Yüzümüz kimliğimiz oluyor

Şirketler yüz tanıma ve analiz teknolojisini mükemmelleştirmeye çok yaklaştı. Çinli Baidu yüz tanımada yüzde 99.77 ‘doğruluk oranına’ ulaşırken son olarak Facebook da bu alana hızlı bir giriş yaptı.

Polisiye film ve dizilere meraklıysanız mutlaka bir suçlunun kamera kaydından kimliğinin hızlı ve kolay bir şekilde tespit edildiği bir sahneye rastlamışsınızdır. Yüz tanıma teknolojileri dünyada birçok güvenlik birimi tarafından kullanılsa da gerçekte henüz filmlerdeki kadar haızlı ve verimli çalışmıyor. Ancak bu teknolojinin eksikliklerini gidermek ve güvenilir bir şekilde kullanım alanının yaygınlaşması için teknoloji şirketleri yoğun bir emek harcıyor. Son olarak ekim ayı içerisinde Çin’in Google’ı olarak tanınan Baidu yeni bir yüz tanıma sistemini test etmeye başladı. Firma Çin’in en önemli turistik noktalarından tarihi Wuzhen şehrine gelen ziyaretçilerin fotoğrafını çekip görüntüleri veritabanına kaydediyor. 


SADECE 0.6 SANİYE SÜRÜYOR 
Ziyaretçiler bu sayede normalde bilet alarak girmesi gereken tarihi-turistik yerlere sadece bir tabletin kamerasına bakarak girebiliyor. Girişte çekilen fotoğraf hızlıca veri tabanındaki fotoğraflarla karşılaştırılıyor ve kimlik tespiti yapılıyor. Bunun yanında sanal cüzdan verilen ziyaretçiler bu sayede yanlarında ne para ne de kimlik taşımak zorunda kalıyor. Böylece turistler daha rahat ve hafif bir şekilde dolaşabiliyor. Baidu’dan yapılan açıklamaya göre yüz tanıma işlemi sadece 0.6 saniye sürüyor. Bu süre parmak izi taramasına göre yüz tanımanın çok daha kısa bir zaman aldığı anlamına geliyor.   İlk hafta elde edilen verilere göre sistem ziyaretçilerin yüzde 99.77’sinin kimliğini doğru bir şekilde tespit etmeyi başardı. Yüzde 0.23’lük hata oranı düşük gibi gözükse de firma bu oranın 0’a inmesi için yoğun bir çaba harcıyor. 

Ne hissettiğinizi anlıyor

Facebook kasımda yüz analizi alanında çalışan FacioMetrics firmasını satın aldığını açıkladı. Anlaşmanın satın alma bedeli gibi detayları açıklanmadı. FacioMetrics geliştirdiği IntraFace isimli uygulama sayesinde büyük kitleler tarafından tanınıyor. IntraFace fotoğrafını çektiğiniz kişinin ne hissettiğini tespit edebiliyor. Yani bir kişinin mimiklerini analiz ederek   mutlu mu korkmuş mu veya üzgün mü anlayabiliyor. Facebook’un FacioMetrics’in birikimini artırılmış ve sanal gerçeklik alanında kullanması bekleniyor. Bunun yanında  kullanıcının ruh haline göre ayarlanmış reklamlarla yakın zaman içerisinde  karşı karşıya kalabiliriz. Sosyal medya devi bu teknolojiler için şu ana kadar yaklaşık 250 milyon dolarlık içerik üretti. 

Büyük tartışma yaratan uygulama 

Rusya’da mart ayında çıkan FindFace isimli bir uygulama geçen 9 aya rağmen hala yoğun bir tartışma yaratıyor. NtechLab’in geliştirdiği FindFace, fotoğrafları Türk kullanıcıların da yoğun olarak bulunduğu, popüler Rus sosyal medya sitesi Vkontakte’teki fotoğraflarla karşılaştırıyor ve yüzde 70 doğruluk oranıyla kimlik tespiti yapıyor. Yani yolda yürüyen birinin fotoğrafını çekip sosyal medyadaki tüm bilgilerine ulaşabiliyorsunuz. Uygulamada sadece ilk ayında 3 milyon arama yapılmıştı. FindFace bu verilere göre başarılı gözükse de özel hayatı ihlal ettiği gerekçesiyle kapatılması yönünde baskı yapılıyor.    


Tepe lambası tarıyor 
Türk firması Ekin Technology yüz tanıma teknolojisini polis araçlarının tepe lambasında uyguladı. Firmanın ‘akıllandırdığı’ tepe lambaları sayesinde polis araçtan inmeden civarındaki araçların plakasını tarayarak gerekli bilgilere ulaşabiliyor. Toplumsal olaylarda ise söz konusu cihaz yüz tanıma sistemi olarak kullanılabiliyor. Firmanın Yönetim Kurulu Başkanı Arif Ekin şu anda 4 şehirde test edildiğini yakında İstanbul ve Ankara’da da kullanılacağını açıkladı.