Bahar Akgün
3D prototipleşmeye geçilebilir
Hata azalacak, hız artacak
Ucuzlayan teknolojiyi kullanmayı ‘iyi’ bilenler zaman ve enerji tasarrufu sağlar, esneklik kazanır. Ama bu ‘desantrilizasyon’un iş gücüne yansıması, ucuzlama yönüyle olmaz. En büyük değişim, orta düzey yönetici nezdinde yaşanacak. İnsan yöneticisinden teknik yönü kuvvetli, ellerini kirleten proje yöneticisine evrilen ihtiyaçlar öne çıkacak. İnsan odaklı çalışma zincirinden, tamamen programlanmış mekanik bir sisteme geçilmesi, hataların azalması, hızın artması, daha az enerji tüketimi ve üründe kalite artışı gibi süreçleri beraberinde getirecek.
DÖNÜŞÜMÜN TETİKLEYİCİLERİ
M-Gen Gelecek Planlama Merkezi Kurucusu, M-Gen Dijital Ajans Başkanı Ve Fütüristler Derneği Yüksek İstişare Kurulu Üyesi Ufuk Tarhan’a göre en fazla değişecek ve değişmesi gereken ana ve temel alan ‘iletişim ve eğitim’ olacak. İnsanlar kendi kendine öğrenecek. Otodidakt öğrenme yöntemi yeniden yükselişe geçecek ve esas olacak. Fütüristler Derneği Yüksek İstişare Kurulu Üyesi olarak da hizmet veren Tarhan, “Kurumsal iletişim, satış becerileri, pazarlama, mühendislik, kodlama, grafik tasarım, ameliyat, göz muayenesi, plan ya da proje yapmak gibi binlerce, milyonlarca konudaki eğitimi, kişilerle interaktif iletişime girebilen ve her şeyi üç boyutlu, holografik gösterebilen ve denetebilen bir robot verebilecek” diyor. Ufuk Tarhan, iletişim ve eğitim alanındaki gelişmeleri analiz etti.
İLETİŞİM VE EĞİTİM
1- Robotlu eğitim sistemi yaygınlaşacak: En fazla değişecek ve değişmesi gereken ana ve temel alan ‘iletişim ve eğitim’ olacak. İnsanlar kendi kendine öğrenecek. Otodidakt öğrenme yöntemi yeniden yükselişe geçecek ve esas olacak. Bilgiye erişim ve bilgi paylaşımı sınırsızlaştığı, farklı bir ifadeyle zamandan, yerden, kişiden ve araçtan bağımsız hale geldiği için öğrenme ihtiyacı teknoloji vasıtası ile rahatlıkla giderilebilecek. Okul, sınıf, öğretmen, eğitim, ders, içerik, sınav, bölüm, meslek gibi günümüzün temel belirleyicileri farklı şekillerde gelişecek ve dönüşecek. Hatta ileri aşamalarda Matrix filminde görüp de çok özendiğimiz ‘beyne bilgi, beceri yükleme/load’ hadisesi de bu yüzyıl içinde mümkün olabilecek. Diyelim ki temel ya da ileri seviyede matematik, geometri, coğrafya, tarih, dil bilgisi öğrenilmesi gerekiyor. Bunu bir robot ya da program, gayet rahatlıkla; yaşa, bilgi derecesine, konu seçeneklerine göre dünyanın her yerinden her yerine, istenildiği anda hem de çok eğlenceli bir şekilde ulaştırabilecek.
2-Deneyimli olduğumuz konularda danışmanlık yapabileceğiz: Kurumsal iletişim, satış becerileri, pazarlama, mühendislik, kodlama, grafik tasarım, ameliyat, göz muayenesi, plan ya da proje yapmak gibi binlerce, milyonlarca konudaki eğitimi, kişilerle interaktif iletişime girebilen ve her şeyi üç boyutlu, holografik gösterebilen ve denetebilen bir robot verebilecek. Neyi öğrenmek istiyorsak, öğrenme kapasitemize uygun tempoda ders alıp, sınava girebileceğiz. Ortak akıl ve araçlarla, her disiplinde ve her konuda eğitim alıp eğitim verebileceğiz.
3-Bir öğretmen binlerce kişiye online eğitim verebilecek: Massive Open Online Courses (MOOC-Kitlesel Açık Online Kurslar), temel öğrenme ve gelişme kaynakları olurken, diplomaların yanına dijital rozetler eklenecek. Bir öğretmen aynı anda binlerce kişiye online eğitim verebilecek. Ya da bir doktor binlerce kilometre öteden, bir ameliyata oradaymışçasına katılabilecek. herkes sınırsızca hem öğretmen hem öğrenen hem de içerik tasarımcısı ve küratör olacak.