‘Teknoloji pazarı'yla satışı 5'e katlayacak

Teknosa Genel Müdürü Sezgin, asgari ücrete gelen yüzde 30'luk zammın perakendeye pozitif yansımasını bekliyor. ‘Pazaryerine' dönen Teknosa.com'daki ürün sayısının arttığını belirten Sezgin, “3 yılda dijital satışlarımızı 5'e katlarız”diyor.

ŞENAY BÜYÜKKÖŞDERE

Pandemi döneminde hızlanan e-ticaret satışları, perakende sektörünün artık vazgeçilmez bir parçasına dönüştü. Sektör oyuncuları bu konuda yatırımlarını hızlandırırken Teknosa'dan da bir 'pazaryeri' hamlesi geldi. Teknosa Genel Müdrürü Sitare Sezgin, artık farklı satıcıların da Teknosa.com'da ürünlerini sergileyebildiğini, bu sayede sitedeki ürün sayısının 85 binlere çıktığını ifade etti. Sezgin, 3 yılda dijital satış hacmini de 1.1 milyar TL'den 5..5 milyara çıkaracaklarını ifade etti.

■ Teknoloji pandeminin favori sektörlerinden biri oldu. Pazarda rakamsal olarak nasıl bir değişim söz konusu?

Kovid yaşam tarzımızı değiştirdiği için, evlerin artık hem ofis, hem okul, hem restoran olduğu bir dönem yaşadık. Teknolojinin de yemek içmek kadar temel ihtiyaç olduğunu fark ettik. Sektör genelinde tüm dünyada dolar bazında ciddi artışlar oldu. 2021'de pazar yüzde 27 büyüdü ve 113 milyar TL'ye ulaştı. Bunlar ciddi büyümeler. 2022'nin ilk çeyreğine baktığımızda yine büyüme devam etti, yüzde 65'lik büyüme oranıyla 43 milyar TL'ye ulaştı. Tabii bunun bir kısmı da kurdan kaynaklanıyor.

HER 4 ÜRÜNDEN BİRİ ONLINE ALINIYOR

■ Bu dönemde Teknosa'nın büyümesi ne oldu?

Biz Teknosa olarak pazarın üzerinde büyümeye odaklanıyoruz. 2021'de yüzde 34 büyüyerek, 7.5 milyar TL ciroya, 131,5 milyon TL de net kara ulaştık. Yılın ilk çeyreğinde de öngörümüzün üzerinde, yüzde 95 büyüyerek 2.8 milyar TL'nin üzerine bir ciroya, 58 milyon TL kara ulaştık. Şimdi baktığımızda pandemide bizi en mutlu eden de dijital kanal satışlarımızdaki artış oldu. 2021'de djital satışımız 1.1 milyar TL ile perakende cirosunun yüzde 15.3'üne ulaştı.

■ Dijital kanala yönelik yatırımlarınız devam ediyordu. Nasıl bir dönüşüm var orada?

Biz, fiziksel varlığı olan dijital platforma evrilmeye çalışıyoruz. Bunun için de 2018'den bu yana dijital kanallarımıza çok yatırım yapıyoruz. Bunun da meyvelerini alıyoruz. Bu sayede kovid sürecine daha sağlam ve esnek girdik. Türkiye'de kovid öncesi teknoloji perakendesinde online alışverişin payı yüzde 10'un altında idi. 2021'de bu oran yüzde 26'ya çıktı. Her 4 üründen biri online alınıyor.

■ Teknosa.com'u 'Pazar yerine' çevirdiniz. Bu ne anlama geliyor tüketici açısından?

Biz 2022 31 Ocak'a kadar Teknosa.com'da sadece kendi ürünlerimizi satıyorduk. Artık farklı satıcılar da gelip ürününü burada sergileyebiliyor. Nasıl pazar günü esnaf gelir, ürünlerini pazar yerinde satar, onlineda da aynı mantık geçerli. Satıcı geliyor, ürününü gösteriyor. Bu sayede sitedeki ürün sayımız 5-6 binlerden 85 binlere geldi.

■ Bu pazar yerine teknoloji dışı ürünler de girebilecek mi önümüzdeki dönemde?

Bizim bildiğimiz konu teknoloji. Dolayısıyla odağımızda teknoloji olmaya devam edecek. Ama eğlence teknolojisi, eğitim teknolojisi, anne bebek ürünleri gibi şimdiye kadar satmadığımız ürünler de portföyümüze girdi. İçinde teknoloji barındıran bütün kategorilerde ürün çeşidimizi arttırdık ve arttıracağız. Ancak bunu az sayıda satıcıyla yapacağız. Şu anda ortalama bir pazar yerine 150 bin listeli satıcı var. Biz ise 3 yılda ancak 700 satıcıya çıkarız.

■ Peki hedefiniz nedir?

Bu projenin 2. fazında mağaza operasyonlarımızla, pazaryeri operasyonlarımızı evlendireceğiz. Mağazalarımıza pazar yeri deneyim alanları olacak. Satıcılarımız ürünlerini sergileyebilecekler. Biz 3 yılda dijital satış hacmimizi 5 katına çıkarmayı, yani 1.1 milyarı 5.5 milyara çıkarmayı hedefliyoruz.

MAAŞLARDAKİ İYİLEŞME BİZE POZİTİF YANSIR

■ Enflasyon ve fiyat artışları tüketicinin alım gücünü etkiledi. Bu satışlara yansıdı mı?

Biz TL alımı yaparak, mevcut rekabet koşulları ve stok seviyesine bakarak dolardaki hareketleri müşterimize anında yansıtmamaya çalışıyoruz. Baktığınızda evet fiyatlar artıyor ama bence perakendenin diğer kollarına göre bizdeki fiyat artışı daha az oldu. Tekstilde veya gıdada bizden çok daha yüksek artışlar söz konusu. İlk dört aylık pazar verilerine sahibiz ve ciddi bir daralma görmüyoruz. Sadece tablet ve notebook satışları bir miktar azalmış durumda. Bunun sebebi de geçtiğimiz 2 yılda normal büyümenin 4 - 5 katı büyümeler olması ve pazarın doyması. Şimdi maaşlardaki iyileşmenin de perakendeye pozitif etkileri olacağını düşünüyoruz.

PEYNİR EKMEK GİBİ ROBOT SÜPÜRGE SATIYORUZ

■ Peki teknoloji dünyasında bu ara hangi ürünler popüler?

Robot süpürgede inanılmaz bir ivme var. Geçen yıl robot süpürge satışları 7.5 kat arttı. Peynir ekmek gibi robot süpürge satıyoruz. Son dönemde kahve makinesi satışlarında da ciddi bir artış var. Az yağ ile kızartma yapan fritözler de bu ara popüler. Ayrıca saç bakım ürünleri ve sinema perdesi gibi büyük televizyonlar da çok revaçta.

YENİ KONSEPTE 6 MAĞAZA YOLDA

■ Şu anda mağaza sayınız kaç, yeni açılışlar olacak mı?

Mağaza sayımız 196. Kapanışlar ve yeni açılışlarla bu seviyeyi koruruz. Biz artık müşteri deneyiminin daha iyi olacağı, daha büyük formatlı mağazalara geçmeye çalışıyoruz. O yüzden de metrekare büyümesi için fırsatları değerlendiriyoruz. Daha dijital, daha sürdürülebilir, daha erişilebilir ve deneyim alanları daha fazla olan yeni konseptimizin ilk uygulamasını İstanbul'da Citys AVM'de açtık. Yıl sonuna kadar bu konsepti 5-6 mağazada daha uygulayacağız.