Züccaciyeci fil dükkanına girdi!

200 ülkeye ihracat hedefi! Dünya mutfağına Çin yerine Türkiye giriyor. Türk züccaciye sektörü, Çin'den boşalan dünya mutfağına hakim olmak için harekete geçti. İhracatta ilk 10 ülke arasında yer alan Türkiye, bu yıl 7'nci sıraya yükselerek, 200 ülkeye 6.5 milyar dolar ihracat yapmayı hedefliyor.

ÖZGÜL ÖZTÜRK

Pandemi sonrası birçok sektörde olduğu gibi züccaciye sektöründe de dünya tedarik zincirinin yönü Çin'den Türkiye'ye kayıyor. Geçen yıl 4.5 milyar dolarlık ihracatla dünya pazarından yüzde 1.98 pay alan Türk züccaciye firmaları kaliteli üretim, lojistik avantajı ve hızlı teslimat avantajlarıyla Çin'den boşalan pazardan pay almak için çalışmalarını hızlandırdı. Geçen yıl dünya züccaciye ihracatında 10'uncu sırada yer alan Türkiye, bu yıl 3 basamak yükselerek 7'inci sıraya çıkmayı hedefliyor. Kovid-19 pandemisinin dünya ticaretini Türkiye'nin lehine çevirdiğine dikkat çeken Züccaciyeciler Derneği (ZÜCDER) Başkanı Mesut Öksüz şunları kaydetti: "Bu yıl ihracatımızı geçen yıla göre yüzde 44 artırarak 6.5 milyar dolara taşımayı hedefliyoruz. Dünya züccaciye ihracatında 10'uncu sırada olan Türkiye, şu anda 7'inci sırada bulunan Polonya'nın tahtına yerleşecek. Bir sonraki yıl hedefimiz ise 5'inci sıradaki İngiltere'nin yerine ulaşmak."

1 MİLYAR $'LIK İŞ HACMİ

Antalya'da düzenlenen '8. Uluslararası Ev ve Mutfak Eşyaları Üretici-Marka Buluşmaları'nda 50 ülkeden 100 yabancı firma, Türk züccaciye markalarıyla bir araya gelip iki gün boyunca ticareti geliştirmek için yüz yüze görüşmeler yaptı. Programa katılan markaların ciddi iş bağlantıları kurup ihracat için sözleşmelere imza attıklarını kaydeden ZÜCDER Başkanı Mesut Öksüz, buluşmanın 1 milyar dolarlık bir iş hacmi doğurduğunu söyledi.

KALİTE VE HIZLI ÜRETİMLE ÖNE ÇIKTIK

MOoskova ve Belarus'ta toptan züccaciye satışı yapan Nadova firmasının üretim müdürü Liudmila Pasternak da, "Pandemiden önce biz ürünlerimizi Çin'den tedarik ediyorduk. Ama şu anda lojistik avantajı, hızlı üretim yapısı ve kaliteli ürünleri nedeniyle Türkiye'den alım yapmaya başladık" ifadelerini kullandı. Bahreyn züccaciye pazarının yüzde 32'sine hakim olan Ashrafs WLL firmasının yetkilisi Nitin Agarwal da, pandemi öncesinde İngiltere, Çin ve AB ülkelerinden temin ettikleri ürünleri artık Türkiye'den almaya başladıklarını söyledi. Almanya'da Alim Home isimli mağazaları bulunan Ömer Albayrak ise, mağazalarında sattığı züccaciye ürünlerinin yüzde 98'ini Türk markalarından temin ettiğini ifade etti.

ALICILAR BİZİMLE ÇALIŞMAK İSTİYOR

Çin'den boşalan pazarı Türkiye'nin doldurması gerektiğini belirten Öksüz, şunları kaydetti: "Hindistan, Mısır, Endonezya, Vietnam da Çin'den pay almak için saldırıyor. Dünyadaki alıcılar Türkiye'yle çalışma konusunda çok istekli. Ancak bizim hammaddeden alınan yüksek vergileri kaldırmamız gerekiyor." Öksüz, iç piyasada da yüksek kur nedeniyle tedarik sorunları yaşanmaya başladığını belirtti.