Türkiye’nin Otomobili Ortak Girişim Grubu adına yapılan açıklamada, “Cumhurbaşkanımızın himayelerinde 2 Kasım 2017 tarihinde imzalanan protokol ile Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği koordinasyonunda Anadolu, BMC, Kıraça, Turkcell ve Zorlu olarak güçlerimizi birleştirdiğimiz Türkiye’nin Otomobili Ortak Girişim Grubu (OGG)çalışmalarına son hızla devam etmektedir” denildi. İstanbul'da faaliyete geçen proje ofisinde, proje operasyonlarının günlük yönetimi ve takibinin yapıldığı belirtilerek, farklı ülkelerde başarılı işlere imza atmış çok geniş bir ekiple çalışıldığı ve devlet tarafından güçlü bir şekilde desteklenen projede dünya standartlarında bir sonuca ulaşma gayesi içinde olunduğu ifade edildi. Türk sanayisi ve teknolojisi açısından bir dönüm noktası olacağı düşünülen bu proje için teknoloji ve tüketici trendleri de izlenerek sektörde tamamen farklı bir konumlanma sağlayacak kapsamlı bir strateji oluşturulmaya çalışıldığı, teknik ve finansal analiz çalışmalarının da bu kapsamda sürdürüldüğü belirtildi. Bu kapsamda Türkiye genelinde çok kapsamlı ve profesyonel bir tüketici araştırması yürütüyoruz. Buna göre milletimizin nasıl bir otomobil istediğini tespit ediyor ve çalışmalarımızı bu yönde şekillendiriyoruz” ifadelerine yer verildi.
İşte yerli otomobilin fiyatı! Bakan Özlü açıkladı
Yerli otomobilin dünyada marka olacağını söyleyen Bakan Özlü, “Emsallerinden daha kaliteli ve üstün olacak. New York’ta da Tanzanya’da da araçları göreceksiniz” dedi. Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanı Faruk Özlü Türkiye'nin yerli otomobil projesinde gelinen son noktayı anlattı.
Bakan Özlü, yerli otomobili yapacak şirketin yakında kurulacağını belirterek, "Kesinlikle emsallerinden daha kaliteli daha uygun fiyatlı bir araba üretmek için çalışıyoruz. Modelimizi daha iyi ve fiyat daha üstün kalite üzerine kurmaya çalışıyoruz" dedi. Kurulacak şirkete atanacak CEO için 3 adayla görüştüklerini dile getiren Bakan Özlü, "CEO uluslararası deneyimi olan bir Türk olacak. Otomotiv ve otomotivle ilgili sektörleri tercih ediyoruz.
Dünyada bu işi en iyi bilenler kimse onları getireceğiz. Çünkü bir dünya otomobili yapmak istiyoruz" diye konuştu.
NEW YORK'A SATILACAK
Bir dünya otomobili yapmak istediklerini anlatan Özlü, şunları anlattı: "Rakipleriyle yarışabilen bir otomobil olacak. İhraç edemeyeceğimiz hiçbir şey yapmayacağız. Ne yaparsak yapalım küresel pazara entegre olabilecek şekilde yapacağız. Sadece Türkiye'de değil New York, Tanzanya ve Astana'da da satacağız. Yurtdışına gittiğinizde bizim arabalarımızın oralarda dolaştığını göreceksiniz."
EMSALLERİNDEN ÜSTÜN
Özlü, otomobil piyasasında fiyatları şirketlerin değil piyasanın belirlediğini ifade etti. Özlü, "Ürettiğiniz otomobil C segmentindeyse bunun fiyat aralığı 80 ile 100 bin lira arasındadır. 120 bin lira fiyat veremezsiniz. Üretim maliyetlerini düşürerek o fiyat aralığına girmeye çalışıyorsunuz. Kesinlikle burada amacımız rekabetçi bir fiyat ve emsallerinden daha kaliteli, daha uygun fiyatlı bir araba üretmek. Modelimizi daha iyi fiyat ve daha üstün kalite üzerine kurmaya çalışıyoruz" dedi.
YAPISAL REFORMA İHTİYAÇ VAR
Bakan Özlü, 2021'de piyasaya çıkma hedefi olan araçla ilgili süreci şu şekilde özetledi: "Şirketimizi yakında kuruyoruz, ondan sonra tasarım faaliyetlerine başlayacağız. Teknik ve mali analiz inşallah bitecek. Tek model olmayacak, 4 veya 5 modelle gireceğiz pazara. Şase aynı olacak, kimi hatcback olacak. SUV de öneriyorlar." Sanayi Bakanı Faruk Özlü, bu süreçte piyasa gözetiminde de yapısal reforma ihtiyaç olduğunu söyledi.
Türkiye’nin Otomobili Projesi’nde gelinen son durum ve alınan ilk kararlar ise şöyle açıklandı:
“Türkiye’nin Otomobili Projesi'nin uzun soluklu bir yatırım planlaması gerektirdiğinin farkındayız. Üç fazdan oluşan yaklaşık 15 yıllık bir yatırım hamlesine yönelik planlarımızı hazırlamaktayız. Orta vadede tek bir platform üzerinde üretilecek üç farklı elektrikli araç modelinden oluşacak otomobil portföyü, Türk halkının ihtiyaçları ve beklentileri göz önünde bulundurularak detaylandırılmaktadır. Uluslararası markalar ile rekabet edecek yerli marka araçların ilk modelini daha önce açıklandığı gibi 2019 yılında prototip, 2021 yılının sonunda seri üretime geçiş olarak planlamaktayız. Öncelikle Türk halkının beğenisine sunulacak olan Türkiye’nin otomobili en yüksek standartlarda üretilecek ve geliştirilecek olup, sanayimiz ve teknolojimiz açısından da bir kaldıraç vazifesi görecektir. İkinci etapta elektrikli Türk araçlarını sadece ülkemizde değil, aynı zamanda dünya pazarında talep gören uluslararası bir marka haline getirmeyi hedefliyoruz. Tüm bu planlama çalışmalarımızı yürütürken önümüzdeki aylarda kurmayı planladığımız şirketimizin kilit yöneticilerini belirlemek üzere kapsamlı bir süreç yönetiyoruz.”
3 FARKLI MODEL İLE 2021 YILININ SONUNDA SERİ ÜRETİME GEÇİLECEK
Bu kapsamda Türkiye'nin Otomobili Projesi'nde gelinen son durum ve alınan ilk kararlara ilişkin şu bilgiler verildi:
"Türkiye'nin Otomobili Projesi'nin uzun soluklu bir yatırım planlaması gerektirdiğinin farkındayız. Üç fazdan oluşan yaklaşık 15 yıllık bir yatırım hamlesine yönelik planlarımızı hazırlamaktayız. Orta vadede tek bir platform üzerinde üretilecek 3 farklı elektrikli araç modelinden oluşacak otomobil portföyü, Türk halkının ihtiyaçları ve beklentileri göz önünde bulundurularak detaylandırılmaktadır. Uluslararası markalarla rekabet edecek yerli marka araçların ilk modelini daha önce açıklandığı gibi 2019 yılında prototip, 2021 yılının sonunda seri üretime geçiş olarak planlamaktayız. Öncelikle Türk halkının beğenisine sunulacak olan Türkiye'nin otomobili en yüksek standartlarda üretilecek ve geliştirilecek olup, sanayimiz ve teknolojimiz açısından da bir kaldıraç vazifesi görecektir. İkinci etapta, elektrikli Türk araçlarını sadece ülkemizde değil aynı zamanda dünya pazarında talep gören uluslararası bir marka haline getirmeyi hedefliyoruz. Tüm bu planlama çalışmalarımızı yürütürken önümüzdeki aylarda kurmayı planladığımız şirketimizin kilit yöneticilerini belirlemek üzere de kapsamlı bir süreç yönetiyoruz."
Açıklamada, üretilecek araca şimdiden yoğun talep gelmesinden memnuniyet ve gurur duyulduğu ancak şu aşamada bir ön sipariş alma durumunun söz konusu olmadığı belirtildi. Üretim yeri kararının ise yapılmakta olan teknik ve finansal analiz çalışmalarının tamamlanmasından sonra verileceği ifade edildi.
Açıklamada ayrıca, OGG tarafından yapılan açıklamalar dışındaki haberlerin dikkate alınmaması gerektiği kaydedildi
YERLİ OTOMOBİL FİYATI NE KADAR?
Yerli otomobilin fiyatı ve yakıt türü hakkında açıklamalar bulunan Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Faruk Özlü "Türkiye'nin Otomobili'nin yakıt türü, segmenti ve fiyatıyla dünyada rekabet edebileceğini düşünüyoruz. Dünyaya bakacağız, hangi alanlarda boşluk var onları değerlendireceğiz. Satamadığımız arabayı yapmayız, satacağımız arabayı yapacağız. Şundan emin olun, Türkiye'nin Otomobili, aynı segmentteki otomobillerden daha kaliteli ve daha ucuz olacak. İddialıyız, Türkiye bu defa treni kaçırmayacak" dedi.
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Faruk Özlü, AA muhabirine yaptığı açıklamada, "Türkiye'nin Otomobili Projesi"nin yol haritasını anlattı.
Projenin yeni süreçte "yerli otomobil"in ötesinde, "Türkiye'nin Otomobili" olarak tanımlandığına işaret eden Özlü, 2017'de otomotiv sanayisi toplam ihracatının 28 milyar dolar olmasının beklendiğini, katma değerin Türkiye'de kurulan şirketlerce oluşturulduğunu ve bu sebeple de yerli-yabancı ayrımı yapılmadığını söyledi.
Özlü, şu anda Türkiye'de bin kişiye yaklaşık 200, Avrupa'da 600, ABD'de 800 otomobil düştüğüne işaret ederek, "Türkiye'de kişi başına yaklaşık 11 bin dolar seviyesinde olan geliri, 2023'te 25 bin dolara çıkarmayı hedefliyoruz. Bu hedefe ulaştığımız zaman, bin kişide 200 olan otomobil ihtiyacı sayısı 400, 600, 800'e yükselecek. Bir otomobilin ortalama 20 bin dolar seviyesinde ve kullanım ömrünün yaklaşık 10-15 yıl olduğunu da düşünürsek, önümüzdeki dönemde Türkiye'de 1,5 trilyon dolarlık sektörden bahsediyoruz. Dolayısıyla bu kadar büyüklükteki bir sektörde, marka yapmamayı düşünmek çok yanlış olur. 'Otomobille bizim ne işimiz var? Biz yapmamalıyız.' diyenlerin özgüven eksikliği olduğunu düşünürüm." diye konuştu.
"Türkiye'nin Otomobili, dünyanın otomobili olacak"
Özlü, ortak girişim grubu üyelerinin kendi değerlendirmeleriyle detaylı teknik ve mali analizleri içeren bir çalışma yapılacağını dile getirerek, şöyle devam etti:
"Teknik olarak ne yapacağız, mali yönden yapacaklarımızın bütçesi ne olacak? Şirketleşme döneminde bu verileri kullanacağız. Bundan sonraki süreci, ortaya çıkacak teknik analiz ve mali değerlendirme raporu belirleyecek. Örneğin kurulacak ortak girişim grubu şirketinin sermayesi ne olacak? Bu sermayede şirketlerin paylarının oranları ne olacak? Detaylı mali ve teknik bir analiz yapacağız ve projenin sağlam temeller üzerine oturmasını sağlayacağız. Bu çerçevede, dünya ölçeğinde bu işi bilen danışmanlık şirketlerinden de bilgiler alacağız."
"Türkiye'nin Otomobili Projesi"nde ortak girişim grubunda görev dağılımı söz konusu olmadığını ve sorumluluğun ortak yüklenildiğini vurgulayan Özlü, "Türkiye'nin Otomobili aslında dünyanın otomobili olacak. Bunu küresel bir proje olarak görüyoruz ve küresel başarı hedefliyoruz." dedi.
YERLİ OTOMOBİL SİPARİŞİ SON DAKİKA
Anadolu, BMC, Kıraça, Turkcell ve Zorlu tarafından yapılacak olan yerli otomobile talep yağıyor. 2021 yılında yola çıkması planlanan ilk yerli otomobil için şimdiden siparişler veriliyor. İşte sipariş için talep yağdıranlar.
Zorlu Holding, Anadolu Grubu, BMC, Turkcell ve Kıraça Holding'in birlikte yapacağı ve Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın "2019'da ilk prototipi hazır olacak, 2021'de yollarda olacak" dediği yerli otomobile şimdiden sipariş yağıyor.
Anadolu Aslanları İşadamları Derneği (ASKON) Genel Başkanı Hasan Ali Cesur, ilk üretilecek yerli otomobillerin 5 bin adedine talip olduklarını söyleyerek, "Biz 5 bin dedik ama üyelerimizden gelecek talepler doğrultusunda bu sayının daha da artacağını düşünüyoruz. Bu süreci büyük bir dikkat ve heyecanla takip ediyoruz. 2021 yılının bir milat olacaktır ve bu anlamlı güne üyelerimizle birlikte en çok katkısı olan kurumlardan biri de biz olmak istiyoruz. Ne mutlu ki bugünleri de görebildik" dedi.
"YERLİ OTOMOBİLDEN 200 TANE İSTİYORUZ"
Mersin Girişimci İşadamları Derneği (GİAD) Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Serkan İzol, "Yerli otomobilimiz üretim hattından indikten sonra ilk 200 adedine dernek üyelerimizle birlikte talibiz." ifadesini kullandı.
GİAD Başkanı İzol, şunları kaydetti: "Yerli otomobilimiz üretim hattından indikten sonra ilk 200 adedine dernek üyelerimizle birlikte talibiz. Ülkemizin üreten, gelişen, istihdam sağlayan, ihracat yapan bir ülke olabilmesi için bu tür girişimler mutlaka desteklenmeli. Bizler de dernek üyelerimizle el ele vererek yerli otomobil girişiminin ayakta kalabilmesi için destek olacağız. Bu tür girişimlerin desteklenmesi ülke kalkınması açısından büyük önem taşıyor. Umarım Türkiye yerli otomobille birlikte yeni bir çağ açar ve birçok yerli ürünümüz yapılmaya başlanır."
"YERLİ OTOMOBİL İÇİN EN CAZİP YER KÜTAHYA"
Kütahya'nın Altıntaş Belediye Başkanı Ferit Karabulut, Kütahya'nın yerli otomobil için en cazip noktada olduğunu söyledi. Kütahya'da yapılacak olan yaklaşık 10 milyon metrekare alana kadar çıkabilme potansiyeline sahip Zafer Organize Sanayi Bölgesi'nin talip olduğunu bir kez daha dile getirildi.
"YERLİ OTOMOBİLDEN 100 TANE İSTİYORUZ"
Sivas Belediye Başkanı Sami Aydın,milli ve yerli otomobilin üretileceği tesisin Sivas’ta kurulması için cazip bir teklifte bulundu. Aydın tesisin kurulacağı arazi ve alt yapıyı çalışmalarını karşılıksız üstleneceklerini diye getirip aynı zamanda üretilecek ilk 100 otomobile de talip olduklarını duyurdu.
YERLİ OTOMOBİLİ KİM ÜRETİYOR?
Anadolu, BMC, Kıraça, Turkcell ve Zorlu firmaları üretiyor.