Türkiye'ye ilgi başladı, fırsatlara bakıyoruz

ORKA Holding Yönetim Kurulu Başkanı Orakçıoğlu, son dönemde Türkiye'ye ilginin arttığını belirterek “Yurtdışı satın alma fırsatlarına bakıyoruz. Ortaklık teklifi de var'' dedi.

YAŞAR KIZILBAĞ

Türkiye'nin dünyadaki yüzakı markalarından Damat yılbaşına kadar yurt dışında 205 mağazaya ulaşacak. Önümüzdeki yıl yurtdışı operasyonlarına ağırlık verecek olan Damat, İtalya'ya ise bir lojistik üssü kuruyor. Grubun, bu operasyonu üretim ayağıyla destekleyecek bir de fabrika yatırımı olacak. Mevcut tesisin yanına kurulacak 3. fabrika 100 milyon lira yatırımla hayata geçecek. "Markamızı Türk bayrağımız gibi görüyoruz" diyen ORKA Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu önümüzdeki yıl açacakları 35 mağazanın 20'sinin yurtdışında olacağını belirterek "Birçok ülkede erkek giyimde dünyanın dev markaları ile yan yanayız" dedi. Orakçıoğlu, son dönemde Türkiye'ye ilginin arttığını da belirterek yurtdışından gelen satın alma fırsatlarını da değerlendirme aşamasında olduklarını söyledi. Orakçıoğlu ile ORKA Holding'in hedeflerini konuştuk.

ORKA'nın markaları şu anda kaç mağazaya ulaştı?

Şu anda Avrupa ve dünyada sayılı moda merkezleri arasındaki İtalya ve İspanya başta olmak üzere 82 ülkede 400'den fazla noktada yer alan mağazalarımızla erkek giyimde dünyanın dev markaları ile yan yanayız. Damat Tween ve D'S Damat markalarımızla ülkemizin bayrağını beş kıtada başarıyla dalgalandırıyoruz. Dünya moda endüstrisinde erkek giyim alanında zirvenin ortağı olmaya başardık.

Peki önümüzdeki yıl kaç mağaza gelecek?

Yıl sonuna kadar 4 yurtdışı 2 de yurtiçi mağaza açacağız. Yıl sonu yurtdışında 205 mağazaya ulaşacağız. 2024'te ise yaklaşık 35 tane yeni mağaza daha eklenecek. Ama bu 35 mağazanın 20 tanesi yurtdışı olacak.

Online satışlar nasıl gidiyor. Ciroda yüzde olarak nereye geldi?

Online satışta şu anda sadece pazar yerleriyle ürün satmıyoruz. Kendimize ait App uygulamalarımız var. App uygulamalarımıza baktığımızda bir günde yaklaşık 35-40 mağazanın cirosu kadar online'da satış yapıyoruz. Yüzde olarak % 20'lere yaklaşmış durumdayız. Online satışta ve dijitalde yurtiçinde çok iyiyiz. Yurtdışında da birçok girişimimiz var.

İhracatta ne durumdasınız?

Yılın ilk dokuz ayında dolar bazında yüzde 40 büyümeyi başardık. Yıl sonunda 50 milyon dolar ihracat hedefini de geçeceğiz. Ülkemizde kilogram başına ihracat değeri 1-1.5 dolar iken, biz markalarımızla 40-80 dolar arasındaki kilogram başına ihracat gerçekleştiriyoruz.

Satın alma, ortaklık veya halka arz var mı gündemde?

Yurtdışı satın alma fırsatlarına bakıyoruz. Onun dışında yurt dışından yatırımcıların teklifleri de oluyor. Onları da değerlendiriyoruz. Stratejik ortaklık olabilir, fon olabilir. Bunları değerlendiriyoruz. Bu dönem Türkiye'ye bir ilgi başladı tekrar. Finansın merkezi Londra'da Türkiye'ye dönük algı değişti. İlgi duymaya başladılar. Bizim zaten daha önce birtakım yatırımcılarla ilgili tecrübemiz var. Daha önce bir ortaklığımız olmuştu. Önemli olan firma altyapısının buna hazır olması. Altyapı hazırsa bu işler kolay oluyor. Karşımıza bir teklif geldiği zaman 1-2 yıla gerek yok 2-3 ayda değerlendirebilecek bir raporlama sistemimiz var.

Siz birtakım inovatif ürünlerle de öne çıkıyorsunuz. En son 'Sihirli Takım' diye bir şey yaptınız. Var mı bu tür yeni ürünler?

Tabii bunların mutlaka arkası gelecek. Sihirli Takım'ı 'Katla, rulo yap, çantaya at' sloganıyla ürettik. Diyelim ki seyahate gittiniz, takım elbise, gömlek bavulda. Akşam da davet var. Çıkarıyorsun ütüsüz. Şimdi öyle bir şey yok. Artık hayat kolay. Bizim işimiz hayatı kolaylaştırmak. Bizim Ar-Ge ve tasarımda 40'a yakın arkadaşımız bu tür ürünler için çalışıyor.

Cumhuriyet'in 100. yıl etkinlerinin satışınıza bir etkisi oldu mu?

Smokinde inanılmaz bir şeyimiz oldu. Smokin satışları eylül-ekimde çok azalırdı. Ama şimdi ekim ayında da yaz aylarındaki kadar smokin satışımız oldu.

EYT'nin etkisi nasıl oldu. Kalifiye eleman sıkıntınız var mı?

EYT'yi biz kendimizi yenileme olarak düşünüyoruz. Devam etmek isteyen arkadaşlara da gerekli fırsatları sağladık. Firmanın yükü de hafifledi. Zorlayacak bir rakamdı ama hallettik. Sonuç itibarıyla kendimizi gençleştirdik. Diğer taraftan kalifiye eleman sorununu eğitimle çözüyoruz. Zaten şu anda Türkiye'de işsizlik değil, mesleksizlik var.

Yürütülen ekonomik programla ilgili düşünceniz nedir?

Dünya kolay bir süreçten geçmiyor. Zannediyoruz ki problemler sadece bizde. Dünyada da yaşanan problemler var. Doğru yolu bulabilmek için çok çalışmamız lazım. Kalıcı çözüm üretim ve ihracattan geçiyor. Faiz artırdık veya düşürdük... Bunlar regülasyon. Kesin çözüm ise üretmek ve ihracat. Bunun için de ihracat taahhüdü ile ile destek programı uygulanmalı.

BOLOGNA'YA LOJİSTİK ÜSSÜ KURUYOR

Önümüzdeki dönemde yeni yatırımlar olacak mı?

Önümüzdeki dönemde farklı coğrafyalarda yeni yatırımlar yaparak büyümeyi sürdürmeyi hedefliyoruz. Bu hedef doğrultusunda, ABD'nin Atlanta ve Miami şehirlerinde yeni mağaza açılışlarını planlıyoruz. Bu adımlarla Amerika'da da güçlü bir varlık oluşturmayı amaçlıyoruz. Avrupa operasyonumuzu Bologna'ya taşıyoruz. Tüm operasyonu oradan yöneteceğiz. İtalya'nın Bologna şehrinde, 12 dönümlük bir arazi üzerine inşa edilmiş, 1000 metrekarelik bir villaya Avrupa genelinde kapsamlı omni-channel operasyonu yönetecek şekilde taşınıyoruz. Bu adım ile, Avrupa'daki lojistik, e-ticaret operasyonları ve mağazacılık operasyonlarımızı çok daha güçlü ve verimli bir şekilde yöneteceğiz. Yeni açılacak mağazalarımızla birlikte dünya genelinde büyümeye güçlü bir şekilde devam ediyoruz. Londra'da, Cezayir'de, Kahire ve Riyad'da mağazalar açarak bu bölgelerde etkin royl oynayacağız.

Peki üretim anlamında yeni yatırım var mı?

Üçüncü fabrikanın fizibilite raporu çıktı. 100 milyon liralık bir yatırım planlıyoruz. Çünkü müşterilerimizin zorlaması var.

SPONSORLUKLARLA GÜCÜMÜZ ARTTI

Birçok takıma moda sponsoru oldunuz. Markaya ne tür katkısı oldu?

Sponsorluklar global arenadaki marka gücümüzü günden güne artırıyor. Atletico Madrid sponsorluğu ile moda hikayesine imza atıyoruz. 300 milyon taraftarı var. Milli Futbol Takımları moda sponsoru olmaktan, Milli Takım'ı Avrupa yolunda desteklemekten gurur duyuyoruz. Damat Tween markamız ile ayrıca Beşiktaş, Trabzonspor'un moda sponsoruyuz. Ayrıca D'S Damat markamız ile yurtiçinde Adana Demir Spor, Hatayspor, Samsunspor, İstanbul Spor Çağdaş Bodrum Basketbol, Darüşşafaka Basketbol, Samsunspor Basketbol, yurtdışında ise Partizan takımı bulunuyor.

Yeni sponsorluklar var mı?

İtalya'da Bolagna ile görüşüyoruz. Avustralya Ligi'nde bir takımın da bizden sponsorluk talebi var.