ÖZGÜL ÖZTÜRK
Vatandaşları isyan ettiren yüksek restoran fiyatları tüketiciyi yeni formül arayışına itti. Dışarıda yeme alışkanlığını azaltan vatandaş, eve sipariş verme oranını artırdı. Geçen yıla göre online yemek sipariş oranı adette yüzde 25, ciroda yüzde 130 artarken vatandaşların indirim ve kampanyalara olan ilgisi patlama yaptı. Geçen yıl e-ticaret sektörünün 3 trilyon TL'ye ulaştığını hatırlatan Yemeksepeti CEO'su Mert Baki, bunun 327 milyar TL'sinin yemek sektöründen geldiğini söyledi.
YÜZDE 50'Yİ AŞTI
Türk tüketicisinin online sipariş alışkanlıklarını ortaya koyan "Türkiye'nin Keyif Haritası" araştırmasının sonuçlarını İzmir'de düzenlediği toplantıyla paylaşan Yemeksepeti CEO'su Mert Baki, gündeme ilişkin değerlendirmelerde bulundu. Pandemide sıçrama yapan online yemek pazarının, büyümeye devam ettiğine dikkat çeken Baki, "Geçen yıl online yemek sektörü yüzde 15-20 büyürken, Yemeksepeti olarak biz yüzde 25 büyüdük. Özellikle restoran fiyatları yüksek çıktığı için, dışarıda yeme alışkanlığı azalırken, eve siparişler arttı. Çünkü tüketici dışarıda gelen hesabı ödemek zorundayken online'da fiyat kaşılaştırması yapıp, indirimli olanı seçebiliyor. Kampanyalı satışlarımızın toplam siparişler içerisindeki payı bu yıl yüzde 50'leri aştı. Tarihin en büyük rakamlarına ulaştık" dedi. Restoranların en çok şikayet ettiği hatta fiyat artışlarına gerekçe gösterdiği komisyon oranlarıyla ilgili soruya yanıt veren Baki şunları kaydetti: "Komisyon oranlarımız yüzde 12'den başlıyor. Ancak kurye hizmet, reklam, tanıtım, kampanya gibi ek hizmetlerle birlikte bu oran yüzde 40'ları bulabiliyor. Bu tamamen restoranların inisiyatifinde. Bir restoran insert çıksa, reklam verse zaten bu bütçeyi ayırmak zorunda."
KURYE TALEBİ ARTACAK
İki hafta önce kuryelerle ilgili yönetmelik değişmiş, faaliyet belgesi alma zorunluluğu ve mesleki yeterlilik belgesi getirilmişti. Bu durumun restoranların kuryelerle çalışmasını daha da zorlaştıracağını aktaran Baki, "Restoranlar artık tüm kriterleri sağlayan kurye bulmakta zorlanacak. Bizim gerek eğitim desteği gerekse onlara sağlayacağımız olanaklarla kuryelerin gelişimini sağlamamız daha kolay. Bu nedenle restoranların bizden daha çok kurye desteği alacağını düşünüyoruz" ifadelerini kullandı. Baki haftalık 45 bin kuryeyle çalıştıklarını ifade etti.
EN ÇOK KEBAP SÖYLEDİK
Araştırmaya göre tüketicilerin yüzde 56'sı kendini ödüllendirmek için dışarıdan yemek sipariş ediyor. 1000 kişiyle yapılan ankete göre en çok eve söylenen yemeklerin başında yüzde 38'le kebap gelirken, onu yüzde 19'la hamburger, yüzde 16'yla pizza takip ediyor.