Özgül ÖZTÜRK
Önümüzdeki 10 yıl içinde temiz üretim yapmayan markalar AB başta olmak üzere dünya ülkelerine mal satamayacak hale gelecek. Bu gerçekten yola çıkan Deniz Sanayi Odası (DSO) ve Dünya Doğal Hayatı Koruma Vakfı (WWF) 2017 yılında ‘Tekstilde Temiz Üretim’ projesini hayata geçirdi. Büyük Menderes Havzası’nda faaliyet gösteren tekstilcilerin çevreye duyarlı üretim süreçlerini benimsemelerini amaçlayan projeyle 2 yılda 6.5 milyon euro yatırım yapıldı ve su tüketimi 2 milyon metreküp azaltıldı.
GELECEK HEDEFİ: SIFIR ATIK
DSO Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Selim Kasapoğlu, bu başarıyı anlatması için geçen hafta Hollanda’nın Amsterdam kentinde düzenlenen “Uluslararası Su Haftası” etkinliğine davet edildi. Çalıştayda Türk tekstilcilerinin modern üretim yöntemlerini anlatan Kasapoğlu, “Bu çalıştaya temiz üretime 160 milyon euro fon ayıran Hollanda Dışişleri Bakanlığı yetkilileri de katıldı. İleride amacımız sıfır atıklı üretim yapmak. Hollanda’daki bu görüşmeler düşük faizli ve uzun vadeli finans araçlarını Denizli ve ülkemize getirmek için iyi bir fırsat oldu” diye konuştu.
2 MİLYON METREKÜP SU TASARRUF EDİLDİ
‘Tekstilde Temiz Üretim’ projesi kapsamında Denizlili ev tekstili, hazır giyim ve kumaş üreticileri, 6.5 milyon euro’luk yatırım yaptı. Üretimde daha az enerji harcayan makine kullanılıp, yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelindi. Kumaş boyama proseslerinde 1 kg kumaş için eskiden 10 litre harcanırken yeni proseslerle bu 1 ila 3 litreye geriledi. İlk etapta 7 firmanın katıldığı projeye 2 yılda 17 tekstil üreticisi katıldı ve 2 milyon metreküp su tasarruf edildi.
DÜNYANIN 6. BÜYÜK ÜRETİCİSİ TÜRKİYE
Dünyanın altıncı, Avrupa’nın ise üçüncü büyük hazır giyim üreticisi konumunda bulunan Türkiye, yılda 26 milyar dolarlık tekstil ve hazır giyim ihracatı yapıyor. Denizli, 1.5 milyar dolarlık ihracatıyla tekstil ve hazır giyimde önemli şehirler arasında yer alıyor. 10 yıl içinde temiz üretim yapmayan firmaların dünyaya mal satamayacağını belirten Kasapoğlu, “Zara birçok mağazasında sürdürülebilir kumaşlarda üretilen kreasyonları için özel köşe oluşturdu. H&M keza öyle. Tüketiciler de bu tür ürünleri tercih ediyor. Dünya markalarının tedarikçisi olmaya devam etmek için sürdürülebilir üretime odaklanmalıyız” diye konuştu.