Özgül Öztürk
Türkiye'nin 11 ilini etkileyen deprem felaketinin ardından afet bölgesine 1 milyar liradan fazla destek sağlayan Trendyol, bir taraftan da bölgedeki esnafın ve yerel üreticilerin yeniden üretime dönmesi için projeler geliştirdi. Trendyol'un bölgede faaliyetlerine devam eden yerel iş ortaklarının ürünlerini tek çatı altında topladığı ve komisyon ücreti almadığı 'Siparişin Umut Olsun' programıyla bölgedeki esnaf ve üreticinin satışlarında ciddi artış yaşandı. 'Afet Bölgesi Satıcısı' etiketi sayesinde Trendyol'un bölgedeki satıcılarının satış hacmi deprem öncesine göre 1.6 kat arttı. Gaziantep'te bebek ürünleri ve çanta satan Beta Bebek'in sahibi Taner Çil, hem pandemi hem de deprem döneminde işlerinin devamlılığını e-ticaretle sağladıklarını söyledi.
16 MİLYARA ÇIKACAK
Depremin ilk günlerinde Trendyol bölge müdürünün kendisini arayıp ihtiyaçlarını öğrenmeye çalıştığını belirten Çil, şunları kaydetti: "Bu telefon ilk şoku atlatmamıza yardımcı oldu. Trendyol içeride vadesi gelmemiş ödemeleri tek kalemde yaptı. Bu sayede hiçbir şeyi satmadan, küçülmeden yolumuza devam ettik. Ayrıca 'Afet Bölgesi Satıcısı' amblemi sayesinde satışlarımız hızlandı. Böylece yıl sonu hedeflerimizi 6 ayda yakalamış olduk. Deprem öncesi satışlarımızın yüzde 40'ı mağaza, yüzde 60'ı e-ticaretten gelirken şimdi e-ticaretin payı yüzde 80'e çıktı." Satışlardaki artış sonrası daha büyük bir yere geçme kararı alan firma, e-ticaret operasyonlarını yeni merkezinde yönetecek. Trendyol'dan alınan verilere göre afet bölgesindeki Trendyol satıcılarının 2022 yılındaki ticaret hacmi 10.5 milyar TL'ydi. Bu satıcılara bu yıl için 16 milyar TL'lik ticaret hacmi hedefi koyulmuştu. Afet bölgesindeki Trendyol satıcılarının, bu hedefi yakalaması için çalışmalar sürüyor.
HALICI BATTANİYE ÜRETTİ
Trendyol, yüzyılın depremi sonrasında bölgede en çok ihtiyaç duyulan fakat Türkiye'de üretimi olmayan bazı ürünlerin üretilip bölge halkına ulaştırılmasını da sağladı. Depremin ilk günlerinde Bursa'da çocuk uyku tulumu ürettiren Trendyol, Gaziantep'te halı ve iplik üretimi yapan Balat Halı'yla da battaniye üretimi için anlaştı. Balat Halı'nın dördüncü kuşak yöneticisi Fatih Erkent, "O dönem kaymaz tabanlı halıların kumaşlarından 70-80 bin kadar battaniye ürettik. Sonrasında Trendyol ekipleri bunları bizden alarak deprem bölgesinde ihtiyacı olan insanlara ulaştırdı. Ayrıca halı satışlarımızda da 'Afet Bölgesindeki Satıcı amblemi çok etkili oldu. Satışlarımız bu amblem sonrası yüzde 35-40 arttı. 2023 yılı için ciro hedefimiz 900 milyon TL. Bunun yüzde 5'ini, e-ticaretten sağlamayı hedefliyoruz" dedi.
35 BİN SATICIYI GLOBALE AÇACAK
Trendyol, depremden etkilenen bölgeye 3 yılda toplam 70 milyar TL'lik ticaret hacmi sağlayacak. Ayrıca Trendyol, afet bölgesindeki 35 bin satıcısını da bu yıldan itibaren yurtdışı satışlarına başlatma kararı aldı. Trendyol'daki satıcıların yüzde 99'u küçük ve orta büyüklükteki işletmelerden (KOBİ) oluşurken, Trendyol'da satış yapan KOBİ ve esnafların yüzde 93'ü şirket performanslarının arttığını vurguluyor. 83 bin satıcı da Trendyol'da satışa başladıktan sonra daha önce satmadığı bir ürünü Türkiye'de üretmeye başladı.
AFET BÖLGESİNDE ÜRETİMİN YÜZDE 70'İ YENİDEN DEVREDE
Deprem bölgesinde büyük yara alan tekstil sektörünün yaralarını sarmak için çalışmalar hızlandırıldı. Yönetim kurulu üyeleri ile birlikte depremden etkilenen Kahramanmaraş ve Hatay'ı ziyaret eden İstanbul Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği (İTHİB) Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Öksüz, "Depremin merkez üssü Kahramanmaraş, hem tekstil sektörü ihracatında önemli bir yere sahip hem de üretim gücü olarak ülkemizin en büyük şehri. Türk tekstil ve hazır giyim sektörlerinin iplik ve kumaşta ana tedarikçisi olan Kahramanmaraş'ta firmalarımız büyük yara aldı. Ancak yaralarımızı sarmak, toparlanmak için ilk günden itibaren çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Depremin ardından gelişen süreçte devletimizin ve sektörümüzün elbirliğiyle üretimin yüzde 70'i yeniden devreye alındı" dedi.