Hava kirliliğinde limitleri aştık! Maske takmadan dışarı çıkmayın

Hava kirliliği nedeniyle dünyada her yıl 7 milyon insan hayatını kaybediyor. İstanbul'da hava kirliliğinin en büyük nedeninin trafik olduğunu belirten Prof. Dr. Selahattin İncecik, Bağdat Caddesi'ne çıkmanın sağlığı tehlikeye attığını belirterek, maske kullanımını önerdi.

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, ocak ayında Türkiye'de trafiğe kayıtlı toplam taşıt sayısı 28 milyon 951 bin 792. İstanbul özelindeki son veriler ise kentteki motorlu araç sayısının bu yıl 5 milyon 455 bin 930'a çıktığını gösteriyor. İstanbul'da, hava kirliliğine yol açan en büyük faktörün trafik ve motorlu araçlar olduğu belirtiliyor. Bu kirlilik ciddi birçok hastalığın görülme riskini de beraberinde getiriyor. TRT Haber'e konuşan Uluslararası Hava Kirliliğini Önleme ve Çevre Koruma Birliği (IUAPPA) Başkanı Prof. Dr. Selahattin İncecik, trafik kirliliğine ilişkin uyarılarda bulundu.

7 MİLYON KİŞİ ÖLÜYOR

Dünya Sağlık Örgütü'nün (DSÖ) kılavuz değerlerine dikkat çeken Prof. Dr. İncecik, Türkiye'de yapılan ölçümlerde bu değerlerin önemli oranda aşıldığını vurguladı. İstanbul'da, bu durumun başlıca nedeni olarak trafik emisyonlarını gösteren İncecik, "NO2 yani azot dioksitin yanı sıra çok daha etkin olan partiküller görüyoruz. Hemen hemen bütün istasyonlarda PM10 (partikül madde kirleticisi) dediğimiz çapı 10 mikron ve daha küçük olan partiküller DSÖ'nün limitlerinin üzerinde. Ama çok daha önemlisi, PM2.5 yani çapı 2.5 mikrometre ve daha küçük olan ince partiküller. Bu partiküller solunum yolları ile akciğerlerin en ücra köşelerine kolaylıkla girmekte ve orada etki mekanizmalarını oluşturmakta. Son derece önemli zararlı kirleticiler" bilgisini verdi. Prof. Dr. İncecik, bütün dünyada her yıl 7 milyondan fazla insanın erken ölümle karşılaşmasının en temel sebebinin PM2.5 olduğu aktardı.

DİZEL ARAÇLAR İLK SIRADA

1990'lı yıllara kadar İstanbul'da bir numaralı kirleticinin SO2 yani kükürt dioksit olduğunu söyleyen İncecik, doğalgaz kullanımının yaygınlaşmasıyla bu riskin yok olma seviyesine indiğini kaydetti. İncecik, "Günümüzdeki kirletici faktörler arasında başrol ise dizel yakıtla çalışan araçlarda. Türkiye ve İstanbul'da dizel yakıt kullanan araçların oranı Avrupa Birliği'nde şu andaki oranların çok üzerinde. AB ülkeleri özellikle şehir merkezlerine dizel araçları sokmamaya çalışıyorlar" dedi.

BAĞDAT CADDESİ'NDE SPOR YAPMAYIN

İstanbul'daki en riskli yerlerin trafiğin yoğunluğunun görüldüğü her nokta olduğunu ifade eden İncecik, "D100 Otoyolu'nda 24 saatte neredeyse aynı seviyede kirlilik ölçtük. NO2'ye maruz kalmamaları için Bağdat Caddesi'nde küçük çocukların yürütülmemesi, spor yapılmaması lazım" dedi. Toplu ulaşım araçlarına dikkat çeken İncecik, "Duraklarda kalkışlarda çok büyük oranda siyah duman çıkıyor. Orada oturanların bunu almaları kaçınılmaz. Mutlaka maske takılmalı" diye konuştu.