Tüketici tipi değişiyor

Platin Dergisi şubat ayı sayısında değişen tüketici tiplerini masaya yatırdı. Uzmanlara göre, tüketici artık daha etik ve aktif davranıyor, ne istediğini iyi biliyor. Bu kapsamda yenilikçi markalar da kazanıyor.

Platin Dergisi, şubat sayısında farklı müşteri tiplerini araştırdı. Araştırmaya göre, tüketiciler artık daha etik ve daha aktif hale geldi. 'Hangi tip müşterisiniz' sorusuna yanıt arayan Platin'e konuşan Ondokuz Mayıs Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim ve Tasarımı Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. M. Nur Erdem, "Tüketici artık tüketime çok fazla istekli. Ancak ne istediğini de çok iyi biliyor" diye konuştu.

TALEPKAR VE KATILIMCI

Erdem, "Tüketici artık kendini tüketim alışkanlıkları ve satın aldıklarıyla tanımlamaya eğilimli, farklılık ve kişiselleştirilmiş ürün/ marka arayışında olan, sabırsız, çözülmemiş sorunlar karşısında tahammül sınırları zorlanan, iletişim ve etkileşime açık, dahası bu konuda hayli talepkar, katılımcı" ifadelerini kullandı.

Z KUŞAĞI VURGUSU

Pasif tüketicilikten aktif tüketiciliğe doğru bir yönelim olduğunu söyleyen Erdem, Z kuşağına da dikkat çekti. Erdem, "Yenilikçi ve yaratıcı uygulamalar yapan markalar, ciddi kazanımlar elde etti. 10 yıl içerisinde tüketicinin evrimi bu yönde olacak" yorumunu yaptı.

SİZ HANGİ TİP MÜŞTERİSİNİZ?

HEDONİK (HAZCI): Bu tip tüketici canı sıkıldığında, birine kızdığında veya sadece biraz eğlenmek istediğinde alışverişe çıkar.

FAYDACI: İhtiyaçtan alır. Bütünüyle rasyonel bir tüketim davranışı içinde bulunur.

İÇE YÖNELİK: Yeni ürünleri değerlendirirken kendi 'iç' değerlerine veya standartlarına güvenir. Toplumun yüzde 20'sini temsil eden bu tip tüketici, alışveriş yaparken kendi yolunu çizer.

BÜTÜNSEL: Marka deneyimlerine önem verir. Günümüz mega trendlerinin de bir parçası olmayı severler.

EYLEM ODAKLI: Yeni ve sıra dışı olanın peşinden gitme eğiliminde olan tüketicidir.

ETİK: Etik olarak üretilmiş veya çevreye ve topluma zarar vermeyen ürünleri satın alırlar. Bu, serbest dolaşan tavuk yumurtası almak kadar basit veya çocuk işçiliğiyle üretilen malları boykot etmek kadar karmaşık olabilir.