İHA
Vodafone Türkiye İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Meltem Bakiler Şahin, konuya ilişkin soruları cevapladı.
Vodafone olarak hem yetişkin hem genç hem de çocuklara yönelik hizmetleriniz var. Çocuklar ve ebeveynlerin dijital alışkanlıklarına dair çalışmalarınızda hangi veriler üzerinden hareket ediyorsunuz?
Ürün ve hizmetlerimizi geliştirirken güvenilir kurumların pazar araştırmalarına göre hareket ediyoruz. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) bunlardan biri. BTK verilerine göre, günümüzde 7-15 yaş arasındaki her iki çocuktan birinin kendine ait bir telefonu bulunuyor. Bununla birlikte, ailelerin %55'i çocuklarının iletişim ihtiyaçlarını karşılamanın pahalı olduğunu düşünüyor. Ebeveynler, çocuklarına operatör seçiminde öncelikli olarak uygun tarife tekliflerine ihtiyaç duyuyor ve çocuklarına alacakları ilk teknolojik cihazın fiyatı konusunda endişe yaşıyor. Dolayısıyla, çocuklar için cihaz alırken en önemli kriter uygun fiyat oluyor. Vodafone olarak, okula dönüş döneminde, 16 yaş altı müşterilere özel, akıllı saatten akıllı telefona, hatta tarifeye kadar indirimli tekliflerimizi müşterilerimizle buluşturduk.
Diğer yandan, çocukların okul dönemine başlamasıyla beraber ailelerin %82'si çocuklarının güvenliği konusunda endişe duyuyor ve onlara erişmek, çocuklarının güvenliğinden emin olmak istiyor. İlgili yaş aralığındaki çocukların %86'sı telefon, tablet veya bilgisayarın nasıl kullanıldığını biliyor ve internette oyun oynama, sörf yapma gibi alışkanlıklara sahip bulunuyor. Çocukların internette en çok kullanmayı sevdiği uygulamalar arasında YouTube, Instagram, Roblox ve Brawl Stars yer alıyor. Ailelerin %88'i çocuklarının hem online hem de fiziksel dünyadaki güvenliğinden endişeleniyor.
Telefon kullanımı yaşı iyice düştü. Artık ebeveynler de buna ayak uydurmak durumunda. Burada tabii ki en öne çıkan konulardan biri güvenlik oluyor. Çocukları telefon kullanan velilere ne gibi faydalar sunuyorsunuz?
Yaptığımız tüm kalitatif araştırmalarda da gördüğümüz üzere ailelerin kontrol ve güvenlik isteklerini karşılamak, onların hem online hem de offline dünyadaki takip ve kontrol ihtiyaçlarını gidermek için Find My Kids uygulamasıyla bir işbirliği başlatarak, 16 yaş altı müşterilerimize özel, 12 ay boyunca geçerli olacak ebeveyn kontrol uygulaması Find My Kids'i canlıya aldık. Ebeveynin kendi telefonuna ve çocuğunun telefonuna uygulamayı indirerek tanımlama yapmasının ardından aktive olan bu uygulama içinde ebeveynler çocuklarını hem takip edebiliyor, hem de kullanım alışkanlıklarıyla ilgili bilgi edinebiliyor.
Uygulamanın alan giriş-çıkış bilgisi (iOS ve Android için geçerli), telefon etrafındaki sesleri algılama (yalnızca Android telefonlarda mümkün), çocuk saati entegrasyonu, ekran süresi bilgisi (yalnızca Android telefonlarda mümkün), kalan batarya uyarısı (iOS ve Android için geçerli), gerçek zamanlı lokasyon takibi (iOS ve Android için geçerli), uygulama içinden çocukla iletişim kurulabilecek sohbet alanı (iOS ve Android için geçerli), SOS butonu (iOS ve Android için geçerli), uygulama kontrol sistemi ve vakit geçirilen uygulamalar (yalnızca Android telefonlarda mümkün), sesli sinyal uyarısıyla telefon sessizdeyken bile çocukla iletişim kurabilme becerisi (iOS ve Android için geçerli), yaklaşan etkinlik hatırlatması (iOS ve Android için geçerli) gibi pek çok özelliği bulunuyor.
Anaokulu ve ilkokul düzeyindeki çocukların ebeveynleri telefon alma konusunda daha mesafeliler ve güvenlik konusu onlar için de çok önemli. Bu yaş grubu için ne söyleyebilirsiniz?
Akıllı saat tarifelerimizle küçük yaş grubuna da hitap ediyoruz. Müşterilerimizin 12 ay sözüne 60,9 TL'den başlayan akıllı saat teklifleri sunuyoruz. Ayrıca, ürün portföyümüzdeki akıllı çocuk saati ürün tekliflerimizi fırsat günlerinde sık sık avantajlı hale getiriyoruz. Find My Kids uygulaması akıllı saatlere de entegre olabilen bir uygulama.
16 yaş altı dünyasına yönelik faydalarınız sadece güvenlik alanında değil. Alışveriş alışkanlıklarına yönelik de avantajlı fırsatlarınız var mıdır?
Hem gençlerin hem de ebeveynlerin ihtiyaçlarına cevap vermek için birçok markayla beraber çalışıyoruz. Marka ayrıcalıklarımız kapsamında, 16 yaş altı müşterilerimize yönelik olarak ailelerin ve çocukların en çok ihtiyaç duyduğu noktalarda yalnızca GSM faydalarımızla değil aynı zamanda GSM dışı faydalarımızla da onları destekliyoruz. Biletinial, Defacto ve Tıkla Gelsin gibi markalarda indirimler sunarak çocukların ve ebeveynlerin giyimden yeme içmeye, hatta eğlenceye kadar birçok ihtiyacında yanında oluyoruz. Ebeveynler 16 yaş altı olan portföyümüze gelerek her ay Defacto'dan 200 TL, Biletinial'dan 200 TL, Tıkla Gelsin özelindeki çocuk menülerinde 100 TL indirim kazanabiliyor. Ek olarak, 7-15 yaş arası gençlerin en çok kullanmayı sevdiği uygulama olan YouTube Premium ve YouTube Kids özelinde de 3 ay ücretsiz üyelik sunuyoruz.
Bununla birlike, 16 yaş altına özel İlk Hattım ile uygun fiyatlı tarifelerimizin yanı sıra ihtiyaç duyduklarında aileleri ve sevdikleri ile birlikte vakit geçirebilecekleri uygulamalarda geçerli tarifelerindeki kadar ek GB hediyesi ve otomatik olarak tanımlanan durma özelliği ile 16 yaş altı müşterilerimize hitap ediyoruz. Böylece, ebeveynlerin aşım ve avantajlı fiyat endişesini giderirken, gençlerimizin de GB ihtiyaçlarını karşılıyoruz.
Vodafone, Türkiye'de vakıf çatısı altında da çalışmalar yürütüyor. Vakıf projeleri arasında çocukların dijitalleşmesine dair bir çalışmanız var mıdır?
Teknolojinin gücüne inanan bir şirket olarak, yapay zekânın pozitif dönüşüm sağlayacağına inanıyoruz. Global anlamda bu trendin çok hızlı bir şekilde artarak devam edeceğini öngörüyoruz. Yakın geleceğimizi şekillendirmede büyük bir etkisi olacağına inandığımız yapay zekâ konusunda ülkemizdeki gençlerin eğitim almasını önemsiyoruz.
Habitat Derneği işbirliğinde hayata geçirdiğimiz "Yapay Zekâ Yıldızları" projesinde amacımız, genç nesillerin teknolojik bakımdan donanımlı olmalarını sağlamak, günümüzde her alanda gördüğümüz yapay zekâ teknolojisini öğrenip kullanarak yaratıcı fikirlerini yeni teknolojilerle birleştirmelerini mümkün kılmak. "Yarını Kodlayanlar" projesinden edindiğimiz deneyimi de kullanarak, ülkemizde yapay zekâ alanındaki atılım ve eğitim yaygınlaştırma sürecine öncülük etmeyi hedefliyoruz. "Yarını Kodlayanlar" projesinde olduğu gibi "Yapay Zekâ Yıldızları" projesinde de hedefimiz, sadece teknoloji tüketen değil aynı zamanda üreten bir neslin yetişmesine katkıda bulunmak olacak.
"Yapay Zekâ Yıldızları" projesi kapsamında, 11-14 yaş arası ortaokul ve 14-18 yaş arası lise öğrencilerinin yapay zekâ ile buluşmasını sağlayacağız. Bu öğrencilerimiz, yapay zekâ konusunda çeşitli araçlarla içerik, pilot tasarımlar, prototipler üretebilecek. Genç gönüllüler ve öğretmenlerin yönetiminde gerçekleştirilecek eğitimlerle yapay zekâyı kapsamlı bir şekilde öğrenecek ve kendi projelerini geliştirebilecekler. Projenin ilk yılında toplam 35 bin öğrenciye ulaşmayı hedefliyoruz.