Uçaklar gece artık kestirmeden uçacak

Türk hava sahasındaki iç hatlarda ‘serbest rota' uygulaması başladı. İlk kez dün gece başlayan ‘rota kısaltma' uygulaması şimdilik 23.00-05.00 saatleri arasında yapılacak.

AKŞAM GAZETESİ

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) ile Türk havacılık tarihinde kritik bir adımı daha hayata geçireceklerini bildirdi. Bakan Uraloğlu, havacılıkta önemli bir reform niteliği taşıyan "Serbest Rota Hava Sahası" uygulamasının DHMİ'nin koordinasyonunda dün geceden itibaren Türk hava sahasında devreye alındığını söyledi.

Buna göre uçaklar yurtiçinde istedikleri kestirme uçuş noktasını tercih ebilecek. Şimdilik gece başlayan uygulama ileride tüm güne yayılacak. Bakan Uraloğlu, uygulamaya geçiş için yürütülen kapsamlı çalışmaların DHMİ tarafından 2019 yılında başlatıldığını belirterek, "Bu süreçte, hava sahası düzenlemelerinden trafik akışının daha emniyetli ve hızlı yönetilebilmesi için yeni operasyonel yöntemler geliştirmeye birçok alanda çalışma yaptık. Uluslararası standart ve gerekliliklerle uyumlu usulleri olgunlaştırarak FRA için gerekli tüm süreçleri tamamladık" açıklamasında bulundu.

EĞİTİMLER YAPILDI

Uraloğlu ayrıca, DHMİ'nin öncülüğünde Eurocontrol ile yapılan anlaşma kapsamında Ocak–Mayıs 2022 döneminde yaklaşık 400 hava trafik kontrolörünün katılımıyla Eurocontrol İnovasyon Merkezi'nde gerçek zamanlı simülasyonlar gerçekleştirildiğini de kaydetti. Uraloğlu, test sürecinin önemine dikkati çekerek "Bu süreç yeni düzenlemelerin güvenle uygulanmasını sağladı" şeklinde konuştu.

İLK AŞAMA GECE BAŞLADI

Bakan Uraloğlu, başarıyla gerçekleştirilen simülasyonların ardından alınan karar doğrultusunda uygulamanın gece itibarıyla DHMİ tarafından FL305 ve üzerindeki seviyelerde başlatıldığını "Uygulama 2025–2026 kış döneminde gece saatlerinde yerel saat ile 23.00-05.00 arasında yürütülecek. 2026–2027 kış döneminden itibaren ise 24 saat esasına göre tam zamanlı hale getirmeyi hedefliyoruz. Sistemin devreye alınmasıyla birlikte hava araçları daha kısa ve verimli rotaları tercih edebilecek. Böylece, uçuş sürelerinde kısalma, yakıt tüketiminde tasarruf, karbon salınımının azalması, çevresel etkinin minimize edilmesi gibi önemli kazanımlar elde edilecek" dedi.

DAHA ALT SEVİYELERDE DE UYGULANACAK

Bakan Uraloğlu, uygulamanın ilk aşamasından elde edilecek geri bildirimler doğrultusunda, FL305 olan alt limitin Avrupa'daki örneklere benzer şekilde daha aşağı seviyelere çekmeyi değerlendireceklerini belirtti. Bakan Uraloğlu, "Bu kapsamda, Ülkemizde sürdürülen Hava Sahasının Esnek Kullanımı (FUA) çalışmalarının 10 bin feet–FL285 aralığını kapsayacak şekilde genişletilebilmesi halinde, FRA'nın daha düşük irtifalarda uygulanmasının da önü açılacak" dedi. Uraloğlu, bu gelişmenin hayata geçmesiyle birlikte "Türkiye iç hat uçuşlarında serbest rota kullanımının yaygınlaşması, uygun güzergâhların oluşturulması, uçuş sürelerinin kısalması ve yakıt tasarrufunun artması mümkün olacak" dedi.