Üç boyutlu alışverişle modada dijital devrim

Girişimci Ergin Aydın, sanal gerçeklik gözlüğünü tekstile uyarlayarak pandemide binlerce km uzaktaki dev markalara ürün sattı. Firma, gerçek model yerine dijitalini üreterek enerji ve kumaş israfını da % 55 azalttı.

ÖZGÜL ÖZTÜRK

Stone Island, Patrizia Pepe, Karl Lagerfeld'inde aralarında olduğu dünyaca ünlü markalara 26 yıldır hazır giyim üretimi yapan Blok moda, dünya tekstil sektöründe ses getirecek teknolojilere imza attı. Blok Moda Yönetim Kurulu Üyesi Ergin Aydın'ın ortağı olduğu Prosoft VR firması işbirliğiyle geliştirdiği yazılımla, dünyanın herhangi bölgesindeki bir müşteri, VR gözlükleri takarak Türkiye'de üretilen bir kıyafete binlerce kilometre uzaktan dokunabiliyor, kumaş cinsini hissedebiliyor ve sanal showroom'lardan o ürünü satın alabiliyor.

NUMUNE ÇÖPE GİDİYOR

Kalıptan, ipliğe, kumaştan, kıyafete kadar tüm modelleri dijital ortamda üretmeyi başaran firma, kumaş ve enerji israfını yüzde 55 azaltarak tekstil sektörüne daha çevreci ve sürdürülebilir bir üretim modeli kazandırdı. Dünyada her yıl 150 milyon adet tekil tekstil numunesi üretildiğini ifade eden Blok Moda Yönetim Kurulu Üyesi Ergin Aydın şunları kaydetti: "Bu numuneleri hazırlarken 3 milyar euro'luk enerji boşa sarfedilliyor. 3 milyar metre kumaş ise çöpe atılıyor. Biz Avrupalı markalara koleksiyon oluştururken ürettiğimiz 100 numunenin sadece 5'ine onay alabiliyorduk. Geri kalan ürünler boşuna dikiliyordu. Geliştirdiğimiz yazılımla biz numuneyi üretmeden, istenilen türde (Dokuma, örme,triko gibi) kumaş simülasyonları yapabiliyoruz" diye konuştu.

SATIŞLARI %20 ARTIRDI

Bu yazılımın seyahat kısıtlamalarının olduğu pandemi döneminde firmalarına ciddi katkı sağladığına dikkat çeken Aydın, "Pandemide dünyada ihracat dururken, ben kafamda VR gözlükle İngiltere'den Fransa'ya dünyanın dört bir yanına ürün sattım. Herkesin işlerinin azaldığı bir dönemde biz satışlarımızı yüzde 15-20 artırdık" dedi.

METAVERSE'ÜN TRENDYOL'UNU KURMAK İÇİN ÇALIŞIYORUZ

Sanal iplik, kumaş ve modellerin ardından sanal bir fuar ve AVM kurmak için kolları sıvadıklarını açıklayan Ergin Aydın, şöyle konuştu: "7/24 açık kalacak bu fuar, markaların üç boyutlu showroomları sayesinde dünyadaki alıcılarla buluşacağı sanal bir pazaryeri olacak. Sanal AVM ise tüketicilerin markaların ürünlerine doğrudan ulaşabildiği 3 boyutlu bir pazaryeri olacak. Yani Metaverse'ün Trendyol'unu kurmaya çalışıyoruz. Gelecekte alışveriş 3 boyutlu olacak." Moda devi uluslararası lüks markaların dijital dönüşümlerine de talip olduklarını anlatan Aydın, "Tommy Hilfiger ve Hugo Boss'a ilk sanal defile ve sanal showroom'u hazırladık. CalvinKlein için de bir metaverse mağazası hazırlayıp onaya yolladık" diye konuştu.

KIYAFETİ DİJİTAL İKİZİNİZ DENESİN, SİZ SATIN ALIN

Sanal alışveriş deneyimini artırmak için insan ölçüsünde avatarlar geliştiren firma, geleceğin alışveriş modelini bugüne taşıdı. Model hakkında bilgi veren Ergin Aydın, "Tüketici 3 boyutlu platformlardan alışveriş yaparken, boy, kilo ten rengi gibi özelliklerini girip, sanal mağazada denemek istediği kıyafeti dijital ikizinin üzerinde görüp, öyle alacak" dedi. Takım elbise alırken zorlanan erkekler için Tayvanlı bir şirketten vücut tarama cihazı ithal ettiklerini anlatan Aydın, "Bu cihaz 3 saniyede vücudun 236 noktasını ölçüp, o ölçülere uygun kıyafet dikme olanağı sağlıyor" diye konuştu.

195 KADIN GİRİŞİMCİ E-TİCARETE ADIM ATTI

IdeaSoft, evlerine ek gelir sağlamak amacıyla sosyal medya platformlarında ürün satışı yapmaya çalışan kadın girişimcilere destek amacıyla 'EFSANE Kadın Girişimciler' kampanyasını başlattı. Firma, Kasım-Aralık 2021 tarihinde gerçekleştirdiği kampanyayla IdeaSoft e-ticaret paketlerini yüzde 70 indirimle kadınlara sunarak 195 kadın girişimcinin e-ticarete başlamasını sağladı. IdeaSoft CEO'su ve TOBB E-ticaret Meclis Üyesi Seyhun Özkara, pandemide e-ticaret yapan kadın girişimci sayısının yüzde 25 arttığını söyledi.

GİRİŞİMCİLER İÇİN 'AÇIK KAPI' AÇTILAR

Teknopark İstanbul'un kuluçka merkezi Cube Incubation, gerçekleştirdiği etkinliklerle hem girişimcilerin projelerini hayata geçirmelerine destek veriyor hem de yatırımcılarla köprü görevi görüyor. Kurtköy'deki Cube Incubation kampüsünde düzenlenen 'Açık Kapı: İş Dünyası ile Buluşma' etkinliğinde 12 derin teknoloji girişimcisi, iş dünyasından 25 önemli firma temsilciyle biraraya geldi. Etkinliğinin ardından yetkililer ve girişimler B2B alanlarında yüz yüze görüşme fırsatına eriştiler.