''TürkMedya E-Ticaret ve Perakende Zirvesi'' Ticaret Bakanı Bolat: E-ticaret yapmayanın ayakta kalması zor

TürkMedya E-Ticaret ve Perakende Zirvesi'nde konuşan Ticaret Bakanı Bolat, küresel çapta e-ticarette yaşanan değişime dikkat çekerek uyardı: “Dijitalleşmeyi, e-ticareti dikkate almayan hiçbir işletmenin ayakta kalması mümkün değil.”

LEYLA İLHAN

Perakende ve e-ticaret dünyası Turkcell ana sponsorluğunda, Halkbank, Takas İstanbul, Türk Hava Yolları ve Vakıf Katılım'ın co-sponsorluğunda TürkMedya E-Ticaret ve Perakende Zirvesi'nde buluştu. İstanbul Finans Merkezi'ndeki Halkbank Kuleleri'nde düzenlenen zirvenin açılış sunumunu yapan TürkMedya İcra Kurulu Başkanı Murat Çiçek "Geçtiğimiz yıl ilkini düzenlediğimiz zirve, sektörün nabzını tutan ve geleceğe yön veren önemli bir buluşma noktası oldu" dedi.

PANDEMİ DÖNÜM OLDU

Zirvenin açılış konuşmasını yapan Ticaret Bakanı Prof. Dr. Ömer Bolat 2027'ye kadar küresel çapta e-ticaretin toplam perakendedeki payının yüzde 19'dan yüzde 27'ye çıkacağını belirterek "Veriler, Türkiye'de de e-ticaretin dev adımlarla ilerlediğini göstermekte. Ancak dijitalleşmeyi, e-ticareti dikkate almayan hiçbir işletmenin devam etmesi, rekabette ayakta kalmasının mümkün gözükmüyor" dedi. Bolat e-ticaretin dönüm noktasının Kovid-19 salgını olduğunu söyleyen Bolat, salgın döneminde mağazalar kapanınca altyapısı hazır olan firmaların rekabette öne geçtiğini anlattı. Bolat, dünyada küresel ticaretin hızla büyüdüğünü belirterek "2026 için 8.1 trilyon dolar küresel e-ticaret hacmi ortaya çıkacak. Bu rakam 2022'de 5.5 trilyon dolardı. Ülkemize baktığınızda internet üzerinden mal, hizmet siparişi verenlerin oranı 2020'de yüzde 35 iken, 2025'te yüzde 55.7 ve bu artarak devam ediyor" ifadelerini kullandı.

3 TRİLYONLUK CİRO

Her yıl "Türkiye'de e-Ticaretin Görünümü" raporunu yayınladıklarını belirten Bolat, "2024 sonunda e-ticaret hacmi 3 trilyon liraya ulaştı. Perakende ticaret de 2024'te bir önceki yıla göre yüzde 63.7 arttı. 1 trilyon 619 milyar liraya ulaştı. E-ticaret hacminin gayrisafi yurt içi hasıla (GSYH) içindeki payı da yüzde 6.5'a geldi. Bu anlamda pandemi öncesi 2019-2024 arasındaki dönemde yıllık bileşik büyüme oranı yüzde 30. 2024 verisine göre, ülkemizde toplam ticaretin içinde e-ticaretin payı beşte bir, yüzde 19,1. Dünyada da benzer şekilde beşte bir konumundadır" diye konuştu.

KANUNU DEĞİŞTİRDİK

Bakan Bolat, 2024 yılı Ekim ayında TBMM'de e-ticaret kanunuyla alakalı olarak bazı ilave değişiklikler yapmak gereğinin ortaya çıktığını belirterek, değişiklikler ile getirilen düzenlemelerde teknolojik yatırımlara eğilimin ve ihracat yapmanın teşvik edildiğini ifade etti. Bolat, "Satıcıların da haklarını korumak amacıyla bazı değişiklikler yapıldı, önemli adımlar attık. Yenilenmiş ürün sisteminin yaygınlaştırılmasını teşvik ettik" şeklinde konuştu.

TEŞVİKLER VERİYORUZ

Ömer Bolat, e-ihracatı desteklemek amacıyla Ticaret Bakanlığı'nda yeni birimlerin oluşturulduğuna işaret ederek, mal ihracatıyla ilgili İhracat Genel Müdürlüğü'nün olduğunu ve hizmetlerin ihracatıyla ilgili ayrı bir genel müdürlüğün olduğunu kaydetti. E-ihracata teşvikler verdiklerini ve kolaylıklar sağladıklarını ifade eden Bolat, "Destek mekanizmaları oluşturuyoruz. Kolay İhracat Platformu'nu kurduk. Tek bir platform üzerinden dijital danışmanlık hizmeti veriyoruz. E-Kolay İhracat Platformu'nu kurduk. Orada da yapay zeka teknolojilerinden yararlanarak e-ihracat yapmak isteyenlere dijital danışmanlık hizmetleri veriyoruz ve verdiğimiz teşvikleri, destekleri ihracat ailesi ile paylaşıyoruz" dedi.

REHBER HAZIRLIYORUZ

Bolat, yapay zekanın rolünü artırma noktasında e-ihracatta ChatGPT ve Yapay Zeka Araçları kılavuzunu geliştirdiklerini dile getirerek şunları söyledi: "Bu noktada potansiyel e-ihracat pazarları raporu hazırlıyoruz. E-ihracat yapmak isteyenlerin hizmetine sunuyoruz. E-ihracat pazarları ve ülkelerin gümrük uygulamaları rehberi hazırlıyoruz. Bütün bunlar Ticaret Bakanlığımızın ilgili kurumsal sitelerinde rahatlıkla ulaşılabilen ve bu minvalde de aynı Türk Medya Ailesi'nin yaptığı gibi uluslararası çapta e-ihracat ve e-ticaret zirveleri düzenliyoruz. 2024 yılında da İstanbul Küresel E-İhracat Zirvesi'ni (IGEXX) gerçekleştirdik. Dünyanın belli başlı bütün büyük bilişim ve el ticaret firmaları, temsilcileri katıldı. Üç bine yakın uluslararası katılım vardı. Onun da 12'ncisini gelecek yıl eylül ayında gerçekleştireceğiz." Ticaret Bakanlığı olarak bütün çabalarının ticareti geliştirmek olduğunu kaydeden Bolat, "Dünya dijitalleştikçe üretim ve ticaret kalıpları hızla değişmekte, mevzuatların da buna ayak uydurması gerekmekte, biz de bunları yapıyoruz" diyerek sözlerini tamamladı.

TürkMedya'nın düzenlediği zirvenin açılış konuşmalarını Bakan Bolat ve Halkbank Genel Müdürü Osman Arslan yaptı. Bolat ve Arslan konuşmaların ardından TürkMedya Ailesi yöneticileriyle aynı karede buluştu.

TÜRKMEDYA İCRA KURULU BAŞKANI MURAT ÇİÇEK: EN GÜÇLÜ UMUDUMUZ GENÇ GİRİŞİMCİLERİMİZ

TürkMedya E-Ticaret ve Perakende Zirvesi'nin açılış sunumunu yapan TürkMedya İcra Kurulu Başkanı Murat Çiçek, Türkiye Yüzyılı vizyonu doğrultusunda, dijitalleşen ticaret ve yenilikçi perakende anlayışının Türkiye'nin küresel pazarlardaki rekabet gücünü artıran en önemli unsurlardan biri olduğunu söyledi. Murat Çiçek, "Genç girişimcilerimiz, yenilikçi fikirleriyle öne çıkan start-up ekosistemimiz ve dijital dönüşüm kabiliyetimiz, geleceğe dair en güçlü umutlarımızdır" dedi.

KÖKLÜ DEĞİŞİM YAŞANIYOR

"Ticaretin dijitalleşen yüzü artık sadece alışveriş alışkanlıklarımızı değil; iş yapma biçimlerimizi, lojistik ağlarımızı ve tüketici beklentilerimizi de köklü bir şekilde değiştiriyor" diyen Çiçek e-ticaret ve perakendenin inovasyonun, teknolojinin ve hayal gücünün buluştuğu, sınırların ortadan kalktığı ve yeni fırsatların doğduğu küresel bir ekosisteme dönüştüğünü anlattı. "Yapay zekanın dönüştürücü gücü, lojistik ağlarının yeniden kurgulanması, tedarik zincirlerinde artan hız ve esneklik ihtiyacı, değişen tüketici alışkanlıklarının talep ettiği yenilikler... İşte bütün bu gelişmeler geleceğin ticaret dünyasının yol haritasını çiziyor" şeklinde konuştu. Çiçek zirvenin Türkiye'de e-ticaret ve perakende sektörleri için önemli bir buluşma noktası olmasını, yeni iş birliklerine kapı aralamasını ve sektörün gelişimine katkı sağlamasını temenni etti.

Murat Çiçek, günün anısına Bakan Bolat'a AKŞAM Gazetesi'nin ilk nüshasının Osmanlıca ve Türkçe kopyasını hediye etti.

HALKBANK GENEL MÜDÜRÜ ARSLAN: DİJİTALLEŞME, SINIRLARI ORTADAN KALDIRDI

Zirvede konuşan Halkbank Genel Müdürü Osman Arslan "Dijitalleşmenin sınırları ortadan kaldırdığı bu çağda ürün ve hizmetler artık saniyeler içinde dünyanın dört bir yanına ulaşma imkanına sahip olmakta. Böyle bir ortamda yalnızca iç pazara odaklanmak yeterli değildir. Markalarımızın ihracata dayalı büyüme stratejileri ile uluslararası arenada daha güçlü konumlanması zorunlu hale gelmiştir" dedi.

KOBİ'LERE DESTEK

2025-2027 dönemini kapsayan 12'nci Kalkınma Planı'nın da bu vizyonun açıkça görüldüğünü ifade eden Arslan, "Program ihracat kapasitesini artırmayı, dijital ekonomiyi geliştirmeyi ve küresel değer zincirlerine daha yüksek katma değerli roller üstlenmeyi hedeflemekte. Halkbank olarak biz de ihracatçı KOBİ'lerimizi rekabet gücünü artıracak finansman modelleri ile bu hedefe katkı sunuyoruz. Çünkü biliyoruz ki küresel rekabette güçlü olmanın yolu markalarımızı ihracata dayalı büyüme stratejileri ile dünyada daha görünür hale getirmekten geçiyor" diye konuştu.

Bu açıdan KOBİ ve ihracat desteklerinin ekonominin merkezinde yer aldığını kaydeden Osman Arslan, "Bankamız de kuruluşundan bu yana KOBİ'lerin yanında durmayı stratejik bir öncelik olarak görmekte. 2025'in ilk yarısı itibarıyla ticari kredi hacmimiz 1.5 trilyon TL'yi aşmıştır. Bunun yüzde 55'ini de KOBİ'lere tahsis ettik. Bu da Türk bankacılık sektöründe KOBİ'lerde pazar lideri olduğumuzu gösteren bir rakam" bilgisini verdi.

SÜREÇLER HIZLANDI

Aynı zamanda perakende finansmanın da bankaları için stratejik bir önem taşıdığına dikkat çeken Arslan, "KOBİ'lere sunduğumuz, kredi, leasing ve kart çözümleriyle perakende sektörünün büyümesini desteklemekteyiz. Ayrıca dijital ödeme sistemleriyle perakende sektörünün ödeme süreçlerini hızlandırarak daha kolay yönetilebilir bir hale getirmekteyiz. KOBİ vitrin projesiyle de şirketleri dijital dönüşümünü desteklerken, aynı zamanda ihracata hazırlanmalarını hedeflemekteyiz" dedi.

YENİ NESİL E-TİCARET MASAYA YATIRILDI

Zirve kapsamında moderatörlüğünü 24 TV'den Elif Akkaya Kuter'in üstlendiği Yeni Nesil E-Ticaret ve Perakende Ekosistemi başlıklı oturum düzenlendi. Oturumda Teknosa – Dijital Ticaret ve Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı Emre Kurtoğlu, FLO E-Ticaret ve Alternatif Satış Kanalları Genel Müdür Yardımcısı Gökhan İsmail Aydın, Turkcell Dijital Kanallar Direktörü İlker Güneş, EasyCep Kurucu Ortağı ve CEO'su Mehmet Akif Özdemir ile sahibinden.com CMO'su Nazım Erdoğan konuşmacı olarak yer aldı.

Elif Akkaya Kuter - Emre Kurtoğlu - Gökhan İsmail Aydın - İlker Güneş - Mehmet Akif Özdemir - Nazım Erdoğan

YARIN: Konut ve araç satışında neler değişti?