Trendyol KOBİ'yi 7 ülkeye daha taşıyacak

Almanya, Azerbaycan ve Körfez ülkelerine giren Trendyol, şimdi de rotayı Doğu Avrupa'ya çevirdi. 2024'ün başında Yunanistan, Romanya, Macaristan ve Çekya'ya daha sonra da Polonya, Slovakya ve Bulgaristan'a açılma planları yapan firma, Avrupa, Ortadoğu ve Körfez'in lider e-ticaret şirketi olmayı hedefliyor.

AKŞAM

GÜLTEN UĞURLU

Türkiye'nin ilk decacorn'u (değeri 10 milyar doların üzerinde olan girişim) olan e-ticaret platformu Trendyol, ihracat atağında. 2010 yılında iç pazara adım atan şirket, 2 yıl önce başlağıdığı ihracatta hedef büyüttü. Bu yılın sonunda 750 milyon dolar, 2024'te 2 milyar dolar ve 2026'da da 10 milyar dolar ihracat hedefleyen şirket, 10 milyar dolarlık ihracata ulaşabilmek için de 5 milyar dolarlık yatırım yapmayı planlıyor. Küçük ve orta büyüklükteki işletmelerden (KOBİ) oluşan 300 bin aktif satıcısı, 125 milyondan fazla tekil ürünü olan Trendyol, 300 bin satıcısının tamamını ihracatçı yapmayı ve Avrupa, Ortadoğu ile Körfez ülkelerinin de içinde olduğu bölgenin lider e-ticaret şirketi olmayı hedefliyor.

Erdem İnan (soldan ikiinci), "Azerbaycan'da mayıs ayında işbirliğimizi açıkladığımız PASHA Holding'in Azerbaycan pazarındaki deneyimleri ile Trendyol'un teknoloji, lojistik ve üretim yetkinliklerinin yarattığı sinerjinin gücünü hissediyoruz" dedi.

300 BİN ŞİRKETE DESTEK

Geçtiğimiz günlerde gerçekleştirilen InMerge Innovation Summit kapsamında, Azerbaycan'ın başkenti Bakü'de basın mensuplarıyla bir araya gelen Trendyol Grubu Üst Yöneticisi (CEO) Erdem İnan, yurtdışı açılım ve e-ihracat planlarına ilişkin açıklamalarda bulundu. Türkiye'nin bölgesindeki başta tekstil olmak üzere pek çok sektörde en büyük üretici olmasının kendilerine rakipleri karşısında kaliteli ürün ve fiyat avantajı sağlayarak fark yarattığını belirten İnan, bu avantajın da etkisiyle Ticaret Bakanlığı'nın toplam ihracattaki payı yüzde 1 olan e-ihracatın payının yüzde 10'a çıkarılması hedefine katkıda bulunmak için çalıştıklarını söyledi. Halen 51 bin satıcılarının ihracat yaptığını ve bunun 42 bininin ilk defa Türkiye dışına çıktığını belirten İnan, "Hedefimiz, mikro ihracat ile satıcılarımızın tamamını yurtdışına açabilmek. İhracat yapan satıcılarımızın yaklaşık 7 bini deprem bölgesinden. Burada da hedefimiz depremden etkilenen 11 ilimizdeki en az 35 bin satıcımızı ihracat yapar hale getirmek. Türkiye üzerinden sattığımız ürünlerin yüzde 95'i satıcılarımızın kendi ürünleri. Sattığımız ürünlerin yüzde 80'i de Türkiye'de üretiliyor. Satıcılarımızın yüzde 97'si KOBİ ve esnaf" dedi.

2024'TE DOĞU AVRUPA'DA

Uluslararası pazarlara ilk 2022 yılında Almanya ile açılan ve şimdiye kadar 1 milyonu aşkın müşteriye ulaşan Trendyol, yurtdışı açılımına bu yıl mayısta Azerbaycan'ı, ağustosta da Körfez ülkelerini ekledi. Azerbaycan pazarında 1.3 milyon müşteriye ve 6.3 milyon siparişe ulaştıklarını, Körfez'de ise 2 milyon adedi aşkın 'Made in Türkiye' etiketli ürün satıldığını belirten Erdem İnan, "2024'ün başında da Doğu Avrupa pazarına açılacağız. Öncelikle Romanya, Yunanistan, Macaristan ve Çekya'da faaliyetlerimize başlayacağız. Buralarda çalışmalar belli bir olgunluğa eriştikten sonra ise Polonya, Slovakya ve Bulgaristan pazarlarına gireceğiz. 2024 yılı sonunda Doğu Avrupa pazarında 2 milyon aktif müşteriye, 4 milyonun üzerinde siparişe ve 350 milyon dolarlık bir ticaret hacmine erişmeyi planlıyoruz" diye konuştu.

10 MİLYAR DOLAR İHRACAT 5 MİLYAR DOLAR YATIRIM

Erdem İnan, yeni ülkelere de açılarak gerçekleştirmeyi hedefledikleri 10 milyar dolarlık ihracat için yapacakları yeni yatırımların 5 milyar doları bulacağını ve bu yatırımların da lojistik ağırlıklı olacağını söyledi. 2023 yılında tüm yurtdışı operasyonlarını 3 milyon müşteri ve 12 milyon sipariş ile tamamlamayı hedeflediklerini belirten Erdem İnan, Trendyol satıcılarının 2 yıllık süreçte ise yurtdışına 37 milyonu aşkın ürün sattığını, girdikleri tüm pazarlarda Türk ürünlerine büyük ilgi olduğunu söyledi. İnan, ihraç pazarlarında en fazla tekstil, ev dekorasyonu ürünlerinin satışının yapıldığını söyledi. Tekstilin iç satışlarında da yüzde 30 payının olduğunu belirten İnan, "Uygulanan yeni sıkı ekonomi politikasıyla tüketicinin talebi düşmedi, ancak benzer ürünün daha ucuz olanına yöneldi. Talep lüksten daha orta ve alt ürünlere kaydı. Yani sepet küçüldü ama yurtdışında lüks ürünlere talep sürüyor. Bu durum da bizi dengeliyor" dedi.

KÜÇÜK İŞLETMELERE İHRACATI ÖĞRETİYOR

KOBİ'lere ihracat yapmayı öğrettiklerini belirten Erdem İnan, şunları söyledi: "İhracat yapmak isteyen KOBİ'nin e-Devlet'ten sisteme girip kayıt yapması yeterli. Sonraki bütün süreci biz yönetiyoruz. 2 bin mühendisimizle gerekli bütün altyapıyı oluşturduk. Bu yıl e-ihracat modülü geliştirdik. Satıcının ihracata açılmasında en büyük problem olan dil konusunu, gerekli belgeler ve pazarlama desteğini teknoloji sayesinde çözüyoruz. Geliştirdiğimiz teknoloji sayesinde anlık çeviri yapıyoruz."