Tüketici, indirimlere hazır... Her 100 kişiden 88'i 'Efsane Cuma'yı bekliyor

Araştırma şirketi GWI'nin çalışmasına göre tüketicilerin yüzde 88'i ‘Efsane Cuma' günü, yüzde 86'sı ise ‘Siber Pazartesi' günü alışveriş yapmayı planlıyor. Alışverişte mobil cihazlar ise ödemede ilk tercih olacak.

Tüm dünyada tüketicilerin belki de en heyecanla beklediği dönemlerden bir tanesi olan, en büyük indirimlerin yapıldığı Efsane Cuma ve Siber Pazartesi dönemine sayılı günler kaldı. Bu yıl 25 Kasım Cuma ve 28 Kasım Pazartesi günlerine denk gelen büyük indirim dönemi için markalar hedef kitlelerinin dikkatini çekmek adına şimdiden hazırlıklara başladı. Yalnızca 2 gün sürmeyen bu indirim dönemini markalar koskoca bir haftaya hatta bazen iki haftaya yayıyor. Bu dönemde tüketiciler için kaçırılmayacak indirim fırsatları yaratan markalar, kampanyalarını hedef kitlelerine ulaştırmanın en etkili yollarını aramaya devam ediyor.

TERCİH CEP TELEFONU

Digital Turbine'nin bağımsız araştırma şirketi GWI ile birlikte gerçekleştirdiği araştırma mobilin gücünü bir kez daha gözler önüne serdi. Araştırmaya katılan tüketicilerin % 88'i kesinlikle veya muhtemelen Efsane Cuma günü alışveriş yapacaklarını belirtirken, % 86'sı Siber Pazartesi günü alışveriş yapacaklarını söylüyor. Tüketicilerin % 91'i internetten alışveriş yaparken sadece akıllı telefonlarını tercih ettiklerini, % 80'i ise online alışveriş yapmak için en az haftada bir gün akıllı telefonlarını kullandıklarını belirtmesi mobil cihazların hayatımızdaki vazgeçilmezliğini bir kez daha kanıtlıyor.

İLK TERCİH BASİTLİK

Türkiye'deki kullanıcıların % 51'i alışveriş yaparken basit, kullanımı kolay uygulamaları/web sayfalarını tercih ederken, % 37'si ise ödeme sürecinin kolay olmasını tercih ediyor. Tüketicilerin % 64'ü ise online alışverişlerinde mobil uygulamaları tercih ederken, tüketicilerin % 59'u mağazalarda alışveriş yaparken ürün incelemelerine bakmak, % 45'i rakiplerin fiyatlarını araştırmak, % 41'i ürünlerle alakalı daha detaylı bilgi edinmek, % 39'u ise ödeme için akıllı telefonlarını kullandıklarını belirtiyor.

TÜKETİCİ REKLAMDAN NE BEKLİYOR

Yapılan araştırmaya katılanların % 67'si mobil cihazlarındaki çevrimiçi reklamlardan kendileri ile ilgili teklif içermesini beklerken, % 54'ü reklamların kendilerine bir kupon/indirim sağlamasını istiyor. Aynı araştırmaya göre katılımcıların % 46'sı satış ve kampanya detayları hakkında bilgi vermesini ve % 43'ü reklamın ilgi çekici görseller içermesinin çok önemli olduğunu düşünüyor.

E-TİCARETTE GÜNLÜK SİPARİŞ 12 MİLYONU AŞTI

Ticaret Bakanlığı, ilk 6 aylık e-ticaret verilerini Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi (ETBİS) üzerinden açıkladı. Verilere göre, ilk 6 ayda sipariş adetleri geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 38 arttı. 2021'in ocak-haziran döneminde 1 milyar 654 milyon olan sipariş adedi, 2022'nin aynı döneminde 2 milyar 294 milyona yükseldi. Geçen yıl 9 milyon civarında olan günlük sipariş adedi de bu yıl 12 milyon 744 bin oldu. Avantajix.com'un kurucu ortağı Güçlü Kayral, işlem adedi ve hacmindeki artışın yılın ikinci yarısında da süreceğini ifade ederek, "Özellikle kasım, aralık ayı kampanyalarının da etkisiyle 2022 sonunda e-ticarette günlük işlem adedi 15 milyona ulaşacaktır. 2022'de yıllık işlem hacminin ise 800-900 milyar TL aralığında olmasını bekliyoruz" dedi.

PARAVAN SİTELERE DİKKAT!

E-ticarette iki ay sürecek indirim dönemine girdik. Kasım ayındaki 'Efsane Cuma' indirimlerinin ardından aralık ayında ise yeni yıl kampanyaları başlayacak. İndirim dönemlerinde dolandırıcılara karşı vatandaşın dikkatli olması gerektiğini hatırlatan TOBB E-ticaret Meclisi Üyesi, Ticimax Kurucusu Cenk Çiğdemli, dönemlik kurulan paravan site ve sosyal medya hesaplarında aslında olmayan ürünlerin satışa çıkarıldığını belirtti. Sadece indirim günleri için kurulan paravan sahte e-ticaret sitelerinin reklam tuzakları konusunda da uyarılarda bulunan Çiğdemli, "Vatandaşı internet üzerinden veya sms, e-posta aracılığıyla, örneğin 2 bin liralık elektronik ürünlerin 200 liraya düştüğü gibi gerçekdışı kampanya reklamlarıyla kandırmaya çalışan paravan e-ticaret siteleri ve sosyal medya hesapları olduğunu görüyoruz. Vatandaş fırsat yakalayacağım derken dolandırıcıların tuzağına düşebiliyor. Herkes bilinçli olmalı. Gerçek olamayacak kadar büyük indirimlere kanmayın" diye konuştu.

NASIL KORUNURUZ?

İster bilgisayarınız ister tabletiniz veya akıllı telefonunuz olsun, alışverişte kendi cihazınızı kullanın.

Halka açık Wi-Fi noktalarından alışveriş yapmamaya çalışın.

Kredi kartı veya sanal kredi kartı kullanın. Kredi kartı kullanarak yapılan satın alma işlemleri, vadesiz veya tasarruf hesaplarınızda tuttuğunuz paranızı kapsamadığından, daha güvenlidir.

Güvenlik yazılımınız güncel olsun. Halen yapmadıysanız, birden fazla koruyucu katmana sahip güvenilir ve güncel bir internet güvenliği çözümü yükleyin.

Online adres çubuğunu her zaman kontrol edin. Tanınmış bir siteyi gördüğünüzde bile tedbiri elden bırakmayın. Dolandırıcılar orijinal emsalleriyle neredeyse tamamen özdeş olan sahte web siteleri oluşturabilirler.