Yerli ve milli hamle yolunda yeni adım! Lokomotif motoru üretildi

Türkiye; tramvay, metro, tren gibi raylı sistemlerde kullanılmak üzere ilk yerli lokomotif motorunu üretti. 8 silindirli ve 1200 beygir gücündeki Özgün Motor, daha sonra jeneratör, iş makinesi ve gemi de de kullanılabilecek.

Savunma sanayii başta olmak üzere pek çok sektörde yerlilik oranını artıran Türkiye, şimdi de raylı sistemlerde kullanılacak ilk yerli motorunu üretti. Dün Kocaeli'nde düzenlenen '160 Serisi Özgün Motor Ailesi Lansmanı'nda konuşan Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, Türkiye'nin raylı sistemlerde ihtiyacını karşılayan ve ihraç eden konumuna geldiğini söyledi. Varank, "Bugün (dün) tanıtımını yaptığımız Özgün Motor, ülkemizde sıfırdan tasarlanan ve üretilen, aynı zamanda lisans hakları da yüzde 100 ülkemize ait olan ilk ve tek lokomotif motoru özelliğini taşıyor. Burada üretilen motorun yüzde 100'ü burada geliştirildi, parçalarının yüzde 90'ı ülkemizde üretildi. Tam 3 bin 600 farklı parçası bulunuyor" dedi.

AZ YAKIT TÜKETİYOR

Motorun 8, 12 veya 16 silindirli olarak 2 bin 700 beygire kadar 3 farklı konfigürasyonda üretilebileceğini belirten Varank, seri üretimin Türkiye Raylı Sistem Araçları Sanayii AŞ (TÜRASAŞ) tarafından gerçekleştirileceğini ve kullanımının yaygınlaştırılacağını söyledi. Özgün Motor ailesinin sadece lokomotiflere değil aynı zamanda jeneratörlere, iş makinelerine, kara ve deniz araçlarına da güç verebileceğini belirten Varank, "Ülkemizdeki motor sanayiinin gelişiminde mihenk taşı olan Özgün Motor, hem kendi sınıfına hem de Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları'nın (TCDD) envanterindeki lokomotif motorlarına nazaran daha uygun maliyetli, daha az yakıt tüketen, daha performanslı, daha verimli ve daha çevreci tasarıma sahip" diye konuştu.

HİDROJENLE DE ÇALIŞACAK

Özgün Motor'un, geleceğin teknolojilerinin de uygulanabileceği platform niteliğinde olduğunu vurgulayan Varank, şunları söyledi: "Arkadaşlarımız, aynı motor tasarımının hidrojenle kullanılması için şimdiden çalışmalara başladı."

200 BEYGİR GÜCÜNDE

İlk yerli lokomotif motorunun lisans hakları Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu'na (TÜBİTAK) ait. TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Hasan Mandal, motor performansının 1200 beygir olduğunu ama bunun 2700 beygire kadar artırılabileceğini söyledi. TÜRASAŞ Genel Müdürü Mustafa Metin Yazar da "Özgün Motor'un ticarileştirilmesi için TÜRASAŞ Eskişehir Bölgede halihazırdaki kurulu motor kapasitesine ek gereksinimler tanımlandı, seri üretim hazırlıkları devam ediyor" dedi. Raylı ulaşım alanındaki 160 Serisi Özgün Motor Ailesi, 1 litre motor hacminden elde edilen en yüksek güce sahip.

GEMİDE DE KULLANILACAK

Bundan sonra demiryolu ağırlıklı bir yatırım dönemine girdiklerini belirten Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, "Özgün Motor bizim için çok önemli. Demiryolu araçlarımızda özellikle lokomotiflerimizde kullanmaya başlayacağız ama önümüzdeki günlerde gemi sanayiinde, tersanelerde de aranan bir motor olacak" dedi.

Adil Karaismailoğlu ve Mustafa Varank, Türkiye'nin raylı sistemler için tasarlanan ilk yerli motorunu birlikte çalıştırdı.