SİDA'ya gizli ambargo planı altüst oldu! Türk şirketler bu kez erken davrandı

Batı'nın SİHA'lardan sonra SİDA'lara da motor ambargosu uygulama hazırlığı yerli üretim sayesinde kırıldı. Yerli motorlarla denize inen SİDA'lar, SİHA'ların ortaya koyduğu başarının bir benzerini yazmaya hazırlanıyor.

Akşam Gazetesi

Silahlı insansız deniz aracı (SİDA) motorlarında sahne 'yerlilerin' olunca Batı'nın gözli ambargo planı alt üst oldu. TRT Haber'in haberine göre yerli ve milli savunma sanayiinde bir dönem İHA ve SİHA'lara uygulanan ambargo, bu kez üretilen motorlar sayesinde SİDA'larda kırıldı. Ukrayna'da Kamikaze SİDA'ların ortaya koyduğu performans ve Marlin'in NATO tatbikatında gösterdiği başarı nedeniyle Türk üretimi SİDA'lar büyük ilgi çekmişti. Portekiz'deki NATO Tatbikatında, Marlin kendisine verilen görevlerin hepsini başarıyla tamamlayınca tatbikatı yöneten üst düzey komutanların tamamından en yüksek puanı almıştı.

İHTİMAL VERMEDİLER

Uzmanlara göre Türk SİHA'larının bu kadar gelişebileceğine inanmayan Batılı ülkeler ilk dönemlerde motor ya da kamera konusunda herhangi bir ambargo uygulamadı. Ancak işler değişip bu platformlar kendi alanında en iyilerden biri olmaya başladıkça doğrudan ya da örtülü ambargolar birbirini izledi. "Batılı ülkeler bu örneği iyi bildikleri için insansız deniz araçları meselesinde işi en baştan sıkı tutup motor ambargosuna hemen başladılar" diyen uzmanlar bu kez Ankara'nın yerli motor geliştirmek için elini çabuk tuttuğunu belirtiler.

Alınan bilgiye göre yerli motor konusunda ARES-METEKSAN tarafı insansız deniz araçları için TÜMOSAN ile anlaştı. Sefine-ASELSAN üreticisi ise motor için BMC Power ile yola devam etme kararı aldı. Bu yüzden Türkiye'nin ürettiği milli insansız deniz araçları yine ülkemizde geliştirilen milli motorlarla donatılacak ve ambargo etkisi neredeyse hiç hissedilmeden yola devam edilecek. Bilindiği gibi Türkiye'nin yakın zaman öncesine kadar en sık yaşadığı sorunlardan biri motor konusunda yaşanıyordu. Motoru ya da kritik bir bileşeni yurtdışından aldığınız için platformun ihracatı da o ülkenin iznine bağlı oluyordu. Uzmanlar insansız deniz araçlarının özellikle Azerbaycan'dan Türkmenistan'a Suudi Arabistan, Katar ile Malezya, Filipinler ve Güney Amerika'ya kadar çok geniş bir coğrafyada müşteri bulabileceğini belirtiyor.

YETENEKLERİYLE RAKİP TANIMIYOR

Türkiye'yi NATO'da temsil eden ilk insansız su üstü aracı unvanına sahip Marlin, ASELSAN'ın geliştirdiği üstün teknoloji yetenekleriyle rakiplerini geride bırakıyor. Mavi Vatan'ın "insansız muhafızı" Marlin SİDA, özel gövde tasarımı sayesinde en zorlu deniz koşullarında dahi görevleri yerine getirebiliyor. Marlin, su üstü harbi ve denizaltı savunma harbi görevlerini güdümlü füze ve hafif torpidolar ile gerçekleştirebiliyor.