Son dönemde yaşanan gelişmeler tüketicilerin elektrikli tas¸ıtların gelecegˆine olan inancını artırırken, araştırmalar, Türk tüketicilerin elektrikli araç satın alma isteğinin dünya ortalamasının üstünde seyrettiğine işaret ediyor.
Elektrikli araçlar konusundaki gelişmeler çok hızlı ilerliyor. Araştırmalar, batarya fiyatlarının hızla düştüğünü, buna bağlı olarak menzillerin arttığını ve hızlı şarj istasyonlarının da giderek yaygınlaştığını gösteriyor.
AA muhabirinin TEB Cetelem Gözlemevi 2019 raporundan derlediği bilgilere göre, belirli teknik o¨zellikleri sayesinde elektrikli tas¸ıtlar c¸evresel, ekonomik, endu¨striyel ve toplumsal olarak bazı c¸o¨zu¨mler sunuyor. Fakat gelis¸im su¨rec¸lerindeki bazı olası engeller kadar, devam etmekte olan teknik ve organizasyonel konular da dikkati c¸ekiyor.
Söz konusu engeller atlatıldıgˆında, su¨ru¨cu¨lerin bu yeniligˆin gu¨cu¨nden ve kolaylıklarından tam olarak faydalanabileceği düşünülüyor.
Tu¨keticilerin algısı ve istekleri degˆis¸ti
Raporun sonuçlarına göre, elektrikli tas¸ıtlarla ilgili olarak 2012 yılında gerc¸ekles¸tirilen Go¨zlemevi aras¸tırması ile 2019'da yapılan aras¸tırma arasında gec¸en su¨re ic¸erisinde elektrikli tas¸ıtların altyapı ve yasal du¨zenlemeleri ile ilgili konularda o¨nemli ilerlemeler kaydedildi. Tu¨keticilerin algısı ve istekleri de bu su¨re ic¸erisinde degˆis¸ti.
Söz konusu su¨re ic¸erisinde gerc¸ekles¸tirilen tanıtım c¸alıs¸maları ve yollarda go¨ru¨len ilk modeller sayesinde insanlar gu¨n gec¸tikc¸e bu yeni u¨ru¨nu¨ daha c¸ok benimsedi.
2012 yılında yapılan anket c¸alıs¸masında, insanların u¨ru¨nu¨n sahip oldugˆu teknolojiye yeterince gu¨venmemesi, bu u¨ru¨nu¨ satın almama nedeni olarak u¨c¸u¨ncu¨ sırada yer alıyorken, bugu¨n bu unsurun bir satın almama nedeni olarak altıncı sırada olması, gu¨n gec¸tikc¸e bu u¨ru¨nu¨ benimsediklerinin bir kanıtı olarak go¨steriliyor.
Fiyat ve menzil konusu, elektrikli tas¸ıtların benimsenmesini öteliyor
Gu¨nu¨mu¨zde elektrikli arac¸ların sınırlı menzili, bas¸lıca zayıf yo¨n olarak öne çıkarken, bunun mu¨s¸teriler tarafından kabulu¨nu¨ sagˆlamanın go¨z ardı edilemeyecek bir engel olduğu görülüyor.
Ayrıca, sürücülerin, elektrikli tas¸ıtlar ic¸in o¨nemli bir o¨lc¸u¨t olarak go¨rdu¨kleri satın alma fiyatı ve menzil, son yıllarda c¸ok fazla gelis¸me go¨stermezken, bu unsur halen insanların elektrikli tas¸ıtları benimsemesinin o¨nu¨ndeki en bu¨yu¨k engellerden biri olarak değerlendiriliyor. Fakat kullanım giderlerindeki tasarruf miktarlarında pozitif yo¨nde gelis¸meler de kaydedildi.
Elektrikli taşıtlarla ilgili algıların, bu¨yu¨k olasılıkla elektrikli tas¸ıtların cazibesinin artması nedeniyle o¨nemli derecede gelis¸tigˆi go¨ru¨lüyor. Avrupa'da bir elektrikli tas¸ıt ic¸in daha fazla o¨demeye razı olan insanların oranı 2012 yılı ile kıyaslandıgˆında 7 puan yu¨kseldi.
Pil şarj süresi ve menzil tüketicileri düşündürüyor
Öte yandan, aralarında Türkiye’nin de olduğu 16 ülkede, yaşları 18 ila 65 arasında değişen 10 bin 600 kişiyle gerçekleştirilen araştırma, tüketicilerin elektrikli araçlarla ilgili düşüncelerini de ortaya koydu.
Rapora göre, 2030 yılında dünyada satılan araçların yüzde 25'ini elektrikli araçların oluşturması öngörülüyor. Bunun, satın almanın teşvik edildiği Çin'de yüzde 36’ya, Norveç'te ise 39'a kadar yükselmesi bekleniyor. Araştırmaya katılan Türk sürücülerin beyanlarına göre ise Türkiye'de satılacak araçların yüzde 29'unu elektrikliler oluşturacak.
Türk tüketicilerin elektrikli araçlara bakış açısı ele alındığında, elektrikli tas¸ıt almama gerekc¸esi olarak ilk sırada arac¸ların c¸ok pahalı olması geliyor. Pil s¸arj su¨resinin uzun, buna kars¸ın menzilin kısa olması da Tu¨rk tu¨keticilerin elektrikli arac¸larla arasındaki mesafeyi uzatıyor.
Tu¨rk su¨ru¨cu¨leri elektrikli arac¸lardan uzak tutan bir digˆer neden ise gu¨nde ortalama 83 kilometre yol katetmeleri... Bu du¨nya ortalamasının 32 kilometre u¨zerinde seyrediyor. Olumsuz verilere ragˆmen gelecek 5 yıl ic¸inde elektrikli bir otomobil alabilecegˆini so¨yleyen Tu¨rk su¨ru¨cu¨ oranı yüzde 60 olurken, bu oran yüzde 43 olan du¨nya ortalamasının 17 puan u¨zerinde gerçekleşti.
2022'den itibaren 60'ı aşkın tam elektrikli otomobilin piyasaya c¸ıkması bekleniyor
2022'den itibaren 60'ın u¨zerinde tam elektrikli otomobilin piyasaya c¸ıkması bekleniyor.
Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG) tarafından üretilen "Türkiye'nin otomobilinin" de 2022 yılında C segmentte elektrikli SUV araçla pazara girmesi öngörülüyor.
Ülkeler de elektrikli tas¸ıtların gelis¸imini bu¨yu¨k o¨lc¸u¨de alım tes¸vikleri ile destekliyor.
Bataryaların ucuzlayacak olması, elektrikli araçların 2030 yılından itibaren yaygınlaşmasının birinci nedeni olarak gösteriliyor. 2010 yılında 1 kilovatsaat için bin dolarlık bir maliyet söz konusuyken, bu rakam günümüzde 5’te bir oranında geriledi. Gelecekte bu maliyetin 150 doların altına inmesi bekleniyor.
(AA)