Yerli otomobile var mısın, yok musun?

Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Özlü, “Yerli otomobilde Türkiye’deki potansiyel üreticileri belirleyerek 'Var mısın, yok musun' diye sormaya başladık. Birkaç şirket 'varız' dedi. Bunlar otomotiv ve yazılım şirketleri” dedi.

MİRAY ÇİMEN

Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Faruk Özlü, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Edoğan’ın TOBB’a yaptığı yerli otomobil çağrısının ardından Türkiye'deki potansiyel üreticileri belirleyerek, “Var mısın, yok musun” diye çalışma başlattıklarını söyledi. Temas kurulan şirketlerden bazılarının "varız" yanıtı verdiğini belirten Özlü, “Bunlar otomotiv ve yazılım şirketleri” dedi. AKŞAM'a yerli otomobil üretimi hakkında gelinen noktayı değerlendiren Özlü: “Türkiye’deki potansiyel otomobil üreticisi olabilecek şirketlerle ilgili değerlendirme yaptık. O şirketlere görüşüyoruz, ‘Var mısın, yok musun?’ diye soruyoruz. ‘Varım’ diyorsa devam ediyoruz, ‘Yokum, benim başka programlarım var’ diyorsa teşekkür ediyoruz” dedi.

ANA YÜKLENİCİ KARAR VERECEK

Hibrit mi, full elektrikli otomobil mi olacağına ana yüklenicinin karar vereceğini belirten Özlü, “O pazara bakacak. Pazarda neler satılıyor. Kendi imkanlarına bakacak. Teknolojinin geldiği seviyeye bakıp, değerlendirip, onu ana yüklenici olarak belirleyeceğimiz şirketler grubuna bırakacağız. Dünya, buradaki bütün trend elektrikliye gidiyor. Geçiş sürecinde hibrit, menzil uzatma” diye konuştu.

MENZİL ARTIRIMI ÇALIŞILIYOR

 "Şu anda gidebildiğimiz menzil 300 kilometre civarında” diyen Özlü, “Bunun artması gerekiyor. 300 kilometre sadece şehiriçi kullanımlarda yeterli olabilecek bir menzil. Artma yönünde çalışmalar devam ediyor. Şu aşamada menzil yönünde bir hedef koymaktan ziyade, bu yapıda hangi şirketler görev alabilecek ve bu yurtiçi tasarımın bize maliyeti ne olacak, bu maliyette devlet hangi destekleri verecek onları konuşuyoruz. Menzil konusu daha teknik bir konu” dedi.

Trend elektrikli araçlar

Batarya teknolojilerinin ihtiyaca tam cevap vermemiş olmasının menzili uzatmada bir takım seçenekler üzerine yönlendirdiğini kaydeden Özlü, “O bakımdan hibrit bir ara çözüm ama neticede bütün dünya full elektrikliye gidiyor. 

Trend o yönde. Önce bataryayla gidiyor. Diyelim 300 kilometre. Ama sizin ulaşmak istediğiniz menzil 600 kilometre. Kalanında içten yanmalı motor elektrik üretiyor, ürettiği elektrikle devam ediyor” diye konuştu.

Dünya batarya üzerinde çalışıyor

 Menzili uzatan teknolojiler hakkında bir soruyu yanıtlayan Özlü, “Full elektriklide tamamı bataryayla gitmesi. Bütün dünya batarya üzerinde çalışıyor, Çin dahil. Batarya teknolojilerini geliştirme noktasında çok büyük paralar harcıyorlar. Burada temel olan enerjinin depolanması. Bundan sonraki trend de enerji depolama sistemleri üzerinde olacak. Biz de sıfırdan değil, dünyayla beraber çalışacağız.

Dünyadan kopuk bir şey yapmayız çünkü biz bu otomobili kendimiz için değil, dünya için yapacağız. Biz bütün dünyaya satabileceğimiz bir otomobil yapmak istiyoruz. Bataryayı biz mi yaparız, yoksa bir kısmını ortak mı yaparız onu ana yüklenici maliyet, etkinlik, birim araç fiyatlarınıi piyasa fiyatlarını dikkate alarak değerlendirecek” dedi.

48 ayda piyasaya sürülecek

Yerli otomobilin 2020’den önce yollarda olma hedefinin geçerli olduğunu ifade eden Özlü, “Otomobil üretimi 4 yıllık bir süreç. Biz bunun yarısını, birinci fazı, tasarım ve prototipin ortaya çıkarılması, ikinci fazı da seri üretimi geçilmesi için planlıyoruz" dedi.