UEFA'nın kaymağını kimler yiyor 

Araştırmaya göre 2012-2015 arasında UEFA’nın Avrupa kupalarında dağıttığı gelirlerin % 71’ini İspanyol, İngiliz, İtalyan Alman ve Fransız kulüpleri aldı. 

1

Uluslararası denetim ve danışmanlık firması KPMG’nin Avrupa futboluna yönelik son araştırması son üç sezonda UEFA’nın gelirlerini Avrupa’nın beş büyük ülkenin futbol kulüplerine nasıl dağıttığını ortaya koydu. Buna göre Avrupa’nın önde gelen 5 futbol ülkesi İspanya, İngiltere, Almanya, İtalya ve Fransa’yı Şampiyonlar Ligi ve Avrupa Ligi’nde temsil eden takımlar 2012-2015 yılları arasındaki 3 sezonda, UEFA’dan toplam 2 milyar 315 milyon euro gelir elde etti. Bu rakam UEFA’nın katılımcı kulüplere dağıttığı ücretlerin yaklaşık yüzde 71’ine denk geliyor. 

AVRUPA LİGİ'NDE GELİRLER ÇOK DAHA ADİL DAĞILIYOR

Sadece geçtiğimiz yıl UEFA,Şampiyonlar Ligi katılımcılarına 1 milyar Euro, Avrupa Ligi katılımcılarına ise 240 milyon euro ödül dağıttı. Futbolun 5 büyük ülkesi son 3 yılda genelden yüzde 71 pay alsa da Avrupa Ligi gelirlerinden yüzde 48 pay aldı. Yani Avrupa Ligi raporda da belirtildiği gibi “özellikle daha küçük ülkelerin kulüplerine kıta Avrupası futbol arenasında kendilerini gösterebilecekleri bir ortam sunuyor.” 

İSPANYA ZİRVEDE

Araştırma dönemindeki 6 büyük kupanın 4’ünü İspanyol kulüpleri kazandı. İspanya böylece 570 milyon euroyla UEFA gelirlerinden en fazla pay olan ülke oldu. İspanya’yı 484 milyon euroyla İngiltere, 462 milyon euroyla İtalya, 455 milyon euroyla Almanya ve 344 milyon Euro gelirle Fransa takip etti.

11 ülke istikrarlı

Analiz dönemi boyunca, UEFA’ya bağlı 54 federasyonun 30’unun takımları Şampiyonlar Ligi gruplarına ve sonraki aşamalara katılmadı ve sadece 11 federasyonun kulüpleri üç sezon boyunca Şampiyonlar Ligi’nde boy gösterebildi. 

Üç temel faktör var 

Kulüplerin elde edeceği gelirlerin hesaplanmasında üç temel faktör dikkate alınıyor. Organizasyonlara katılan her kulübe sabit bir katılım ücreti ödeniyor. Gruplarda ve ilerleyen turlarda elde edilen başarıyla orantılı olarak kulüplere yüksek primler ödeniyor. Üçüncü önemli gelir kaynağı olan reklam havuzu ise her bir kulübün ulusal televizyon pazarının değeri temel alınarak kulüpler arasında dağıtılıyor.