Sigortacıların korkulu rüyası olan araçlar

TSB Genel Sekreteri Eroğlu, “Aslında vatandaş tam kurallara uymaya başlamıştı. Korkumuz prim limiti ile geri kalan yüzde 98’in de yüzde 2’ye uyması” diye konuştu

Ticari araçlara getirilen zorunlu trafik sigortası prim limitinin ardından Türkiye Sigorta Birliği (TSB) bir yandan sektörün zarar etmesini sağlayan diğer yandan da prim limiti getirilmesine neden olan çok kaza yapan araçlarla ilgili ilginç istatistikler çıkardı. İstatistiklere göre ticari araçların sadece 547’si yılda 3’ten fazla kaza yapıyor ve bunların sigortacılara maliyeti ise ortalama 34 bin liraya çıkıyor. Yılda 5’ten fazla kaza yapanların sayısı sadece 41’ken bu 41 araç sahibinin her biri yılda 47.3 bin liralık hasar maliyeti çıkarıyor. Bu konuda en uç örnek 2014’te 13 kez kaza yapan bir kamyon. Rekortmen kamyonun sigorta şirketine maliyeti 78 bin 122 lirayı bulmuş durumda. Fakat bu kamyon bile şu anda 5 bin 940 liraya sigortalanmış durumda.

TSB rakamlarına göre 2010 yılında çok kaza yapıp en çok prim ödeyenlerin oranı bin 3.6’yken bu rakam 2015 ekim itibarıyla binde 1.5’e düşmüş durumda. Aslında iyi şoförlerin sigorta şirketlerinin ‘iyi sürücüye iyi fiyat’ politikasını satın aldığını ifade eden Türkiye Sigorta Birliği Genel Sekreteri Mehmet Akif Eroğlu şimdi korkularının iyileşmeye başlayan bu durumun yeniden olumsuza dönmesi olduğunu kaydetti. Eroğlu “Vatandaş tam trafik sigortasına uymaya ve fiyatta tam bunun yansımasını görüp uygulamaya başlarken limit geldi” yorumunda bulundu.

194 ARACA YÜKSEK PRİM TEKLİF EDİLDİ

Eroğlu, ticari araçlara gelen limit ile sigortacıların yüzde 2.5’lik bir prim kaybına uğrayacağını hesapladıklarını ifade ederek bunun da önemli olmadığını kaydederek “Ancak bizim için önemli olan geri kalan ve yüzde 98’in de bozulmaya başlaması” dedi. Şimdiye kadar eylül ekim aylarında 639 bin 812 araca poliçe kesildiğini söyleyen Eroğlu, bunun sadece yüzde 1.5’inin yani 8 bin 978’i azami limiti geçtiğini kaydetti. Yine tüm araç gruplarında prim tutarının 15 bin lirayı geçen araç sayısının ise 194 adet olduğu bilgisini veren Eroğlu, bunun de 98’i iptal edildiğini geri kalanlardan ise 32’sinin otobüs 6’sının kamyon ve 58’inin ise çekici olduğunu söyledi.

Eroğlu, bilinenin aksine ticari taksilerin yüzde 42’sinin son 4 yılda hiç kaza yapmayan 7’nci basamakta olduğunu ve yüzde 70’inin de en az 1 yıl kazaya karışmadığını bu sürecin giderek daha da iyileşmeye doğru gittiğini anlattı. Eroğlu, durum böyleyken her yıl ortalama 10, 13 kez kaza yapan sürücüler için yeniden eğitim psikolojik destek dahil bir şeyler yapılması gerektiğini söyledi.

ORTALAMA PRİM ARTIŞI YÜZDE 71

Zorunlu trafik sigortasında Ekim 2015 itibarıyla son 1 yıl içinde tüm araç tipleri için ortalama yüzde 71’lik bir prim artışı olduğunu belirten Türkiye Sigorta Birliği Genel Sekreteri Mehmet Akif Eroğlu, “Trafik sigortası nedeniyle toplam zarar 2006 yılından bugüne 6.5 milyar liraya çıktı. Sektörün bunu daha önceden fiyatlaması gerekiyordu. Artık bu artış branşın zararı değil bilançonun zararı olmaya başladı. Özkaynak kârlılığı 2015 yılı 3’üncü çeyreğinde 110 milyon TL zarara döndü. Diğer 17 branşın getirdiği kârı süpürüyor. Trafik sigortası sektör için artık taşınamaz ve sürdürülemez hale geldi “ dedi.

‘FAZLA KAZA YAPIYORUZ’
Örneğin alkollü bir kişinin kaza yapması halinde sigortanın o kişinin kendisine verdiği zararı karşılamadığını ancak kanun yeterince açık olmadığı için bir mahkemenin bu tazminatın ödenmesine karar verebildiğini ve diğer tüm vakaların da bu kararı emsal kabul edip takip ettiğini sigorta şirketlerinin daha önce fiyatlamadığı bir giderle karşı karşıya kaldığını anlattı. Trafik sigortasının zarar etmesinin diğer sebebinin kaza sıklığı olduğunu dile getiren Eroğlu, Avrupa’da her 100 araçtan 6’sının Türkiye’de ise 9’unun kaza yaptığını hatırlattı. (Habertürk)