Soğuk baklava sıcak kazanç

Diyarbakır'da keşfedilen ‘soğuk baklava' tatlıcıların yeni gelir kapısı oldu. Ünü ülke sınırlarını aşan ürünün toplam satışlardaki payı % 30-40'lara ulaştı.

ÖZGÜL ÖZTÜRK

Türk mutfağının vazgeçilmez lezzetlerinden baklavayı süt ve çikolatayla hazırlayarak sıcak havalarda da tüketilen hafif bir tatlıya dönüştüren Diyarbakırlı tatlı ustaları, gelen talebe yetişmekte zorlanıyor. Geçen yıl 2.4 milyon kişinin tattığı bu üründen yılda 180 bin ton üretiliyor. Tüketiciden gelen talebe yetişmeye çalışan sektör temsilcileri, şehrin içindeki küçük üretim merkezlerini Organize Sanayi Bölgesi'ndeki devasa binalara taşımaya başladı. Diyarbakırlı kadayıf ustalarının hünerli ellerinden çıkan soğuk baklava, 3 yılda Türkiye'deki bir çok tatlıcı ve pastanenin vitrinindeki yerini alırken, yüzde 40'lara varan satış oranıyla işletmelerin lokomotif ürünü haline geldi. Kulaktan kulağa yayılan lezzet sayesinde burma kadayıfıyla ünlü Diyarbakır, artık baklavasıyla da anılmaya başlandı.

YENİ USTALAR YOLDA

Diyarbakır'dan çıkan bu lezzetin bir anda ülkedeki bütün tatlıcılara gelir yaratmaya başladığını belirten Diyarbakır Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Mehmet Kaya, "Bu ürün işletmelerin satışını o kadar artırdı ki bölgedeki tatlıcıların şube sayısı her yıl katlanıyor. Gelen talebi karşılamak isteyen 2 tatlıcımıza 1. OSB'de yer verdik. 2 markadan daha talep geldi. Onlara da yeni kurulacak Gıda Organize Sanayi Bölgesi'nde yer vereceğiz. Artan talebi karşılamak için yeni ustaların yetiştirilmesi gerekiyor. Bunun için ilimizde açılacak Gastro İnovasyon Merkezi'nde kadayıf ve soğuk baklava tadım ve eğitim atölyesi açacağız" dedi. Kaya ayrıca burma kadayıfın ardından soğuk baklava ve sütlü nuriye için coğrafi işaret tescil belgesi almak için başvuruda bulunacaklarını söyledi.

YURTDIŞINA İHRAÇ EDECEK

Diyarbakır'da 53 yıllık geçmişe sahip Kadayıfçı Sıtkı Usta, soğuk baklavayı 3 yıl önce geliştirip tescilini aldı. Soğuk baklavanın özellikle pandemi döneminde ciddi tercih edilmeye başlandığını anlatan Kadayıfçı Sıtkı Usta'nın işletmecilerinden Süleyman Altunbay: "11 şubemizde satışını yaptığımız üründen şu anda günde 650 kilo ila 1 ton arasında satış yapıyoruz. Yoğun talep üzerine bu yıl online satışa da başladık. Şu anda tüm satışlarımız içinde soğuk baklavanın payı yüzde 40'lara ulaştı" dedi. Altunbay, en kısa zamanda yurtdışına açılmak için altyapı çalışmaları yaptıklarını söylüyor.

GÜNDE 500 TEPSİ ÜRETİYOR

1984 yılında Diyarbakır'ın Bağlar ilçesinde faaliyete başlayan ve bugün Diyarbakır'da 13 İstanbul'da 8 şubeyle faaliyet gösteren Hacıbaba Pastaneleri ise soğuk baklavanın patentini aldı. Ürüne yaz aylarında ve pandemide çok ciddi talep geldiğini ifade eden Hacıbaba Pastaneleri Genel Müdürü İdris Abdukaya şunları kaydetti: "Şu anda günde 500 tepsi soğuk baklava üretip satıyoruz. Soğuk baklava satışları toplam satışlarımız içerisinde yüzde 30 pay alıyor. Ürünümüzü şubelerimizin yanı sıra kargoyla da istenilen yerlere gönderebiliyoruz. Bunun yanında Türkiye'nin bir çok ilinden de yoğun bir şekilde franchise talebi alıyoruz. Ayrıca fiziki şubelerimizle Almanya, Dubai, Irak ve Kuveyt'te yer almak için hazırlık çalışmaları yapıyoruz."

ÜNLÜ İSİMLER MÜDAVİMİ

Soğuk baklavanın müdavimleri arasında kimler yok ki... Kilosu 65 ila 110 TL arasında satılan soğuk baklava, İzzet Yıldızhan, Ebru Akel, Bediha Aktürk, Ivana Sert, Süleyman Soylu gibi birçok sanatçı ve siyasi isim tarafından tercih ediliyor. Soğuk baklava çok tutulunca ürünün yeni versiyonları da geldi. Hacıbaba Pastaneleri, soğuk kadayıf ve soğuk hasan paşa tatlısı üretirken Kadayıfçı Sıtkı Usta ise fıstıklı, cevizli, beyaz çikolatalı ve sade soğuk baklava çeşitlerini menüsüne ekledi.