Ayrıştırma kaynaştır!

Türkiye'de 375 bin 653 kaynaştırma öğrencisi eğitim görüyor. Uzmanlar kaynaştırma öğrencilerinin ‘yok sayılması'nın önüne geçmek için öğretmeninden yöneticisine, öğrencisinden velisine toplumun tüm kesimlerinin ‘ayrıştırmacı değil kaynaştırmacı' olması gerektiğini belirtiyor.

HABER MERKEZİ

İstanbul'da anaokulunda otizimli bir öğrencinin mezuniyet töreninde ayrımcılığa maruz kalması özel gereksinimli kaynaştırma öğrencilerinin durumunu gündeme getirdi. Kaynaştırma eğitimi hem normal gelişim gösteren çocukların çekirdekten toplumdaki farklılıklara karşı duyarlı olmasını sağlıyor hem de özel gereksinimli çocukların topluma adapte olmasına olanak tanıyor. Türkiye'de MEBBİS MEİS modülü üzerinden alınan son verilere göre 553 okul öncesi, 318 bin 526 ilköğretim ve 56 bin 574 ortaöğretim olmak üzere toplam 375 bin 653 öğrenci kaynaştırma/bütünleştirme eğitimi alıyor. AKŞAM, kaynaştırma öğrencilerine ön yargılı bakışın sonuçlarını uzmanlara sordu:

FARKINDALIĞI ANLATALIM

Özel Eğitim Öğretmeni Arzu Yumak: "Çocuk ailenin aynasıdır, eğitim ailede başlar. Çocuklarımıza yardım etmeyi ve paylaşmayı öğrettiğimizde okul yaşamlarında özel gereksinimli arkadaşlarına ön yargısız bakarlar. Özel gereksinimli bireyler; eşit hak ve özgürlüklerini kullanarak dünya var olacak. Çocuklarımıza ve toplumun tüm bireylerine dünyanın farklılıklarla zenginleştiğini aşılarsak mezuniyet törenine yaşanan olayın benzeri olayları bir daha görmeyiz."

ÇOCUKLAR BİRBİRİNDEN ÖĞRENİYOR

Tohum Otizm Vakfı Başkanı Aylin Sezgin: "Kaynaştırma eğitiminde otizmli çocuklar akranlarıyla birlikte aynı ortamda eğitim aldığında birbirlerinden öğrenme fırsatı doğuyor, sosyal ve dil becerilerinde gelişim sağlanıyor. Normal çocuklar da özel gereksinimli akranlarına destek olmayı, onların farklılıklarına saygı duymayı öğreniyor. Özel gereksinimli bireyleri de toplumsal yaşamın içinde kabul eden tutum ve davranışları erken yaşta ediniyorlar. Ülkemizde otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar, herhangi bir ön hazırlık yapılmaksızın, genel eğitim okullarına yerleştiriliyor. Kaynaştırma güçlükleri otizmli çocukların problemleri olarak algılanıyor. Başarılı kaynaştırma için öncelikle okulların hem yapısal olarak hem de personel açısından hazırlanması, ev-okul iş birliğinin sağlanması için gerekli önlemler alınması şart."

İKİ TARAFA DA FAYDALI... SOSYAL BECERİLERİ GELİŞİYOR

Türkiye Down Sendromu Derneği Başkan Yardımcısı Fulya Ekmen: "Araştırmalar gösteriyor ki, engelli çocuklar, tipik gelişim gösteren çocuklarla bir arada olduklarında tipik gelişim gösteren çocukların akademik ve sosyal becerileri daha iyi gelişiyor. Aynı zamanda öğretmenlerin de yeterlilikleri artıyor, sosyal ve nitelik açısından gelişiyor. Bu yaşanan olay ayrıştırıcı ortamların ne kadar riskli olduğunu bir kere daha gösterdi. Okulların kaynaştırma eğitimi açısından güçlendirilmesi ve önlemlerin alınması lazım. Anaokulunda çocukları birbirinden ayırdığınızda tekrar kaynaştırmak için daha fazla emek harcamanız gerekiyor. Küçük yaşlarda birbirini olduğu gibi kabul eden çocukların altın çağlarını kaçırmamalıyız."

AKŞAM, utandıran ayrımcılığı manşetine taşımıştı.