Teknosa ile tüketici satıcı oldu! Eş-dost tavsiyesiyle 46 bin satış yaptı

Teknosa ‘Paylaş-kazan' uygulamasıyla eşine-dostuna link gönderenlere nakit ödemeye başladı. Bu yolla 46 bin adet ürün satan Teknosa'dan 5 bin kişi para kazandı.

YAŞAR KIZILBAĞ

GFK verilerine göre tüketici elektroniği pazarı ilk 9 ayda dünyada dolar bazında % 4.7 küçülürken, Türkiye'de % 47.4 büyüdü. Bu büyüme Türk tüketici için teknolojinin temel ihtiyaç haline geldiğini gösterirken, pazardaki oyuncuların çeşitli kampanya ve projeleriyle büyümenin devam etmesi bekleniyor. Bu projelerden biri de Teknosa'nın sosyal ağların gücünü kullanarak başlattığı 'Bi'linkle Paylaş Kazan' projesi. Uygulama kapsamında eşine-dostuna ürün linki göndererek alışveriş yapmasını sağlayan müşteri para kazanıyor. Uygulama kapsamında geçen yıl eylül ayından bu yana 87 bin kişi 290 binden fazla link paylaşırken, bu paylaşımlar sayesinde Teknosa 46 bin adet ürün sattı. 5 bin kişi bu işten gelir elde etti" diyen Teknosa Genel Müdürü Sitare Sezgin ile Teknosa'yı ve teknolojideki son trendleri konuştuk.

Türkiye'de tüketici elektroniği pazarı nereye geldi?

Pandemiyle birlikte dijitalleşme hız kazandı. Teknoloji temel bir ihtiyaç haline geldi. Buna bağlı olarak da tüketici elektroniği pazarı güçlü bir büyüme trendi yakaladı. Türkiye pazarı 2022'de de % 104 büyüyerek 266 milyar liraya ulaşmıştı. 2023 ilk 9 ay verilerine göre pazar % 106 büyüyerek 348 milyar TL hacme ulaştı. Pazar aynı dönemde dolar bazında da % 47 büyüdü. Türkiye olarak dünyadan pozitif ayrıştık.

Teknosa için 2023 yılı nasıl geçti?

Pazarın üzerinde büyüdük. Bu yılın ilk 9 ayında geçen yıla göre yüzde 130 büyüme ile yaklaşık 24.9 milyar TL ciroya ve 591 milyon TL net kâra ulaştık. E-ticarette ise işlem hacmini 3 katından fazla artırarak, 5 milyar TL'ye taşıdık.

Yeni yıl planlarınız neler?

Kârlı ve hızlı büyümemizi devam ettireceğiz. Bu yıl 500 milyon lira civarında yatırım yaptık. Bunu iki kat artırarak 1 milyar seviyesine taşıyacağız. Bu yıl 500 kişi ek istihdam sağladık. Şu anda 184 mağazamız var. 64 ildeyiz. 105 bin metrekare net satış alanımız var. Mağazalarımızda 2019'dan beri dönüşümüm içerisindeyiz. Artık daha büyük ve müşteriye deneyimi daha iyi yaşatacak dijitali yoğun olan mağazalar açıyoruz. Bu mağazalarda dijital ekranlarla yönlendirmeler, self servis hizmetleri, kasaya gitmeden ödeme imkanı, görme engelliler için yürüyüş yolları ve kasa alanları var. Bu yıl 9 yeni mağaza açtık.

Online tarafta hedef ne?

Online satışların ciro içindeki payını yüzde 16'dan yüzde 20'ye çıkaracağız. Ayrıca sosyal ticarette de büyüyoruz.

Neler yapıyorsunuz sosyal ticaret tarafında?

Biz toplum olarak bir ürünü birinin tavsiyesiyle almaya meyilliyiz. O yüzden 'Bi'linkle Paylaş Kazan' projemizi devreye soktuk. Teknoloji sever herkesi iş ortağımız haline getiriyoruz. Sosyal medya hesabı olmayanlar da dahil, dileyen herkes istediği bir ürün linkine tıklayıp, herhangi bir kanaldan bu ürünü sevdikleriyle paylaşarak influencer olabiliyor. Paylaştığı linkten satın alım yapıldığında da nakit kazanç elde ediyor. Geçen yıl eylül ayında başlattığımız projemizde; 87 bini aşkın kişi tarafından 290 binden fazla link oluşturuldu. Bu linklerle 728 bin ziyaret gerçekleşti.

Kaç kişi para kazandı?

Yaklaşık 5 bin kişi gelir elde etti. Bu 5 bin kişinin paylaşımlarından 46 bin adede yakın satış gerçekleşti. Dönüşüm oranı tüm site dönüşüm oranına kıyasla 11 kat arttı. Teknosa.com cirosunda Blink ile Paylaş Kazan'ın payı %10 olarak gerçekleşti. Yaklaşık 165 bin yeni kullanıcı kazandık. Bi'link ile Teknosa.com'u ziyaret eden kullanıcıların % 75'ini yeni kullanıcılar oluşturuyor.

Teknosa iş dışında başka neler yapıyor?

İş kadar önem verdiğimiz iki konu var çevre ve kadın. Son iki yılda genel müdürlükte kadın çalışan oranı, erkeklerin önünde yer alarak yaklaşık %52'ye ulaştı. Orta kademe yöneticilerimizin % 38'i kadın çalışanlardan oluşuyor. 2020 yılında başlattığımız "Teknosalı Anne Mentorlar" projesi sayesinde evlilik veya doğum nedeniyle işten ayrılan kadın çalışanlarımızın sayısı, önceki yıllara göre düşüş kaydetti. Kadınlara dönük bir de Habitat Derneği ile yürüttüğümüz 16 yıl önce hayata geçen "Kadın için Teknoloji" projemiz var. Bugüne kadar 28 bini aşkın kadına eğitim verdik. Bu yıl 4 bin kadına ulaşmayı hedefliyoruz. Projemiz çok güzel hikayelerin çıkmasına da vesile oluyor. Mesela, Adıyaman Gençlik Evi'nde açılan hasır çanta yapım kursuna katılan kadınlar, aldıkları eğitimler sayesinde sosyal medya hesapları üzerinden satış yapmaya başladılar. Benzer şekilde, Aydın'ın Kuyucak ilçesinde yaşayan kadın emekçiler de ürettikleri ürünlerin ticaretini yapıyorlar. Ayrıca 100. yıl kapsamında yapay zekâ teknolojisiyle Atatürk'ün sesini gerçeğe en yakın haliyle elde ettik.

İNTERNETTEN 10 AYDA 380 BİN SİPARİŞ

İnternet satışında ne durumdasınız?

2021 başından beri ciddi bir dönüşümüm yolculuğu başlatmıştık. Vizyonumuz fijital perakendeci olmak. Bu kapsamda bugüne kadar en iyi müşteri deneyimini yaşatmak için dijitalleşme konusunda pek çok öncü adım attık ve atmaya da devam ediyoruz. Dijital kanallarımızı alışveriş deneyimi ve performansı iyileştirecek şekilde yenileyerek girdiğimiz 2022 yılının şubat ayında Türkiye'de kendi sektörümüzdeki ilk teknoloji odaklı pazaryerini hayata geçirdik. Geldiğimiz noktada, 2022 şubat ayından bu yana ürün çeşitliliğimizi 26 kat artırarak, yaklaşık 140 bine çıkardık. Pazaryerinin etkisiyle online platformumuzun trafiği % 43 oranında artış gösterdi. 2023 yılının ilk 10 ay ortalamasına göre teknosa.com satışlarının % 37'si pazaryerinden gerçekleşiyor. Şimdiye kadar Türkiye'nin her ilinden 380 bin sipariş aldık.

Kaç satıcınız var?

Şu anda 445 satıcımız bulunuyor. Bizim için Teknosa'ya duyulan güven ve müşterilerimizin sunduğumuz deneyimden mutlu olması en öncelikli konular. Bu bağlamda müşterilerimize en iyi deneyimi yaşatacak satıcılarla çalışıyoruz. 20 bin satıcıya da ulaşabiliriz ama müşteri mağduriyeti yaşanmasın diye stratejimiz bu. Çünkü alıcı ürün aldığında Teknosa'yı bilecek.

11.11'DE CİROMUZU YÜZDE 130 ARTIRDIK

Şu anda yoğun ilgi gören ürünler neler?

Son yıllarda robot ve dik süpürgeler, telefon ve az yağ ile pişiren fritözlerde önceki senelere göre ciddi talep artışları söz konusu. Tam otomatik kahve makineleri de revaçta. Kişisel bakın ürü satışı da hala iyi gidiyor. Önümüzdeki dönemlerde sağlık teknolojisi ürünlerine talep artacak.

Kasım kampanya ayıydı. Nasıl bir ay geçirdiniz?

Ciddi bir büyüme kaydettik. Sadece 11.11'de geçen yıla göre yüzde 130 ciro artışı oldu. Aralık ayında ise yılbaşı etkisi oluyor.

Öğrenciye indirimli cep telefonu ve bilgisayar satışında durum ne şu anda?

Yeni başladık. Öğrenci olduğunu kanıtlayan teşvikten yararlanabiliyor. Etkilerini yakında göreceğiz. Öğrenci alacak, beyan edecek, devlet hesabına parayı gönderecek.