Ticaret Bakanlığı'nın Latin Amerika ülkeleriyle ticaret ve yatırım ilişkilerini artırmak için attığı adımlar meyvelerini veriyor. Kısa süre önce açıklanan 'Uzak Ülkeler Stratejisi' kapsamında, aralarında Latin Amerika ülkelerinin de bulunduğu toplam 18 ülke belirlenerek, söz konusu ülkelere yönelik mal ve hizmet ihracatının artırılması amaçlanıyor.
BREZİLYA'DA TANITIM
Stratejiyle Latin Amerika'nın önde gelen ekonomilerinden biri olan dizileriyle ünlü Brezilya'ya yönelik 11 eylem kurgulandı. Eylemler kapsamında, Türk dizilerinin bu ülkede tanıtılması amaçlanıyor. Ülkenin önde gelen yayın kuruluşlarıyla işbirlikleri geliştirilmesi, ayrıca Portekizce dublaj maliyetlerine sağlanan desteklerin artırılması bu eylemler arasında yer alıyor. Brezilya'dan çok daha fazla hastayı Türkiye'de konuk edecek eylemler de hayata geçirilecek. Şili'ye yönelik ise sağlık turizminden dizi sektörüne, müteahhitlik ve teknik müşavirlik sektörü işbirliklerine, lojistik ve bilişime faaliyetlerine yönelik toplam 13 eylem planı tasarlandı.
6 MİLYAR DOLAR İHRACAT
Meksika'ya ilişkin 8 eylem planlanırken bunlar gıda, bilişim, yazılım, oyun, animasyon gibi yeni ekonomi alanlarında olduğu kadar gayrimenkulden lojistiğe ülke tanıtımının yapılabileceği geniş bir yelpazeyi kapsıyor. Türkiye, Latin Amerika bölgesine ihracatı 2021'de 6 milyar dolara yükselirken ülke ihracatı içindeki payı ise yüzde 2.7'ye ulaştı.
BEŞ ÜLKE ÖN PLANA ÇIKIYOR
Yıllar itibarıyla bölgede en çok ihracat yapılan beş ülke sırasıyla Brezilya, Meksika, Şili, Peru ve Kolombiya oldu. Geçen yıl bölgeye yönelik gerçekleşen toplamda 6 milyar dolarlık ihracatın yaklaşık 3.5 milyar doları söz konusu ülkelere yapıldı. Bu yılın ilk 8 aylık döneminde bölgede en çok ihracat yapılan 5 ülke sırasıyla Meksika, Brezilya, Şili, Peru ve Dominik Cumhuriyeti, en çok ithalat yapılan 5 ülke ise Brezilya, Kolombiya, Meksika, Arjantin ve Venezuela olarak kayıtlara geçti.
TÜRK TELEVİZYON YAPIMLARI İLGİ GÖRÜYOR
2015 yılından bu yana Latin Amerika bölgesi Türk dizi/filmlerine ve televizyon formatlarına büyük ilgi gösterirken, dizi ihracatının yaklaşık yüzde 30'u tek başına bu coğrafyaya gerçekleşti. Bu kapsamda, Türkiye'de ulusal kanallarda yer alan yapımların hemen hepsi artık Şili'de yayımlanıyor. Ayrıca 2021 yılı sonu itibarıyla söz konusu Türk yapımları Brezilya'nın en büyük televizyon ve dijital platform kanalı tarafından satın alınmaya başlandı. Meksika'da da hizmet ihracatında dizi/film sektörü öne çıkarken son dönemde Türk dizileri genellikle ücretli abonelikle erişilebilen özel televizyon kanallarından, Türk filmleri ise dijital platformlardan takip ediliyor. Arjantin de Türk dizi/film içeriklerinin yüksek pazar payına sahip olduğu ve son dönemde satışı yapılan dizilerle pazar payındaki ivmelenmenin yükseliş yaşadığı bir diğer Latin Amerika ülkesi olarak ön plana çıkıyor.