İslam dünyası ekonomileri sektörlerinde araştırmalar yürüten DinarStandard tarafından hazırlanan Küresel İslam Ekonomileri Durum Raporu açıklandı. Dubai Ekonomi ve Turizm Departmanı tarafından Nasdaq Dubai'deki açılış zili töreniyle duyurulan raporun 8 yıl sonra güncellenen yeni versiyonuna göre Türkiye, "Küresel İslam Ekonomisi Göstergesi" sıralamasında 2021'de 7 sıra birden yükselerek ilk 5 ülke arasına girdi. Malezya, Suudi Arabistan, BAE ve Endonezya endeksteki liderliğini sürdürürken, Türkiye 12'nci sıradan 5'inci sıraya yükselerek en büyük sıçramayı yapan ülke oldu.
TÜRKİYE TEDARİKÇİ
Türkiye'nin ilk 5 ülke içerisinde girmesindeki en büyük pay; tesettür sektörü, helal gıda ve Müslüman dostu turizm sektörlerindeki öncü konumunun yanı sıra İslam İşbirliği Teşkilatı (İİT) içerisindeki en yüksek inovasyon puanlarından birine sahip olmasından kaynaklandı. Sektör endeksinde Türkiye, helal gıda ve Müslüman dostu seyahatte 3'üncü, tesettür giyim sektöründe 2'nci sırada yer aldı. Türkiye, İİT'nin en büyük 5 giyim tedarikçisinden biri ve ilk 5 küresel tedarikçi arasındaki tek İİT ülkesi oldu.
2 TRİLYON $ HARCAMA
İİT üyesi 57 ülkeye ek olarak Müslümanların yoğun olarak yaşadığı ülkeleri kapsayan Küresel İslam Ekonomisi Göstergesi sıralaması 81 ülkeyi kapsıyor. Rapora göre, Müslümanlar, 2021'de İslam inancından ilham alan etik tüketim ihtiyaçlarına dayalı gıda, giyim, turizm, ilaç ve diğer yaşam tarzı sektörlerinde toplamda 2 trilyon dolar harcadı. Harcamaların yıllık ortalama yüzde 8,9'luk bir büyüme oranı ile 2025 yılında 2,8 trilyon dolara ulaşması bekleniyor. Rapora göre Türkiye'nin İİT'ye üye ülkelere gerçekleştirdiği ihracat geçen yıl 10,5 milyar doları aştı. İİT üyesi ülkelerin helal sektörleri ile ilgili ürün ithalatının 2025 yılına kadar 336 milyar dolara ulaşacağı tahmin ediliyor.
Araştırmaya göre dünya genelinde İslami finans varlıklarının 2022'de 3.6 trilyon dolara ulaştığı tahmin ediliyor. İslam ekonomisiyle ilgili şirketlere yapılan yatırımlar 2019-2020'de 11.8 milyar dolardan 2020-2021'de 25.7 milyar dolara yükseldi. İslami ekonomi ile ilgili şirketlere yapılan toplam yatırımların yaklaşık yüzde 66,4'ü İslami finans işlemleri tarafından karşılanırken, yüzde 23.6'sı helal ürünlerde (gıda, ilaç, kozmetik, moda) ve yüzde 10'u İslami yaşam tarzında (seyahat ve medya) gerçekleşti. Rapora göre, İslam dünyası ekonomilerinde 35 farklı alanda kilit ekonomik fırsatlar bulunuyor. Öne çıkan fırsat alanları; imalat, seyahat teknolojisi yatırımları, helal ve değeri yüksek besinler olarak belirlendi.
Raporla ilgili açıklama yapan DinarStandard Yönetici Ortağı Rafi-uddin Shikoh şunları söyledi: "Türkiye'nin sıralamasındaki etkileyici yükselişi, büyük ölçüde bu yıl ilk kez rapora eklenen bir metrik olan inovasyondaki liderliğinden kaynaklanıyor. Türkiye; Endonezya ile birlikte İİT'ye en çok ihracat yapan ilk 10 ülke arasında sadece iki İİT ülkesi oldu. Yatırım açısından Türkiye, İslam ekonomisiyle ilgili yatırım anlaşmalarının sayısı açısından ilk 6 ülke arasında yer aldı."