Türkiye'deki firmaların e-ihracatla dünyaya açılabilmelerine katkı sağlamak amacıyla Global Marketing Agency (GMA) Türkiye tarafından düzenlenen 'e-İhracat Stratejileri Programı', ticaret sektörünün önde gelen isimlerini Ankara'da bir araya getirdi. 8 ilde gerçekleştirilecek olan ve ilki Ankara'da yapılan programın açılışında konuşan Ankara Ticaret Odası (ATO) Başkanı Gürsel Baran, 2019 yılında 68 bin kişinin Türkiye'de e-ticaret ve e-ihracat yaparken şimdi bu sayının 548 bin kişiye çıktığını söyledi. Baran, "2019 yılında 136 milyar liralık bir e-ticaret, e-ihracat hacmi varken şimdi 800 milyar liralarda. Bu rakamlara da baktığımızda gerçekten önemli yol alınmış. ATO olarak üyelerimizin her alanda olduğu gibi e-ticaret ve e-ihracat anlamında da eğitimlerini, ihtiyaçlarını giderme ve bütün sıkıntılarını çözme gayreti içindeyiz" dedi.
5 TRİLYON DOLARLIK HACİM
Küresel satışların yaklaşık beşte birini e-ticaretin oluşturduğunu belirten Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Yönetim Kurulu Üyesi Seyit Ardıç da "2026 yılına kadar dünyada e-ticaret hacminin 5 trilyon doları geçmesi bekleniyor. Bu büyük bir pazar ve e-ihracat için önümüzde duran büyük bir fırsattır. Şu anda ihracatımızın yüzde 3 kadarı e-ihracat kanalıyla gerçekleştiriliyor. Bu oranın yüzde 10'a çıkarılması ilk hedefimizdir" diye konuştu.
POTANSİYEL YÜKSEK
Ticaret Bakanlığı'nın e-ihracata yönelik çok sayıda desteğinin bulunduğunu belirten Ardıç, şunları söyledi: "Firmaların depo kira ve sipariş karşılama, tanıtım ve pazaryeri desteğine kadar birçok yeni e-ihracat desteği ve projeler söz konusu. Bu destekler, özellikle KOBİ'lerin e-ihracata başlaması veya mevcut operasyonlarını geliştirmeleri için büyük bir fırsat. Türkiye aranılan bir pazar ve satılabilir ürünü çok fazla. Ülkemizin küresel büyük ve stratejik pazarlara yakınlığı da e-ihracat açısından önemli avantajlar getiriyor. Bu avantajlardan faydalanabilmek için firmaların, hızla gelişen teknolojinin olanaklarıyla stratejilerini ve operasyonlarını yeniden ele almaları gerekiyor."
109 E-TİCARET SİTESİNE GÜVEN DAMGASI
Seyit Ardıç, e-ticaretin ve e-ihracatın tabana yayılması, tüketicilerin güveninin artması ve KOBİ'lerin internet ortamında güvenle büyümesi için Ticaret Bakanlığı'nın da destekleriyle 'güven damgası'nı hayata geçirdiklerini söyledi. Halihazırda 109 e-ticaret sitesine güven damgası verdiklerini belirten Ardıç, "Güven damgası, tüketicilerin kendilerini daha güvende hissedeceği güvenli ortamı tesis etmek üzere kurgulanmış bir uygulama. Bu sitelerin teknik altyapılarını denetliyoruz. Aslında bu sitelere ideal bir e-ticaret sitesinin nasıl olması gerektiği konusunda yönlendirme yapıyoruz. Değerlendirmelerimiz sonucunda da onları akredite ediyoruz" dedi.
SÖZ SAHİBİ OLMAK İÇİN E-TİCARET KURALLARI BİLİNMELİ
Ülke ekonomilerinin katma değer ve rekabet gücünün yükselmesinde dijital dönüşüm sürecine adaptasyonun belirleyici olduğunu belirten Gürsel Baran, "Dünya pazarlarında söz sahibi olmak için e-ihracatın kurallarını bilmek, gereklerini yerine getirmek durumundayız" diye konuştu.