Toplam spor endüstrisi 600 milyar $'a kosuyor

Sadece profesyonel spor pazarı yıllık 100 milyar dolara yükseldi. Spor malzemeleri, lisanslı ürün sağlık ve fitness merkezleri gibi alanlarla pazarın toplam büyüklüğü 600 milyar dolara yaklaşıyor. 

Dünya genelinde artan spor tutkusunun yarattığı pazar yıllık 100 milyar dolara ulaşırken, bu rakamın 130 ülkenin milli gelirinden yüksek olması dikkati çekti. Sadece bilet satışları, medya hakları ve sponsorluklardan oluşan spor pazarının büyüklüğü 2005'te 46.5 milyar dolarken, bu yıl 88 milyar dolara yükselmesi bekleniyor. Spor endüstrisinin gelecek yıl 91 milyar dolar, sonraki yıllarda ise 100 milyar dolarlık büyüklüğe ulaşması öngörülüyor. Spor endüstrisinin 100 milyar dolara yaklaşan büyüklüğü, 130 ülkenin milli gelirinden daha fazla. Dünya Bankası verilerine göre, Bulgaristan, Tunus, Slovenya, Estonya, Malta ve Kenya gibi birçok ülkenin milli geliri, spor için harcanan 100 milyar dolardan daha düşük seviyede. 

YÜZDE 80’DEN FAZLASI FUTBOL 

AT Kearney Yönetim Danışmanlık Yöneticisi Emre Katı, spor ekonomisinin yüzde 80'den fazlasını futbolun oluşturduğunu söyledi. Katı, Kuzey Amerika'da ise Amerikan futbolu, beyzbol ve basketbolun, sektörün yüzde 90'ına karşılık geldiğini belirterek, "Futbol piyasası kabaca bilet satışları, medya hakları ve sponsorluklardan oluşuyor. Bunlar ülkeden ülkeye değişse de en çok payı sponsorluklar, arkasından medya hakları ve bilet gelirleri alıyor" değerlendirmesini yaptı.

İnternet ve teknoloji sayesinde büyüdü

Fırat Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Sebahattin Devecioğlu ise, internet üzerinden yapılan alışverişler ve teknolojik gelişmelerin spor malzemelerine ve spor organizasyonlarına ulaşımı kolaylaştırdığına işaret etti. Brezilya'nın ev sahipliği yaptığı 2014 Dünya Kupası'nın 11 milyar dolarlık ekonomik boyuta ulaştığını hatırlatan Devecioğlu, "206 ülkenin katılacağı 2016 Rio Olimpiyat Oyunları için ayrılan bütçe başlangıçta 2,93 milyar dolar iken bugün 13,2 milyar dolara yükseldi. Bu paranın da yüzde 57'si özel sektör tarafından karşılanıyor” diye konuştu.

Giyime 310 milyar dolar 

Katı, spor malzemeleri, lisanslı ürünler, sağlık ve fitness merkezlerinin potansiyelleri de dikkate alındığında, spor endüstrisinin toplam büyüklüğünün dünyada 600 milyar dolara yaklaştığını belirterek, "Bunun içinde spor giyim ve ekipmanları içeren spor malzemelerinin payı 310 milyar dolar" dedi.

Televizyon hakkından 1 milyon €

Devecioğlu, Euro 2016 final maçını 300 milyon kişinin televizyondan izlemesinin beklendiğini aktararak, "Televizyon haklarından elde edilmesi öngörülün gelirin 1 milyar euro olması öngörülüyor. Ayrıca kupada şampiyon olacak takım 24 milyon euro kazanacak. Spor ekonomisinin boyutu, sadece Euro 2016 ile bile ortaya konulabilir" değerlendirmesini yaptı.