Dünya mücevher pazarında sayılı birkaç marka arasına gireriz

İmam Altınbaş, Türkiye’nin dünya mücevher pazarında avantajlı konumda olduğunu söylüyor. Yurtdışında 35 mağazası bulunan Altınbaş’ın 2023’te dünyanın sayılı mücevher markaları arasına girmeyi hedeflediğini belirtiyor.

Şenay Büyükköşdere

Altınhas Holding, Gaziantepli Altınbaş ailesinin çatı kuruluşu. Bünyesinde Altınbaş Holding’in yüzde 33’ünü barındırıyor. Ayrıca enerjiden finansa, eğitimden perakendeye pek çok sektörde faaliyet gösteriyor. Holdingin yönetim kurulu başkanı İmam Altınbaş ise “Ne olursa olsun, biz kuyumcuyuz. Baba işimiz, bildiğimiz iş bu” diyor. Türkiye’nin yılların birikimiyle, kültürü ve coğrafi konumuyla mücevherat sektöründe şanslı olduğunu ifade eden Altınbaş, “Dünyada 3-4 ülkede mücevher üretimi yapılıyor. Türkiye bu ülkelerden biri. İtalya’dan sonra ikinci sıradayız. Ama henüz bu alanda bir dünya markamız yok. Biz grup olarak buna soyunduk. Hedefimiz 2023 yılında Altınbaş’la dünyanın önemli mücevher markalarından biri olmak” diye ekliyor.

DOLAR TEKRAR 3.50-3.60’A GERİLER

 Türkiye seçim dönemine girdi. 24 Haziran seçimlerinin ekonomi üzerinde nasıl bir etki yaratacağını öngörüyorsunuz?

24 Haziran seçimleri, Türkiye’de cumhurbaşkanlığı hükümet sisteminin hayata geçeceği ilk seçim olacak. Bir yandan cumhurbaşkanı yani hükümet seçilirken, diğer taraftan milletvekilleri belirlenecek. Yeni dönemin güçlü meclis ve güçlü hükümet dönemi olacağını düşünüyoruz.İş dünyası açısından belirsizlikler ortadan kalkacak, iş adamı önünü daha net görebilecek. Biz bu seçimde sürpriz beklemiyoruz, istikrarın süreceğini düşünüyoruz.

Bu aralar iş dünyasının gündeminde dolardaki hareketlar var. Sizin yılsonu dolar tahmininiz nedir?

Doları 3.50-3.60 seviyelerinden 4.50-4.60 TL’lere fırlatacak, beklenmedik bir gelişme, bir istikrarsızlık yok. Bu hareketin tamamen dış güçlerin seçimden istedikleri sonucu alması için oynanan oyunlardan kaynaklandığını düşünüyorum. Dünyada bu şekilde para kazanan büyük fonlar var. Bundan beslendikleri için ülkede istikrarsızlık yaratmaya çalışıyorlar ama nafile. Ben bu hareketin geçici olduğunu, seçimlerden sonra düzeleceğini düşünüyorum. Dolar tekrar 3.50-3.60 seviyelerine inecektir.

AĞIRLIK ÇALIŞAN SPORCU GİBİYİZ

2017 genel olarak tüm sektörler için zor bir seneydi. Siz grup olarak nasıl bir yıl geçirdiniz?

2017 yılı özverili ve yoğun çalıştığımız bir yıl oldu. Biz ağırlık çalışan sporcu gibiyiz. Kaslarımızı ilaçlarla değil, emekle çalıştırıp, güçlendiriyoruz. Son zamanlarda dünyada yaşanan önemli olaylar, ekonomik ve politik iniş-çıkışlar ülkemizde birçok sektörlerde de beklenmedik gelişmelere neden oldu. Tüm kaotik durumlara karşı yaptığımız yatırımlar Türkiyemizin geleceği için. Kaygı duymadan çabalarımızı geleceğe odakladık. Bu yıl, ekonomik göstergeleri iyi değerlendirip, holdingimizin faaliyetlerini, yeni istihdam olanakları sunarak sürdürdük. 2017 mücevher sektörü açısından iyi bir seneydi. İç ve dış piyasalarda satışlarda yüzde 30 civarında bir büyüme oldu. Grup olarak da yılı yüzde 25-30 civarında büyümeyle tamamladık.

İTALYA’DAN SONRA İKİNCİ SIRADAYIZ

Mücevherat sektöründe Türkiye ne durumda?

Türkiye dünyaya ciddi anlamda mücevher ihraç eden ülke konumunda. İtalya’dan sonra ikinci sıradayız. Dünyada Türk tasarımların kullanımı gün geçtikçe artıyor. Tasarım konusunda Türkiye kendini çok geliştirdi. Eskiden sadece bir okulda kuyumculuk bölümü vardı. Şimdi kuyımculuk sanat okulları, üniversitelerde 4 yıllık tasarım bölümleri var. Ticaret Üniversitesi’nde mücevher mühendisliği bölümü var. Ayrıca diziler de Türk tasarımlarının tanınmasında çok etkili oldu. Turquality sayesinde de markalarımız dünyaya yayılmaya başladı.

Dünya pazarında marka yaratma anlamında şansımız olduğunu düşünüyor musunuz?

Biz ülke olarak yola çok geç çıktık. Rahmetli Özal’a kadar ülkede dolar, mark bulundurmak bile yasaktı. Ama hızlı koşuyoruz. Devleti yönetenler ‘marka oluşturmmız lazım’ diyor, artık bu teşvik ediliyor. Dünyada mücevher üreten ülkeler sayılı. Hindistan’da, İtalya’da Kore’de ve Türkiye’de üretiliyor. Biz ülke olarak bu özelliğimizle ön plana çıkabiliriz. Çünkü ustalarımız var, birikimimiz var, her şeyimiz var. Bu alanda çok rahat dünya markası çıkarabiliriz. Coğrafya olarak da çok şanslıyız.

EĞİTİM İŞİ BİZE  BABADAN MİRAS

Eğitim sektörüne girmeye nasıl karar verdiniz?

Bu bize babamdan miras diyebilirim. O hep bize ‘eğitime önem verin, eğitime yatırım yapın’ derdi. Bu bizim için sosyal sorumluluk gibi. İyi insanların yetişeceği okullar açmak istiyoruz. Çünkü Türkiye’nin kalkınma sürecinde en büyük sorumluluk eğitim kurumlarına ait.İlk olarak 2008’de Mehmet Altınbaş Vakfı’nı ve Altınbaş Üniversitesi’ni hizmete açtık. 2014’te de İmam Altınbaş Vakfı’nı faaliyete geçirerek VEGA Okulları’nı kurduk. Sosyal alanda başarılı ancak maddi imkanı olmayan çocuklarımıza burs imkânı sunmak bizim için önemli bir görev.

Kaç okul oldu şu anda?

VEGA Okulları’nda 100 öğrenci ve 36 öğretmenle başladığımız eğitim yolculuğuna şu anda 3 kampüsümüzle 1500 öğrenci 250 öğretmenle devam ediyoruz. 2019’da da Çekmeköy’de yeni bir kampüsümüz açılacak. Eğitime yapılan yatırımı, ülkemize ödenecek bir borç olarak görüyoruz.

YURTDIŞINDA 35 MAĞAZAMIZ VAR

Yurtdışında mağazalaşıyor musunuz?

Yurtdışında 35, yurtiçinde 90 civarında mağazamız bulunuyor.  Katar’dan Avusturalya’ya Arnavutluk’tan Almanya’ya kadar Altınbaş mağazalarımız var. Franchising yapılanmamızla yurtiçi ve yurt dışı mağaza sayımızı artıracağıız. Yurtdışındaki büyüme hedeflerimizde devletimizin sağladığı Turquality desteğinden yararlanıyoruz. Bu yıl da mağazalaşmaya devam edeceğiz. Özellikle yurt dışında büyüme hedefimiz var. Assos markamız ise Türkiye dahil 5 ülkede, 600’ü aşkın satış noktası ve 13 konsept mağazasıyla büyüyor.

ING VE HSBC’NİN ŞUBELERİNİ ALDIK

Bankacılık sektörüne girdiniz. Bu alanda nasıl bir vizyonunuz var?

KKTC’de ciddi yatırımlar yaptık. 2016’da ING Bank şubelerini aldık. 2017’de de HSBC bankasını ALBANK olarak satın aldık. ALBANK kısa zamanda KKTC’de altı şubeye ulaştı. Kıbrıs’taki hedefimiz de ilk üç bankadan biri olmak. Şu anda bireysel bankacılıkta yüzde 41 pazar payımız var.

Ukrayna’da da bankahqnız var değil mi?

Ukrayna’daki tek türk bankasıyaz. Onu da büyütmeye çalışıyoruz.Bankacılıkta 2005- 2006 yıllarında benimsediğimiz bir vizyonumuz var. Karadeniz’e kıyısı olan bütün ülkelerde banka açmak istiyoruz.Ukrayna’da kriz çıkınca yavaşladık ama bu vizyonumu koruyoruz.

HEDEF İHRACATA KATKI SAĞLAMAK

Mücevherde hedefiniz nedir?

2023 hedeflerimizi belirledik. Ülkemizin ihracat hedefine de katkı yapacak şekilde, Altınbaş Mücevherat Grubu olarak müşteri odaklı yaklaşımlarımız ve Ar-Ge yatırımlarımızla hedefimiz mağaza sayımızı daha da arttırmak. Sadece üretim alanında değil; aynı zamanda tasarım, markalaşma, pazarlama, hizmet, satış sonrası destek ve dağıtım alanında kat ettiğimiz aşamalarla, dünya mücevher sektörünün en önemli birkaç oyuncusu arasına girmek en büyük hedefimiz.