Tavuğa haksızlık ediliyor, patatese-kıymaya bakın

Beyaz etin pahalı olduğu yönündeki iddialara İHSİB Başkanı Sezer'den ‘proteinli yanıt' geldi: Tüketici 100 gram protein almak için tavuğa 32 lira öderken kıymaya 149, patatese ise 95 lira veriyor.

SERDAR SAĞLAM

Enflasyonu bahane eden her sektörden fırsatçılar son dönemde fahiş fiyatlarla haksız kazanç sağlamaya çalışıyor. Ramazan ayında özellikle gıda ürünlerinde bu tarz durumlar daha dikkat çekici olabiliyor. Beyaz etten kırmızı ete, sütten peynire kadar fiyatlar tartışılıyor. İstanbul Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği (İSHİB) Yönetim Kurulu Başkanı Müjdat Sezer ise kendilerine yönelik iddiaların haksızlık olduğunu ifade etti. Birlik temsilcilerinden oluşan bir heyetle beraber gazetecilerle iftarda bir araya gelen Sezer, "Piyasa enflasyonunun yüzde 100 ü aştığı, başta enerji ve yem olmak üzere, işçilik, hammadde fiyatlarının aşırı yükseldiği bir ortamda sadece sektörü suçlamak doğru değil. Tavuk ve yumurta halen tüketicinin en ucuz protein kaynağı. 100 gram protein almak için yumurtaya 29, tavuğa ise 32 lira ödeyen tüketiciler, aynı miktar protein için pirince 85, patatese 95, kıymaya 149, dondurmaya ise 314 lira ödüyor" dedi.

AYAK ÇİN'E, BUTLAR BİZE

Sezer ihracatının önünün açılması durumdan fiyatların daha da düşeceğini ifade etti. İhracatın iç piyasada fiyatları artırdığı şeklinde bir algı olduğuna hatırlatan Sezer, "Söylenenin aksine bizim sektörümüzde ihracat iç piyasayı da destekliyor. Tavuktan örnek vermek gerekirse; beyaz et ihracatı öyle bütün tavuk olarak yapılmıyor. Uzakdoğu ülkeleri tavuğun ayaklarını çok tüketiyor ve iyi fiyata alıyorlar. Avrupalılar ise göğüs tercih ediyor. Bizim halkımız ise tam tersine göğüs değil but seviyor. Yani bir tavuk 3-4 ayrı pazarda değerlendirilebiliyor. Kırmızı ette ise halkımızın hiç tüketmediği sakatat türlerini ihraç ediyoruz" dedi. "12 milyar dolarlık AB pazarına mutlaka girmeliyiz" diyen Sezer, "Hükümetler arası bir konu. Aynı şekilde Çin pazarının yeniden açılması için de destek bekliyoruz. Çin pazarı açılırsa sektör ihracatımız bir anda 300 milyon dolar artar" diye konuştu.

(Soldan sağa) Vehbi Merzeci, Ömür Oral, Müjdat Sezer, Ahmet Kaan, Kemal Babila, Alper Şölen, Oğulcan Sagun.

NORVEÇ'TEN SONRA BALIKTA İKİNCİYİZ

Su ürünleri sektörü hakkında değerlendirmede bulunan sektör temsilcisi Oğulcan Sagun Türkiye'nin su ürünlerinde Avrupa'da Norveç'ten sonra ikinci büyük ülke olduğunu söyledi. Sagun, "2023 yılında 1 milyar 736 milyar dolarlık ihracat yapan sektörün 2024 yılı hedefi 2 milyar doları yakalamak. En fazla ihracat yapılan ülkeler 325 milyon dolar ile Rusya. Bu ihracatın yüzde 75'ini çupra, levrek, orkinos, alabalık ve son yıllarda Türk somonu oluşturuyor" dedi.

BEYAZ ETTE İHRACAT 807 MİLYON DOLAR

Beyaz Et: 2023 yılında 807 milyon dolarlık ihracat yaptı.

Yumurta: Yumurta ihracatı geçen yıl bir önceki yıla göre yüzde 4 artarak 465 milyon dolar olarak gerçekleşti.

Kırmızı Et: Sektör hayvan varlığındaki düşüklük nedeniyle çoğunlukla Türkiye'de tüketilmeyen sakatat yan ürünlerini ihraç ediyor.

Süt ve Süt ürünleri: Sektör 2023 yılında dünyaya 268 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirildi.