Sürücüsüz otoda büyük devrim 2021'de başlayacak 

Google, Tesla gibi firmaların büyük bütçelerde, yıllardır sürdürdüğü sürücüsüz otomobil çalışmalarına Ford da katıldı. Amerikalı üretici direksiyonu, gaz pedalı olmayan ve tümüyle otonom yol alan aracını 2021 yılında satacağını açıkladı. 

Bir sürücüye ihtiyaç duymadan kendi kendine yol alan otonom araçların hayatımıza girmesi artık çok yakın. Bu konuda başta otomotiv devleri, Google, Tesla gibi firmalar büyük yatırımlar yaparken, Amerikalı otomotiv devi Ford en son yaptığı açıklamada otonom araçları için tarih verdi: 2021. 

ULAŞTIRMA ŞİRKETİ 

Ford CEO’su Mark Fields, 2021 yılına kadar pedal ve direksiyon barındırmayan aracını piyasaya süreceğini açıkladı. 2021’den sonra da sürücü gerektiren otomobilleri satmaya devam edeceklerinin altını çizerken Ford’un artık bir otomobil şirketi değil, “ulaştırma” şirketi olacağını da vurguladı. 

İSTER KULLAN İSTER KİRALA 

Tümüyle otonom bu araçlar, Uber benzeri özel bir araç paylaşım servisiyle birlikte pazarlanacak. Yani, aracı satın alanlar kullanmadıkları zamanlarda aracın kendi kendine gidip müşteri taşımasını ve para kazanmasını sağlayabilecek. Aracı satın alamayanlar ise uygulamayı kullanarak evinin önüne kadar otonom otomobil çağırıp dilediği yere yine otonom olarak gidebilecek. Bu senaryo aynı zamanda, otonom araç üretemeyen otomobil markaları için bir kâbus anlamına da geliyor. Tüketicilerin otomobil sahibi olma isteği hızla azalacak ve bu ihtiyaçlarını otonom araç kiralayarak giderebilecekleri düşünülüyor. 

TÜM YATIRIM BU ALANA 

Ford bu hedefine ulaşmak için tam otonom sürüş teknolojilerini geliştirmek için çabasını da yoğunlaştıracağını açıkladı. Firma, sürüş yardım sistemlerine daha fazla yatırım yapmayıp bundan böyle tüm kaynaklarını tam otonom teknolojilere yatıracak. Ayrıca otonom sürüş teknolojisini test edecek araç filosundaki otomobil sayısını 2016’nın sonuna kadar 30’a, bu teknolojinin dünyadaki merkezi olan Silikon Vadisi’nde otonom teknolojiler üzerinde çalışan araştırmacılarının sayısını da 130’dan 260’a çıkaracak. 

Sistem nasıl çalışıyor?

Otonom araçlar geniş bir ve karmaşık bir sistemle yol alıyor. Bunları araç içi ve araç dışı diye adlandırmak mümkün. Araç içi sistemlerde, kameralar, radar sensörleri, kızılötesi tarayıcılar birlikte çalışarak aracın yol durumunu, hızını, yakınındaki engelleri, takip ettiği trafiği izleyip, aracı bu verilere göre yönlendiriyor. Araç dışı sistemler ise, genel trafik ağları, yol, otopark kameraları, şehir trafik bilgi ağlarından oluşuyor. Yolun herhangi bir bölümünde kaza veya tıkanıklık varsa aracı otomatik olarak alternatif güzergahlara yönlendiriyor. 

Sollama bile yapıyor

Otonom sürüşten önceki son halkayı temsil eden birçok otomobil şu anda yollarımızda zaten dolaşıyor. Mercedes E Serisi, Volvo S90, XC90 başta olmak üzere çok sayıdaki lüks model şu anda yasaların izin verdiği kadarıyla sürücüye ihtiyaç duymadan yol alabiliyor. Bir düğme yardımıyla otonom sürüşe geçildiğinde model öndeki aracı takip ediyor, otoyolda sollama yapıp, sonra tekrar kendi şeridine dönebiliyor. 

Tofaş da üretecek

Yerli üreticilerimizden Tofaş da dünyaya sattığı Doblo modelini otonom hale getirmek için testlerine devam ediyor. Ayrıca TÜBİTAK öncülüğünde üretilmesi planlanan yerli otomobilin de otonom özelliklere sahip olacağı açıklanmıştı. Kullanılacak teknolojilerin araz üzerindeki testlerinin sürdüğü de gelen bilgiler arasında.