Trenlerin güvenliği OTMİ'ye emanet... Yerli teknoloji raylı ulaşımda kullanılacak

Türk mühendisleri tarafından geliştirilen Otomatik Tren Muayene İstasyonu (OTMİ) trenleri durdurmadan, yapay zekâ desteğiyle denetleyerek güvenliği artırıyor. Bakan Uraloğlu, “Demiryolu işletmeciliğinde yeni bir dönem başlıyor” dedi.

AKŞAM GAZETESİ

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, demiryolu işletmeciliğinde dijitalleşme ve güvenlik açısından yeni bir aşamaya geçtiklerini belirterek, yerli mühendislik ürünü Otomatik Tren Muayene İstasyonu'nun (OTMİ) devreye alındığını açıkladı. Bakan Uraloğlu, tamamen Türk mühendisleri tarafından geliştirilen sistemin, trenleri durdurmadan, sefer akışını kesintiye uğratmadan ve insan gözüne bağlı kalmadan tekerlek, fren, pantograf ve aks gibi kritik bileşenleri otomatik ve temassız şekilde denetlediğini belirtti.

İZMİT'TE FAALİYETTE

"Bu teknolojiyle olası arızalar, sahada gerçekleşmeden tespit ediliyor; kazaların önüne geçiliyor. Bakım süreçleri planlanabilir hale geliyor," diyen Uraloğlu, sistemin Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) ile TÜBİTAK RUTE işbirliğiyle geliştirildiğini kaydetti. İlk kapsamlı OTMİ'nin İzmit Köseköy'de faaliyete geçtiğini ifade eden Uraloğlu, sistemin bileşenlerinin büyük kısmının işletmeye alındığını, kalan sensörlerin kurulum sürecinin sürdüğünü söyledi. Yeni modelle birlikte demir yolu bakım maliyetlerinin düşmesi, altyapı ömrünün uzaması ve veri odaklı işletme yönetimine geçilmesi hedefleniyor. Proje, Türkiye'nin raylı sistem teknolojilerinde bölgesel mühendislik üssü olma vizyonunu da güçlendiriyor.

HAREKET HALİNDEYKEN DENETİM YAPABİLİYOR

OTMİ, trenler saatte 30 kilometre hızla hareket ederken bile denetim yapabiliyor. Sistem; tekerlek yüzey ve profil analizleri, fren balatası ve diski aşınma ölçümleri, pantograf karbon kontrolü, aks kutusu ve tekerlek sıcaklık ölçümü gibi birçok bileşeni eşzamanlı olarak tarıyor. Veriler yapay zekâ algoritmalarıyla işlenerek olası riskler önceden tespit ediliyor. Bu sayede trafiğin kesintisiz işlemesi, riskli trenlerin hatta devam etmesinin önlenmesi ve planlı bakım modeline geçiş mümkün hale geliyor. Sistem, dışa bağımlılığı azaltarak yüksek teknoloji üretiminde yerli kapasiteyi güçlendiriyor.

MİNİ MODELİ 2026'DA ÜLKE GENELİNE YAYILACAK

Saha koşulları ve trafik yoğunluğuna göre geliştirilen mini OTMİ modeli, kritik alt modülleriyle daha kompakt bir çözüm sunuyor. Bu sistem, tekerlek düzleşme tespiti, pantograf denetimi, aks sıcaklığı ölçümü ve tren tanıma modüllerini içeriyor. Bakan Uraloğlu, "Mini OTMİ'ler Kırıkkale, Kayseri, Sivas, Adana ve Malatya'da kurulacak. Bazı bölgelerde montaj, bazılarında projelendirme tamamlanmak üzere. 2026 itibarıyla sistemler ülke çapında hizmet verecek" diye konuştu.