Yabancı firma 10 milyon istemişti! Kendileri yaptılar

Samsun Büyükşehir Belediyesi Ulaşım, Planlama ve Raylı Sistem Dairesi Başkanı Kadir Gürkan, hafif raylı sistemde kullanılan izleme ve takip programının benzeri için yabancı firmaların kendilerine 10 milyon TL'lik maliyet çıkardıklarını, ancak 100 bin TL maliyetle yerli yazılım ve program üretildiğini söyledi.

Gürkan, 6 aydan bu yana kullanılan programın Samsun Ondokuz Mayıs Üniversitesi ve Samsun Teknopark ortak çalışması ile üretildiğini belirtti.

Samsun Büyükşehir Belediyesi tarafından yaptırılan ve 10 Ekim 2010 tarihinde hizmete giren Hafif Raylı Sistem'de kullanılan izleme ve takip programının yetersiz kalması üzerine yeni bir sistem kurulması için Hafif Raylı Sistemi işleten Samulaş (Samsun Proje Ulaşım İmar İnşaat Yatırım Sanayi ve Ticaret A.Ş.) tarafından harekete geçildi. Yapılan çalışma sonucunda yabancı firmalara ait programların maliyetinin yaklaşık 10 milyon TL'yi bulması yerli yazılımların ise yetersiz kalması nedeniyle yeni bir program oluşturulmasına karar verildi.

Samsun Ondokuz Mayıs Üniversitesi ve Samsun Teknopark işbirliğiyle yeni bir yerli izleme ve takip yazılımı ve programı yapılması için harekete geçildi. Hazırlanan yazılım 100 bin TL maliyetle 3 ay içerisinde tamamlandı. 'Raylı Sistem İzleme ve Takip Programı' 6 ay önce Samsun Hafif Raylı Sistem'de kullanılmaya başlandı. Yazılım sayesinde hafif raylı sistem hattı 'Trafik Kontrol Merkezi'ne anlık olarak, tramvaylar arasındaki mesafe, tramvayın konumu, tramvayı hangi vatmanın kullandığı, vatmanların güzergahta belirlenen hız limitlerine uyup uymadıkları, tramvayın vardiya listesi ve görev alacak vatmanlar konularında bilgi akışı sağlanıyor.

Büyükşehir Belediyesi Ulaşım, Planlama ve Raylı Sistem Dairesi Başkanı Kadir Gürkan, kullanılan mevcut programın yetersiz kalması sonucu yeni bir program kurulması için yaklaşık bir yıl önce arayış içerine girdiklerini anlatırken şöyle dedi:

"Katıldığımız teknik fuarlarda görüştüğümüz yabancı yazılım firmalardan aldığımız teklifler de oldukça yüksekti, 9-10 milyon TL mertebesindeydi. Böyle olunca Samsun Ondokuz Mayıs Üniversitesi ve Samsun Teknopark ile işbirliğine gittik. Trafik Kontrol Merkezimizdeki arkadaşlarımızla beraber bir ortak çalışma yaptık. Bunu Orta Karadeniz Kalkınma Ajansıyla da projelendirip finansman desteği sağladık. 3 aylık bir çalışma sonucunda 'Raylı sistem izleme ve takip programını' hayata geçirdik. Burada tramvayların birbirleriyle arasındaki, mesafe, tramvayı kimin kullandığı, tramvayın konumu, vardiya listesi ve görev alacak vatman, treni kullanan vatmanın güzergahta belirlenen hız limitlerine uyup uymadığını takip etmekteyiz. Bu da bizim işletmemizde verimliliği artırırken güvenli ve konforlu seyahat alt yapısı içerisinde güzel bir hizmet oluşmuş oldu. Bunu yerli çözüm ortaklarımızla hayata geçirmek ayrıca bizim için bir kıvanç oldu."
Türkiye'de kullanılan değişik takip programları ve yazılımları olduğunu ancak geliştirilen bu modelin oldukça yalın ve fonksiyonel olduğunu dile getiren Gürkan, "O yönden bir ilk oldu diyebiliriz. Biz 10 binde bir fiyatına bu programı gerçekleştirdik. Yerli imkanlarla kendi yazılımımızı ve programımızı birlikte gerçekleştirdik" diye konuştu.

Gürkan, gerçekleştirdikleri bu tür çalışmalar ile hem kent içi toplu taşımada konforu ve güvenliği artırırken hem de raylı sistem işletmesinde olası riskleri minimize ederek güvenlik koşullarını daha da yükselttiklerini belirterek, şunları ekledi:

"Bu program ile güvenliği de üst seviyelere çıkarmış oluyoruz. Mevcut sistemde 21 istasyon 16 kilometre, 21 tramvay ile hizmet veriyoruz. Yapımı devam eden hattın devreye girmesiyle güzergah 30 kilometreye çıkacak ve 8 yeni tramvayımızı da yıl sonuna kadar teslim alacağız. Böylece 29 tramvay ve 30 kilometrelik bir güzergaha ulaşacağız. İstasyon sayımız da 36'a yükselecek. 2015 yılı günlük yolcu ortalamamız 50 bin civarında yeni hattın devreye girmesiyle 70-75 binlere çıkmasını bekliyoruz. 2016 Ağustos ayı itibariyle bir önceki yıla göre yolcu sayımızda da yüzde 6.3'lük bir artış söz konusu."