SÜLEYMAN ŞEN
Türk Hava Yolları(THY) ve Kibar Holding iştiraki Assan Hanil’in yüzde 50-50 ortaklığında kurulan TSI firması. Üç büyük üreticinin piyasanın yüzde 76’sına hakim olduğu uçak koltuğu pazarında emin adımlarla büyüyor. Otomotiv sektöründeki koltuk bilgi birikimini THY’nin havacılık tecrübesiyle birleştirip uçak koltukları üretme hedefiyle yola çıkan şirket, THY’nin mevcut uçaklarını yenileme projesi kapsamında ilk uçak koltuklarını 2014 yılında üretti. TSI Uçak Koltuk Üretimi San. ve Tic. A.Ş. Genel Müdürü Suat Sağıroğlu, İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı’ndaki tesislerini AKŞAM’a gezdirerek, yerli uçak koltuğu üretimiyle neler elde edileceğini anlattı.
COĞRAFYADA BAŞKA YOK
“Önceliğimiz THY’nin ihtiyacını karşılamak, daha sonra da koltuklarımızı diğer havayollarına satmak” diyen Sağıroğlu, “Türkiye’de tekiz, yakın coğrafyamızda da uçak koltuğu üreten başka şirket yok. Dünyada ABD, İngiltere, Almanya, Çin, Fransa ve Japonya’da 30 şirket uçak koltuğu üretiyor. Şu anda pazardan yüzde 1’ler seviyesinde pay alıyoruz. Hedefimiz bunu yüzde 10’lara çıkarmak, 10 yıl içerisinde de ilk 5 şirketten birisi olmak” ifadelerini kullandı.
BOEING VE AIRBUS ŞAŞIRDI
TSI Genel Müdürü, ‘Koltuklarınız beğeniliyor mu? Havayollarından ne tür tepkiler alıyorsunuz?’ şeklindeki sorumuz üzerine, “Yeni koltuğumuzla çok iddialıyız. Özellikle bu sene ilk koltukları ilettiğimizde Airbus ve Boeing’den çok olumlu tepkiler aldık. Övgüleri almamızın sebebi, normalde bir havayolu koltuklarını iki yıl önce, uçak seçildikten hemen sonra seçer. Biz hep13-14 ayda bitirdik projelerimizi. Airbus ve Boeing zamanında yetiştiremeyeceğimizi düşünüyordu“ diye konuştu.
5 SENEDE 232 KESiN SiPARiŞ
Şimdiye kadar 82 uçağa koltuk verdiklerini açıklayan Suat Sağıroğlu, “Önümüzdeki 5 sene içerisinde 232 kesinleşmiş siparişimiz var. Şu anda kapasitemiz 10 bin koltuk. Çiftli vardiya ile 14 bini 15 bini zorlayabiliyoruz. Yıllık koltuk üretim sayımızı seneye 24 bin, 5 sene içerisinde de 50 bine çıkarma hedefimiz var. Boeing 787 ve Airbus 350 uçaklarının monitörlerinin boyutu 13.3 inch olacak. 13.3 inch monitörleri ilk sertifiye eden şirket olacağız dünyada. Yolcuya daha fazla görsellik ve eğlence sunacağız” dedi.
Maliyetlere olumlu etki
Sağıroğlu, yerli koltuk üretimiyle dışa bağımlılığı azalttıklarını belirterek şöyle konuştu: “Maliyetlere tabii ki olumlu etkisi var. Ekonomi sınıfı koltuklarda parça bazında yüzde 80 yerli tedarikçilerle çalışıyoruz. Hammadde yüzde 70’e yakın. Bunu yüzde 100 yapma hedefimiz var. Maliyetlerimizin ve hammadelerimizin bir kısmı TL cinsinden. O gözle bakılırsa maliyet açısından büyük avantajımız var.”
HEPSiNi BiZ ÜRETECEĞiZ
Sağıroğlu, “Biz aslında uçak üreticisinin tedarikçisi oluyoruz. 2015’te Airbus A330, 2016’da ise Boeing 777 linefeet projelerini tamamladık. Bu sene itibarıyla da THY filosuna katılacak Boeing 737 MAX ve Airbus A320neo uçaklarının koltuklarını biz veriyoruz. 2018 yılından itibaren THY filosuna girecek tüm uçakların ekonomi sınıfı koltuklarını biz üretmiş olacağız “ dedi.