ŞENAY BÜYÜKKÖŞDERE
Vestel bu sene nisan ayında Japon devi Toshiba’nın televizyon biriminin satın almak için görüşmelere başladığını açıklamıştı. 6-7 aylık süreçte fizibiliteler yapıldı, raporlar hazırlandı, iş planları ve teklifler firmaya sunuldu. Zorlu Holding bünyesindeki Vestel Şirketler Grubu’nun İcra Kurulu Başkanı Turan Erdoğan, “Toplam 6-7 firmadan teklif var. Tekliflerin tamamı Hisense, Skyworth, Onkyo gibi Uzakdoğu menşeli dev firmalardan. İş planları, istihdam gibi içeriklerle birlikte fiyat tekliflerini aldılar. En geç eylül sonunda kararı açıklayacağız dediler. Henüz ses yok. Yani kararın eli kulağındadır, her an açıklanabilir” diyor.
HER AN OLABiLiR
- Toshiba satınalması konusunda uzun süredir sizden ses çıkmadı. Ne oldu?
-Toshibada süreç devam ediyor. Teklifleri aldılar. 6-7 firma kaldı. Vestel olarak Çinli Hisense, yine Çinli Skyworth ve Japon Onkyo gibi Uzakdoğulu dünya devleri arasındayız. Biz iş planları, istihdam gibi içeriklerle birlikte fiyat tekliflerimizi sunduk. En geç eylül ayı sonunda kararı açıklayacaklardı. Ancak karar veremediler.
- Niçin bu kadar uzadı sizce?
-Toshiba’nın çip bölümü yakın zamanda 18 milyar dolara satıldı. Bence bu satış gerçekleşince TV ünitesi ikinci plana düştü. Biz biraz ufak kaldık bu satışın yanında. Konsantrasyon diğer tarafa kaydı. Ama TV’de de kararın eli kulağındadır tahminimce, her an açıklanabilir.
- Sizce Japonya’dan gelen teklifler daha kıymetli olabilir mi diğerlerine göre?
-Bence para konuşur.
VESTEL CANLI YAYINLA 750 MİLYON HANEYE GİRDİ
- Cumhurbaşkanlığı Türkiye Bisiklet Turu’na sponsorsunuz. Bisikletçiler geçen hafta sonu Vestel City’nin içinden geçti. Ne ifade ediyor bu Vestel için?
FABRiKADAN GEÇTİ
- Biz 155 ülkeye ihracat yapan dünya şirketiyiz. Cumhurbaşkanlığı bisiklet turu da ülkemizi ve markalarımızı tanıtmak için yapılan uluslararası organizasyonlardan bir tanesi. Özellikle son 4 yıldır dünyada ilgiyle izleniyor. Televizyon izleyicileri kendi seyircimizden daha da fazla. Spor kanallarının canlı yayınlarıyla bu yarışlar 750 milyon haneye giriyor. Bu bir fabrikanın içinden geçen tek yarış. Avrupa’nın en büyük tek alana kurulu fabrikalarından biriyiz. Biz de bu yarışlarda, dünyaya markamızı göstermiş oluyoruz. Dolayısıyla bizim için de şehrimiz için de önemli bir organizasyon.
MALİYETİ 1 MiLYON TL
- Bu organizasyonun toplam maliyeti ne oldu Vestel’e?
-İletişimi ve sponsorluk bedelinin toplam 1 milyon TL civarında bir maliyeti olduğunu tahmin ediyoruz.
İŞE BİSİKLETLE GELECEKLER
- Bu arada Manisa’da bir de bisiklet yolu projeniz var… Bisiklet sporunu sahiplendiniz mi?
-Evet, belediyeyle işbirliği halinde 41 kilometrelik bir bisiklet yolu yapacağız. Bu yolun 11 kilometrelik bölümü açıldı. Bu konunun bizim için hem ekonomik hem çevresel hem insani boyutu var. İnanarak ve severek yapıyoruz. Ege’de inanılmaz bir bisiklet merakı var. Manisa ve Organize Sanayi arasında yoğun bir trafik oluyor. Ben bu yolla birlikte çok kişinin işe bisikletle geleceğini tahmin ediyorum.
İHRACAT GEÇEN YILA GÖRE ARTAR
- İhracat nasıl gidiyor?
-İhracat son 1-2 aydır yükselişe geçti. Geçen yılı 2.4 milyar dolar ihracatla tamamlamıştık. Bu seneyi de geçen yılın yüzde 10 civarında üzerinde bir büyümeyle tamamlayacağımızı öngörüyoruz. Tabii bu ihracat pazarlarımızdaki konjonktüre de bağlı. Halen 155 noktaya ihracat yapıyoruz. Ağırlık ise Avrupa’da.
- Amerika’yla son dönemde yaşanan gerilimler ya da sınırdaki gelişmeler ihracatı veya iç piyasa satışlarını etkiliyor mu?
-Bize yansıyan bir şey yok. Siyasi gelişmeler bizim satışlarımızı etkilemiyor.
20-30 TANE KAFE VESTO AÇARIZ
- Beyaz eşya sektöründe farklı bir format deniyorsunuz. Nasıl gidiyor Kafe Vestolar?
? Çok memnunuz. Biz Kafe Vesto’ları markamız için bir sıcaklık noktası olarak görüyoruz. İyi bir konsept olduğunu düşünüyoruz. Mümkün olduğu kadar sayıyı artıracağız. 20’ye, 30’a ulaşalım istiyoruz. Büyük şehirlerin hepsinde güzel yerlerde açalım istiyoruz. Şu anda İzmir’de yer bakıyoruz.
RADARIMIZDA UZAKDOĞU VAR
- Yurtdışında fabrika kurma ya da yatırım planınız var mı?
Yurtdışı planlarımız var. Geçen yıl Polonya’da bir fabrika satın almıştık. Şu anda da somut bir planımız olmasa da Uzakdoğu, Asya, Ortadoğu, Güney Afrika radarımızda. Hindistan’da etütlerimiz, görüşmelerimiz var. Büyük pazarlarda fabrika kurmak fizibıl oluyor. Şu anda netleşen bir durum yok ama yurtdışında yatırım her zaman gündemimizde.
- Avrupa beyaz eşya üretimini bıraktı, üretim tamamen Uzakdoğu’ya kaydı. Sizce ileride Türkiye de vazgeçer mi üretimden?
-Türkiye bu anlamda iyi bir ivme iyi bir rüzgar yakaladı. Üretimden vazgeçmez.
YENİ FABRİKA 2018’DE BİTECEK
- Vestel City’de bir fabrika daha ekliyorsunuz. Maliyet ne olacak, ne zaman bitecek?
Kurutucu pazarı hızlı büyüyor. Bu fabrika da ilk etapta 750 bin kurutma makinesi, 750 bin çamaşır makinesi olmak üzere yıllık 1.5 milyon adet kapasiteli olacak. Bize yatırım maliyeti ise 70 milyon euroyu bulacak. Fabrikamız tamamlanmak üzere. 2018’de faaliyete başlayacak ve 1100 kişilik ek istihdam sağlanacak.
Vestel City’nin içinden geçen Cumhurbaşkanlığı Bisiklet Turu’nu Turan Erdoğan’la birlikte izledik.
YABANCI GERİLEDİ 1 NUMARA BİZİZ
- Vestel’in en iddialı olduğu alanlardan biri televizyon. Pazardaki durumunuz nasıl?
-Geçmişte Türkiye pazarında yabancılar televizyonda daha ataktı. Şimdi onlarda gerileme var, biz öne geçtik. 1 numarayız. Avrupa TV pazarının ilk 2, beyaz eşya pazarının ilk 10 üreticisinden biriyiz. 19 yıldır sektörün en çok ihracat yapan şirketiyiz.
- ÖTV indirimiyle beyaz eşya satışları arttı. Buzdolabı, çamaşır makinesi dışında büyümesi dikkat çeken bir kategori var mı?
-Bu yıl klima pazarı da çok büyüdü. Biz de ciddi bir atak yaptık. Geçen yıl 10.6 olan pazar payımız bu yıl yüzde 14’e çıktı.