BÜLENT ŞANLIKAN
Mersin Tarsus'ta bir apartmanın 7'nci katında halatı koparak zemine çakılan asansör kabindeki 27 yaşındaki Pelin Kıyga'nın feci ölümü asansördeki tehlikeyi bir kez daha gündeme getirdi. AKŞAM son dönemde artan asansör facialarının sebeplerini uzmanlara sordu. Uzmanlar, masraftan kaçan apartman yönetimlerinin periyodik bakımları aksatması, piyasada merdiven altı firmaların belgesiz personel çalıştırılması ve yetersiz denetimlerin ölüm riskini artırdığını vurguluyor. Asansör kabinin düşmesinin en büyük sebebi ise periyodik ayarları yapılmayan regülatör halatı nedeniyle paraşüt sisteminin devreye girmemesi olarak belirtildi.
'DÜZENLİ BAKIM YAPILMALI'
Asansör ve Yürüyen Merdiven Sanayicileri Derneği Başkanı Fevzi Yıldırım, asansör kazalarının çoğunun ihmal ve mesleki kusurlardan kaynaklandığını söyleyerek, "Türkiye'deki mevzuat ve standartlar Avrupa uygulamalarıyla uyumlu. Türkiye'de standartlara uymayan çok sayıda eski asansör var. Bu asansörler ciddi kazalara davetiye çıkarıyor. Bina yönetimleri masraftan kaçarak periyodik bakımları tam yaptırmıyor. Aylık düzenli bakım yapılmalı, yıllık muayene takip edilmeli. Bakım defterleri doldurulmalı ve asansörlerdeki (yeşil-mavi-sarı-kırmızı) güvenlik etiketleri kontrol edilmeli" diyerek merdiven altı firmaların bu tip asansörleri güvenli gibi gösterdiğini belirtti.
'MERDİVEN ALTI FİRMALAR'
Ortak Sağlık ve Güvenlik Birimleri İşletmecileri Derneği Genel Başkanı Cengiz İmeci, "Bir asansörün düşmesi ya da fren sisteminin devre dışı kalması tek bir anda oluşmaz. Bu, yıllar süren ihmalin sonucudur. Kazalara düzenli bakım yapılmaması veya belgesiz personel çalıştıran merdiven altı firmaların müdahalesi davetiye çıkarıyor. Yöneticilerin çoğu asansörlere hayati önem taşıyan 'çakılma' testini geçememekten korktukları için yaptırmıyor" dedi.
EN HAYATİ MASRAF!
Asansör Bakım Onarım Teknisyeni Selçuk Güngör, bir asansörün yere niçin çakıldığını teknik olarak paraşüt sisteminin devreye girmemesi olduğunu belirterek "Asansörün paraşüt sistemin devreye girmemesinin sebebi regülatördeki gergi makarasının ayarının yapılmamış olmasından kaynaklanıyor. Bu ayarların yapıldığı bakımların aylık bin 500 TL ila 2 bin TL arasında bir maliyeti var. Ancak en hayati masraftan kaçınılması ölümlere varan kazalara sebebiyet verebiliyor" diye konuştu.