İHA
BÜLENT ŞANLIKAN
Milli Eğitim Bakanlığı'nın, okullar arası başarı ve imkân farklılıklarını azaltmak, eğitimde fırsat eşitliğini güçlendirmek amacıyla başlattığı 'Temel Eğitimde 10 Bin Okul Projesi' meyvelerini vermeye başladı. Temel İlk Yardım derslerindeki teorik ve uygulamalı eğitimleri başarıyla tamamlayan öğretmenler, sertifika ile ilk yardım kimlik kartı sahibi oluyor. Heimlich Manevrası'nı öğrenen eğitimciler, nefes borularına kaçan öğrencilere ilk müdahalede bulunup hayatlarını kurtarıyor.
2 GÜN DERS, SONRA SINAV
İstanbul Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı Avrupa yakasında Bakırköy'de, Asya yakasında ise Üsküdar'da olmak üzere 2 merkezde ve bunlara bağlı 10 şubede eğitim veriliyor. AKŞAM, Bakırköy İlçesi'ndeki Avrupa Yakası İlk Yardım Merkezi'nde verilen eğitimleri yerinde görüntüledi. İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü İş Yeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Koordinatörü Mehmet Fatih Kurtulmuş, süreci şöyle anlattı: "Okullarımızda ilk yardım eğitimi alan öğretmenlerimizden oluşan acil durum ekiplerimiz var. Eğitimlerimiz Sağlık Bakanlığı'nın kontrolünde. Eğitimler 8+8 toplam 16 saat olmak üzere 2'şer günde veriliyor. İlk gün 8 saat teorik eğitim, 2'inci gün pratik uygulamalı eğitimler veriliyor. İkinci günün sonunda sınavımız oluyor. 100 üzerinden 85 alamayan kursiyerimiz başarılı saymıyoruz, yeterlilik belgesi de vermiyoruz. Ancak arkadaşlarımıza ikinci hak tanınıyor."
SOKAKTA DA KAHRAMANLAR
İlk yardım eğitiminden geçen öğretmenlerin sadece okulda değil, sokakta da hayat kurtardığını belirten Kurtulmuş, "Parolamız; Görevimiz İlk Yardım. Öğretmenlerimizin son dönemdeki anlatımlarına göre Heimlich Manevrası uygulanıp başarılı sonuçlar almışlar. Kalp krizi geçiren öğrencisine müdahale eden öğretmenlerimiz de var. Bilmemek panik yapar, panik de yanlışa sürükler" diye konuştu.
OĞLUMU DA KURTARDIM
Mehmet Fatih Kurtulmuş, oğluna küçükken bilgisayar aldığını, çocuğun bilgisayarla oynayabilmek için heyecanla önündeki yemeği ağzına doldurduğunu ve aniden tıkandığını belirterek, "Heimlich manevrası uyguladım. Soluk borusuna kaçan yemeği çıkardım. İlkyardıma ihtiyaç her zaman her yerde lazım" dedi.
BEBEKLE YETİŞKİNE FARKLI UYGULAMA
Yetişkinlere yapılan müdahale ile bebek ve çocuklara yapılan müdahale şeklinin farklı olduğunu söyleyen Kurtulmuş, "Her birisi için ayrı ayrı eğitimler var. Vatandaşlarımıza Halk Eğitimlerde verilen eğitimler farkındalık eğitimi olarak geçer. Sınav uygulaması yok. Bu eğitimi almak isteyenler gidip müracaat edebilir" dedi.
ARKADAN İKİ ELLE SARIL, MİDESİNE BASINÇ YAP
Adını Amerikalı doktor Henry Yehudah Heimlich'ten alan kurtarma yöntemi, 1974'ten beri kullanılıyor. Özellikle polisler ve sağlık çalışanları başta olmak üzere pek çok meslek grubuna temel ilk yardım eğitimi olarak gösterilen Heimlich Manevrası şu şekilde uygulanıyor; "Hastanın arkasına geçilir, mide bölgesinden iki elle kavranır. Yukarıya doğru bir harekatle, arkaya doğru basınç uygulanır. Soluk borusuna kaçan materyal dışarıya çıkarılır. Kısmi tıkanmalarda ise hastanın konuşması önlenmeli."
İLK YARDIM BİLGİSİNİ GÜNCELLEMEK GEREKİYOR
Milli Eğitim Bakanlığı'nın kursuna katılan öğretmenler, meslektaşlarına seslendi.
TIP ÇOK GELİŞTİ YÖNTEM DEĞİŞTİ
Atilla Aydın (Yenibosna Doğu Sanayi İlkokulu-Sınıf Öğretmeni): "Geçmişte ehliyet alırken ya da üniversitede ilk yardım eğitimleri almıştık. O bilgiler eskidi, tıp çok gelişti. İlk yardımın son güncel hali öğreniyoruz."
NE YAPACAĞIMI BİLEMEDİM
Alev Özbey (Bahçelievler Hazım Ersoy İlkokulu-Sınıf Öğretmeni): "İki ay önce bir öğrencim başından yaralandı. Kan fışkırıyordu. Bu olayın ardından da ilk yardım eğitimi almanın ne kadar önemli ve hayati bir konu olabildiğini anladım. Bu eğitim artı bir değer."
NEFESİM KESİLDİ
Ayşe Küre (Fatih Ulubatlı Hasan İlkokulu-Sınıf Öğretmeni): "Evde tek başıma gargara yaparken gırtlağıma su kaçtı, nefesim kesildi. Öksürerek kendime geldim ama çok korktum. Bu bilgiler sadece okulda değil günlük hayatta da lazım."
CANAN ÖĞRETMEN HEİMLİCH'LE KURTULDU
Eskişehir'deki 30 Ağustos Ortaokulu'nda görevli Din Kültürü öğretmeni Canan Tüzer'in nefes borusuna teneffüs saatinde dinlenirken yediği kuru üzüm kaçtı. Nefessiz kalan Canan Öğretmen yere yığılırken, okulun müdür yardımcısı Tuğba Altıntaş durumu fark ederek yardım istedi. Daha önce ilkyardım eğitimi alan Türkçe öğretmeni Uğur Tiryaki, meslektaşını Heimlich Manevrası uygulayarak kurtardı. Geçmişte ilkyardıma ihtiyacı olan öğrencilere de müdahalede bulunduğunu aktaran Tiryaki, şöyle konuştu: "Arkadaşımızın boğazına kuru üzüm kaçmış. Tuğba arkadaşımız müdahalede bulunmuş ama gücü yetmemiş. Ben de birkaç kez müdahale ettim, üçüncü yapışımda nefes alma sesi geldi. Bakanlığımızın verdiği eğitimin faydasını gördük."
İLK İŞ OLARAK BAKANLIĞIN KURSLARINA KATILACAĞIM
Boğulmaktan son anda kurtulan Canan Tüzer, soluk borusuna kaçan üzümü öksürüp çıkartmaya çalıştığını ancak başaramadığını belirterek şöyle devam etti: "Nefes alamayınca yere yığıldım, bilincimi kaybettim. Heimlich Manevrası'yla kurtuldum. Arkadaşlarım bakanlığımızın verdiği ilkyardım eğitimi almıştı. Bu eğitimlere ben de katılıp kurtarma yöntemini en kısa zamanda öğreneceğim."
1 AYDA 5 ÇOCUĞU ÖLÜMDEN ALDILAR
15 HAZİRAN KAYSERİ
Kayseri'deki Mustafa Özdal İlköğretim Okulu'nda bir öğrencinin yediği pasta nefes borusuna kaçtı. Nefesi kesilen çocuğun koşarak yardım istediği nöbetçi öğretmen Bahtiyar Yavuz, Heimlich Manevrası'nı uyguladı. Öğrencinin nefes borusuna kaçan pasta çıktı. Yavuz, "İlk yardım eğitimlerine öğretmenlerimiz katılsın" diyerek çağrı yaptı.
1 HAZİRAN KONYA
Konya Beyşehir İhsan Kabadayı Ortaokulu'nda 5. sınıf öğrencisi M.A.'nın teneffüste yediği şeker boğazına kaçtı. Nefes almakta güçlük çekip lavaboya doğru yönelen öğrenciyi nöbetçi öğretmen Ayşe Demir fark etti. Demir, Heimlich Manevrası'yla çocuğun hayatını kurtardı.
27 MAYIS GAZİANTEP
Gaziantep'te Ticaret Borsası Ortaokulu'nda 5. sınıf öğrencisi Batuhan Kaçar'ın (13) soluk borusuna yemek kaçtı. Kaçar, can havliyle yanına koştuğu öğretmeni Yasin Demirel'in başarılı şekilde uyguladığı Heimlich Manevrası ile yeniden hayata tutundu.
27 MAYIS MUŞ
Muş Vali Adil Yazar İlkokulu 4. sınıf öğrencisi Yusuf Berat'ın nefes borusuna şeker kaçtı. Öğrencilerin yardım istediği öğretmen Gökhan Yılmaz, koşarak gelip nefes alamayan çocuğa Heimlich Manevrası'nı uyguladı, şekerin bulunduğu bölgeden atılmasını sağladı.
17 MAYIS BURSA
Bursa Osmangazi'de eğitim gören Norveçli Ezdın Khalıd Abdulrahım, elindeki 2 tane 1 liralık metal parayı yuttu. Soluk borusunu tıkayan para yüzünden nefesi kesilen çocuğun yardımına öğretmen Nurettin Sevinç yetişti. Sevinç, küçük çocuğu Heimlich Manevrası'yla kurtardı.