TOGG talihlileri için ‘terzi işi üretim'

Seri üretimi yerinde gördük, aracı trafikte test ettik. Togg, bu yıl teslim edeceği 28 bin aracı özel siparişlere göre üretip teslim ediyor. Togg CEO'su Karakaş “Cam tavandan koltuk döşemesine, kokpit renginden menzile kadar her özelliği müşteri seçiyor. Bir nevi terzi işi üretiyoruz” dedi.

SÜMER DEMİRCİLER

FİKRİ ve sınai mülkiyet hakları yüzde 100 Türkiye'ye ait küresel bir marka ortaya çıkarmak hedefiyle yola çıkan Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG) planladığı hedeflere doğru ilerliyor. Avrupa'nın en modern tesisinde, 250 robot ve 2 bin 200'den fazla çalışanıyla seri üretimini yükselten Togg, bu yıl 28 bin aracı müşterilerinin özel siparişlerine göre üretip teslim edecek. İlk kez 12 Kasım 2022 tarihinde Gemlik Togg Teknoloji Kampüsü'nde düzenlenen bir toplantıyla basının karşısına çıkan elektrikli SUV'un model adı o tarihte açıklanmamıştı. Seri üretimin tam olarak başlamadığı tesiste, ilk araçlar kampüsün içindeki test pistinde denenmişti.

5 AY SONRA YENİDEN

Aradan geçen yaklaşık 5 aylık sürenin ardından bu kez seri üretimi tekrar yerinde gördük ve T10X ile de ilk kez trafikte uzun bir test sürüşüne çıktık. Gerek üretim gerekse araç teslimatlarında sürecin planladıkları gibi işlediğini belirten Togg CEO'su M. Gürcan Karakaş, son gelişmeleri aktarıp, sorularımızı yanıtladı. Togg Teknoloji Kampüsü'nün kaliteden ödün vermeden üretimini adım adım yükselttiğinin altını çizen Karakaş, "Klasik otomobil dünyasında müşteriler araçlarını üreticinin belirlediği paket donanımlar üzerinden seçerler. Bizdeyse cam tavandan koltuk döşemesine, kokpit renginden güç ve menzile kadar her özellik müşterinin seçimine bağlı. Teslim edeceğimiz tüm araçları bir nevi terzi işi üretiyoruz. 29 Ekim 2022'den sonra başladığımız üretim bu planlamaya göre başladı" diye konuştu. Kalite kontrol aşamalarını şu anda çok sıkı takip edip üzerinden iki kez geçtiklerini belirten Karakaş, "Şu anda çok sıkı kalite kontrol süreçlerimizin de etkisiyle günlük üretim kapasitemiz 40 adet. Bunu temmuz ayı sonunda günde aşamalı olarak 160 adede yükselteceğiz. Yıl sonuna kadar planladığımız teslimatları kaliteden ödün vermeden tamamlayacağız. 2024 için 50 bin adetleri geçmeyi planlıyoruz" dedi. Karakaş sipariş hakkı kazanan ilk talihlilerinin yüzde 50'si 50 yaş altı olduğunu da belirtti. w Sümer

İLK İHRACAT İSKANDİNAVYA'YA

Türkiye'nin otomobili Togg'un ilk akıllı ve doğuştan elektrikli modeli 2024 yılı sonu 2025 yılı başında Avrupa pazarına giriş yapacak. İlk olarak İskandinav ülkelerinne gidecek olan Togg, ardından Avrupa ülkelerinde satılacak.

PERFORMANSI ETKİLEYİCİ

TOGG'LA YOLA ÇIKAN İLGİYİ GÖZE ALSIN

İlk kez Togg Kampüsü'nden başlayıp, virajlı dağ yolları, dar köy sokakları ve hızlı geçilen otoyol koşulları olmak üzere 100 km'den fazla kullanma şansını yakaladığımız T10X ile etkileyici bir sürüş yaptık. Sürüş başlamadan önce özellikle trafiğe açık yollarda halkın sevgi gösterisi ve fotoğraf çekme isteğine karşı dikkatli olmamız konusunda gelen uyarının ne kadar haklı olduğunu daha ilk kilometrelerde gördük. Trafiğe açık yollarda, şehir geçişlerinde araçların gördüğü ilgi çok yüksekti. Öncelikle, arkadan itişli ve 218 beygirlik giriş modeli bile kullanıcısının tüm beklentilerini rahatlıkla karşılayabilecek güçte. Elektrikli araçların güç pedalına dokununca anında yeri aktarabildiği tork sayesinde aracın performansı etkileyici. Aracın zeminine yerleştirilen batarya, ağırlık dağılımını iyileştirdiği son derece dengeli olan araç, sert virajlarda daha tedirginlik yaratmıyor. Aracın ses izolasyonu ve müzik sisteminin kalitesi de yolculuğu keyifli hale getiriyor. Büyük ekran ve gelişmiş kumandalara alışmak pratik yapmayı gerektiriyor. Ancak alışkanlık kazandıktan sonra kullanmak kolay ve son derece keyifli. 435 beygir gücündeki dört tekerlekten çekişli güçlü versiyon sürücüsünü sportif kullanıma teşvik ediyor. Yere sağlam basan aracın hızlanma değerleri ve yaşattığı his çok etkili. Ancak güç pedalına sorumsuzca yüklenmek zevki yükseltirken menzili törpülüyor.

'ÜRETİM YOK'U ESPRİ SANDIM

Sosyal medyada yapılan bazı paylaşımlarda yer alan 'Togg'un Türkiye'de üretim yapmadığı, araçların yurtdışından geldiği' iddialarını sorduğumuz Karakaş, "Bunları önce espri yapılıyor diye algıladım. Bu herşeyden önce gece gündüz birlikte çalıştığımız 2 bin 200'den fazla çalışanımımızın emeğine yapılmış çok büyük bir haksızlık. Şu anda 9 ayrı ülkeden yüzde 26'sı kadın, yüzde 38'i yüksek lisanslı 2 bin 200'den fazla çalışanımız arasında ekosistemimiz içinde toplam 815 mühendisimiz var" diye konuştu. Karakaş " yerlilik şu an yüzde 51. Togg'un hedefi gelecek üç yıl içinde yüzde 68'lik bir yerlilik oranına ulaşmak" dedi.

BATARYA SORUNUMUZ OLMAZ

Şu anda global ölçekte otomotiv üretiminde yaşanan çip krizi yerini 2030'dan itibaren batarya krizine bırakacağını vurgulayan CEO, "Avrupa'da elektrikli araçların üretimi hızla artıyor. Ancak batarya üretimin buna yetişemiyor. 2024 sonunda ortağımız SIRO ile birlikte batarya üretimine başlıyoruz. 2026'da çok az sayıda ülkenin sahip olduğu hücre üretme ve geliştirme yetkinliğini kazanacağız. Türkiye dahil 120 ülkeye bataryalarımızı satacağız" açıklaması yaptı. Togg, yüzde yüz sahibi olduğu Trugo markasıyla 81 ilde 600'ün üzerinde lokasyonda 1000 adet yüksek performanslı şarj cihazı kurmayı hedefliyor.

250 ROBOT ÇALIŞIYOR

GEMLİK'TE ikinci kez inceleme şansınını yakaladığımız 1,2 milyon metrekarelik alan üzerine inşa edilen Togg Kampüsü'nde 230 bin metrekare kapalı alan bulunuyor. Üretim hatlarında yer alan toplam 250 robot dışında Avrupa'nın en çevreci boyahanesi de burada bulunuyor. Kampüs, yüksek otomasyona sahip. Tedarikçiler üretimde kullanılan birçok parçayı kendilerine ayrılan bölümde birleştirip üretim hatlarına entegre ediyor.