Vestel artık bir teknoloji şirketi oldu! Hedefimiz 2 milyar dolar marka değeri

Vestel'in yeni CEO'su Ergün Güler geleceğin teknolojilerine yatırımı hızlandıracaklarını belirterek “Bugün marka liginde ilk üçteyiz. Hedefimiz 2 milyar dolarla lider olmak” dedi.

YAŞAR KIZILBAĞ

Ergün Güler, Almanya'da doğan, üniversiteyi Türkiye'de okuyan ve 24 yıl önce de Vestel'le yolu kesişen bir isim. Bugün şirketin tepe yöneticisi olan Güler 1 Eylül itibarıyla Turan Erdoğan'dan CEO'luk görevini devraldı. Vestel'in yeni CEO'su Ergün Güler'le sektörün en köklü ve önemli etkinliği olan Berlin'deki Uluslararası Tüketici Elektroniği Fuarı (IFA) sırasında biraraya geldik. Vestel'i bir "teknoloji şirketi" olarak konumlandırdıklarına dikkat çeken CEO Güler, Vestel'in projeksiyonunu "Donanım, tasarım, yazılım ve marka. Hedef, geleceğin teknolojilerine yatırımı hızlandırarak Vestel'in marka değerini iki kat artırarak 2 milyar dolara ulaştırıp Türkiye'nin en değerli markası konumuna getirmek" olarak özetliyor. Bugün marka liginde ilk üçte olan Vestel'in CEO'su Güler'le Vestel'in gelecek vizyonunu, hedeflerini ve 7 yıldır sponsor olduğu ve bugün artık kendi deyimiyle bir 'marka' haline gelen Filenin Sultanları'nı konuştuk.

Vestel'le sizin yolunuz nasıl kesişti?

Ben Berlin'de doğdum. Hatta çocukluğum IFA Fuarı'nın düzenlendiği muhite yakın bölgede geçti. Şimdi yeni görevimi de bu fuarda devraldım. Vestel'de 1999'da en alt kademede finans uzmanı olarak başladım. Daha sonra pazarlama şirketinde mali işler genel müdür yardımcılığı ve genel müdürlük yaptım. 9 Eylül Üniversitesi İşletme mezunuyum. 1986'da Almanya'dan dönüş yaptık.

CEO'luk görevi nasıl geldi?

Vestel, çalışanına yatırım yapan bir şirket. Vestel'in kurum içinde yürüttüğü yönetici yetiştirme programına katılma hakkına sahip oldum. Bu programı başarıyla bitirenler Bilkent Üniversitesi'nde yüksek lisans hakkına sahip oluyor. Şirketimin bursuyla yönetici programından çıkan ilk CEO oldum.

Bu süreçte Vestel'in çeyrek asırlık gelişimine de şahitlik ettiniz. Vestel bu büyüklüğe nasıl ulaştı?

Vestel, Berlin'deki İFA Fuarı'na 1990 yılında ilk kez beş kişi ile katılmış ve üç tüplü televizyonla 100 metrekarelik bir alan kiralamıştı. Şu an yıl 2023 ve 500 çalışanla 3 bin metrekare fuarın en büyük alanını kiraladık. Bine yakın ürün sergiledik. Bugün geldiğimiz nokta bu. 3.7 milyar dolarlık cironun yüzde 70'i ihracat. 160'ı aşkın ülkeye ihracat yapıyoruz. Grup çalışan sayımız ise 20 bini aştı. Vestel denilince akla ilk beyaz eşya ve tüketici elektroniği geliyor. Bu iki alanda tüm ürün grupları var. Fuarda sergilediğimiz ürünlerin 15 tanesi dünya rekorlarına sahip.

Sizi son yıllarda farklı alanlarda da görüyoruz...

Evet, elektrikli otomobil ekosistemine ait ürünlerimiz de var. Yepyeni sektör bizim için. Arabaların şarj istasyonlarını yapıyoruz. Hem evler için hem de sanayii için hızlı şarjlar geliştiriyor, üretiyor ve ihraç ediyoruz. Bu ürünleri İspanya'da görebilirsiniz.

Togg'un da ortakları arasındasınız. Ne kattı bu size?

Togg güzel bir yatırım oldu bizim için. Togg'un markası Trugo ürünlerinin en büyük kısmını biz tedarik ediyoruz. Elektrikli şarj markası Zes'in en büyük tedarikçisi biziz. Yunanistan ve İtalya'da kullanılıyor. Ayrıca batarya çözümleri de bizim için yeni büyüme alanı. Baz istasyonları için batarya üretiyoruz. Ayrıca evler için de üretim yapıyoruz. Konteyner büyüklüğünde batarya çözümleri de üreteceğiz. Biz ağırlıklı olarak Vestel markasını kullanıyoruz ama uluslararası ticaretimizin önemli kısmını bizim yönetimimizde olan Sharp, Daewoo, JBS ve Toshiba gibi markalarla yapıyoruz. Çeşitli markaları da ülkesine göre kullanıyoruz.

Peki tüm bu markaların gelecek vizyonu ne? Vestel yeni dönemde neyi hedefliyor?

Vestel, bugün geldiği noktada teknoloji şirketi olma hedefine çok yaklaşmış durumda. Beyaz eşya ve TV üretiminden elbette asla vazgeçmeyeceğiz. Hedefimiz donanım, tasarım, yazılım ve marka ekseninde şekillenen stratejimizle, marka değerimizdeki istikrarlı yükselişi sürdürmeye devam etmek. Geçen yıl marka değerinde 7 basamak birden yükselip ilk 5'e girmiştik. Bu yıl listedeki yerimizi 3'e taşıdık. 4 yıl önce yaklaşık 200 milyon dolar olan marka değerimiz bugün 927 milyon dolara yükseldi. Hedefimiz, kısa vadede bu rakamı 2 milyar dolara taşıyıp Türkiye'nin en değerli markası olmak.

Başka hangi alanlarda büyüyeceksiniz?

Akıllı ev sistemlerine yoğunlaşacağız. Vestel'in VeeZy uygulaması tüm ev aletlerini yönetecek. Dünyada bunu entegre yapan 3 marka var. Samsung, LG ve Vestel.

YENİ ROTAMIZ LATİN AMERİKA VE AFRİKA PAZARI

Üretiminizin büyük bölümünü Avrupa'ya ihraç ediyorsunuz. Vestel ürünleri Avrupa pazarında ne durumda?

Vestel Avrupa'daki üç büyük TV üreticisinden biri, beyaz eşyada ise ilk 5 içinde. Ürettiğimiz teknoloji dünyanın 160'tan fazla ülkesine ihraç ediliyor. Geçen yıl 2.3 milyar dolarlık ihracata imza attık. Çeyrek asırdır aralıksız sektörümüzün ihracat şampiyonuyuz. Küresel ticaretteki rekabet gücümüzü koruma odağımız elbette sürecek. Markalarla yaptığımız lisans anlaşmaları ve uluslararası iş birlikleri önemini koruyacak.

Vestel'in hedefinde yeni pazarlar var mı?

Yeni pazarlardaki tempomuzu artıracağız. Avrupa'daki güçlü varlığımızı muhafaza ederken, diğer yandan Afrika, Latin Amerika ve Asya gibi yeni girdiğimiz pazarlarda derinleşeceğiz.

Peki nasıl büyüyeceksiniz. Bu pazarlarda marka satın alarak mı?

100 milyon dolardan 2.5 milyar dolar ihracata nasıl geldiysek aynısını orada da yapacağız. Avrupa'da marka almıştık. Her türlü opsiyon masada.

YEDİ YILDA VOLEYBOLU 927 MİLYON DOLARA TAŞIDIK

Tarih yazan Filenin Sultanları'na Vestel olarak yıllardır sponsorsunuz. Bu başarı nasıl geldi?

Biz kadın temasını sadece 8 Mart'ta işlemiyoruz. 7 yıldır voleybolda kadınların yanındayız. Voleybolun marka değerini artırdık. Bizim de marka değerimiz arttı. 200 milyon dolardan 927 milyon dolarlık marka değerine ulaştık. Voleybolda "Biz Voleybol ülkesiyiz" diye bir marka yarattık. Voleybol ile özdeşleştik ve Filenin Sultanları'nın toplumda rol model olmasından, ülkemizin adını dünyanın dört bir yanına duyurmalarından, onları desteklemekten gurur duyuyoruz. Ben hep şunu söylüyorum; spora yatırım yapmak hem spor dalının hem markanın marka değerini artırırsa sürdürülebilir hale gelir. Öbür türlü sadece 2-3 yıllık sponsorluk yapılıyor, sonrası Veladdaallin Amin! Voleybola ek olarak futbol, hentbol, cimnastik, yelken ve bedensel engelli sporcuları destekliyoruz. Bedensel Engelliler Spor Federasyonu'nun da ana sponsoru olduk.