Akşam Gazetesi
2024 Paris Olimpiyat Oyunları'nda takım arkadaşı Şevval İlayda Tarhan'la Türkiye'ye 10 metre havalı tabanca karışık takım mücadelesinde gümüş madalya kazandıran Yusuf Dikeç'in atış pozu, milyonlarca etkileşim alarak sosyal medyada gündem oldu. Çok sayıda uluslararası medya kuruluşunun yanı sıra milyonlarca takipçisi bulunan hesaplar milli sporcunun görsellerini paylaştı.
Bu durum ticari uyanıkları da harekete geçirdi. Ünlü sporcuya ait pozun yer aldığı çok sayıda ürünün satışı başladı. Kısa süre içinde tişört baskıları, kupa, çakmak gibi çok sayıda ticari üründe bu ünlü görsel kullanılmaya ve satışa sunulmaya başlandı. Ancak uzmanlar, bu pozun ticari amaçla kullanılmasının sporcu açısından maddi ve manevi zararlara yol açabileceğine işaret etti.
İZİN ALMAK ŞART
Patent Marka Vekilleri Derneği Başkanı Uğur Yalçıner, herkesin kendisine ait isim, unvan, yazılı ya da görsel tüm görüntülerinin, Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu ve Sınai Mülkiyet Kanunu ile Kişisel Veri Kanunu kapsamında koruma altında olduğunu anımsattı. Yalçıner, uluslararası alanda da tescil haklarının geçerli olduğuna dikkati çekerek, gerçek kişilerin bu haklarının izinsiz olarak başkaları tarafından herhangi bir şekilde kullanılmasının, ilgili mevzuat kapsamında hukuki ve cezai yaptırımlara tabi olduğunu ifade etti. Yalçıner, Dikeç'in olimpiyat oyunlarında yaptığı atış sırasında çekilen fotoğrafının dünya genelinde kullanılması ve bu görsellerin tişörtlerde ve benzer ürünlerde kullanılmasının izne tabi olması gerektiğini belirtti.
HAPİS BİLE VAR
Sporcuların ve ünlülerin kendi isim ve imajlarını başkaları tarafından ticari olarak kullanılmasından kaynaklanan risklerin bulunduğunu bildiren Yalçıner, "İzinsiz olarak kullanan kişiler, hukuk davaları yoluyla sebep oldukları zararı ve elde ettikleri haksız kazancı ilgili kişiye ödemeye mahkum edilebilirler ve ayrıca para ve hapis cezasına çarptırılabilirler" diye konuştu.