1
Türk Uçak Sanayii Anonim Ortaklığı (TUSAŞ), uluslararası ismiyle Turkish Aerospace Industries INC (TAI), Türkiye’nin ‘Milli Muharip Uçak’ını üretmek üzere kollarını sıvadı.
Türkiye’nin en büyük tasarım projelerinden biri olan 5 nesil savaş uçağı-Milli Muharip Uçak Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın açıkladığı Proje Bazlı Teşvik Sistemi çerçevesinde hayata geçiyor. Projede tasarım sözleşmesi imzalandı ve TAI ana yüklenici olarak faaliyete başladı. Teşvik programı kapsamında ön tasarım faaliyetleri 4 milyar 817 milyon TL’lik teşvik belgesi aldı. Projede 3 bin 200 kişilik istihdam sağlanacak. Dolaylı istihdama katkısı ise yaklaşık 11 bin 200 kişi olarak tahmin ediliyor.
Ön tasarım 4 yıl sürecek 'teknoloji üssü' inşa edilecek
Temel Kotil, bir savaş uçağının kavramsal tasarımından inşasına kadar binlerce parçanın, hatta her bir perçinin dahi tasarım ve test safhalarından geçtiğini vurguluyor, bunun çok büyük bir yetenekli insan gücü kullanımı gerektirdiğini kaydediyor. Milli Muharip Uçak’ın prototipinin 2023 yılında ilk uçuşunu yapması yönünde bir hedef belirlendiğini de anlatıyor Kotil. “Milli Muharip Uçak, 5. Nesil, görünmez bir uçak. Ses üstü hızına art yakıcılarla çıkabiliyor” diyor ve şunları kaydediyor: “2029'a kadar servise girmesini ve 2031’de de bütün eksikliklerinin tamamlanıp Türk Silahlı Kuvvetlerimize hizmet vermesini istiyoruz. Bu tür projeler büyük insan gücü, kaynak ve zaman istiyor. F-35 25 yıl sürdü. Büyük para harcadılar ve işe başladıklarında 50 bin mühendisleri vardı. TAI olarak biz de mühendislerimize büyük yatırımlar yapacağız. Toplamda 10 bin mühendise kadar çıkacağız.”
Kotil, TAI bursuyla okumuştu...
“Uçak yapmak, diğer herhangi bir şey yapmak kadar kolay. İnşaat yaparken santim kullanırsınız, otomobil yaparsanız milimetre kullanırsınız, uçak yaparken de mikron kullanıyorsunuz” diyor Kotil, uçak tasarımında çalışan her bir mühendis ve teknisyenin mikron ölçeğinde hassas çalışma yeteneğine sahip olması gerektiğinin altını çiziyor. Kotil sözlerini şöyle tamamlıyor: “Bu projeyi yaparken aynı zamanda mühendis yetiştiriyoruz. Genel Müdür olarak benim asli görevim insanla işi buluşturmak. En büyük projemiz aslında insan kaynağı oluşturma projemiz. Eleman bulmada sıkıntı yok ama sisteme entegre etmekte sıkıntı vardı. Onu aşmaya çalışıyoruz. Okullara ulaşınca, son iki senesinde çalıştırıyoruz. Buraya gelince karanlıktan aydınlığa çıkmış gibi olmuyor, griyi veriyoruz sonra süper aydınlığa çıkıyor. TAI’nin toplam çalışanı Milli Muharip Uçak ve diğer çok önemli projelerimizle birlikte 6 binden 20 bine doğru gidecek.”
ABD, Rusya ve Çin'in ardından 5. nesil uçağı Türkiye üretecek
(Dünya)