Sektörlerin geleceğini masaya yatırdık! Finans ve otomotivde dijital devrim dönemi

AKŞAM'ın Türk Telekom ve Ziraat Bankası'nın sponsorluğunda bu yıl ilk kez düzenlediği ‘Future&Trends Summit' zirvesinde finans ve otomotivde dijitalleşmenin hızlanacağı görüşü hakim oldu. Finansçılara göre fintech şirketleri temel bankacılık hizmeti vermeye başlayacak. İşin içine yapay zeka da girince süreç hızlanacak. Otomotivcilere göre ise dijitalleşme ve otonom öne çıkacak.

1. OTURUM: YATIRIM, FİNANS VE SİGORTA

BANKACILIKTA AVRUPA VE ABD'DEN İYİYİZ

YATIRIM, finans ve sigorta oturumunun moderatörlüğünü Colendi kurucu ortağı ve Global CEO'su Bülent Tekmen yaptı. Tekmen konuşmasında pandemi sonrası dijitalleşmenin iç içe girdiği bir dönem yaşandığını söyledi. İlk oturumda konruşan Papara Kurucusu ve Yönetim Kurulu Başkanı Ahmed Faruk Karslı bankacılık teknolojileri ile ilgili "Türkiye bankacılık teknolojileri alanında Avrupa ve ABD'den daha iyi bir ülke" dedi. Karslı, Papara olarak geçen sene koydukları hedeflerin tamamını tutturduklarını belirterek "15 milyon kullanıcıya ulaştık. Yabancı kullanıcılarımız da var. Aylık mobil aktfi kullanıcı sayısında Türkiye'deki bütün bankaları geride bıraktık. Ancak bankalarla güzel bir işbirliğimiz var. 2023'te birkaç pazarda daha faaliyet göstereceğiz. Önümüzde Avrupa'da iki tane satın almamız var. Bir de Afrika açılımımız olacak. Çünkü ATM'den 10 dolar para çektim, makbuz istedim 10 dolar da onun için aldı" dedi. 2023'te fintech'lerin temel bankacılık hizmetleri vermeye başlayacağını anlatan Karslı "Bankalarla karşılıklı destek ile birçok işi başarıyoruz. Bankalar dijitalleştikçe rekabet de artıyor" dedi.

ŞİRKET SATIN ALMA VE BİRLEŞMELERİ ARTAR

KPMG Türkiye Fintech ve Dijital Finans Lideri Sinem Cantürk 2021'de rekora giden yatırımların 2022'de umdukları gibi olmadığını belirterek "Ancak şirket satın alma ve evililiklerinin artacağını öngörüyoruz. Türkiye'de dünyaya göre verimli bir yıl oldu. Ödeme sistemleri 1 numaralı yatırım alanı. Hala öyle" dedi. Cantürk "Global pazarla aynı dinamiklere sahibiz. Dijital bankacılıktan memnuniyet geleneksel bankacılık memnuniyetinden 4 puan daha fazla" diye konuştu. 'Fintech'ler bankacılığın sonunu getirir mi' sorusuna da yanıt veren Cantürk "Yarın öbür gün bir banka satın alma olasılığı olan ya da bir banka kurabilecekler var aramızda. Ayrıca 'gömülü finans' olarak bilinen diğer sektörlerin finans sektörüne ilgisi artıyor. Yani artık biz telekom, perakende veya e ticaret şirketleriyle de finansı konuşuyoruz. Onlar da finans oyuncusu olmak istiyorlar" dedi.

AKŞAM Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Mustafa Kartoğlu ile TürkMedya Reklam Grup Başkanı ve İcra Kurulu Üyesi Tülay Mutlu Dölen 1. oturumun katılımcılarına plaket verdi.

YEŞİL FİNANSMAN HIZLANACAK

Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası Genel Müdür Yardımcısı Seçil Yıldız 1. oturumda yaptığı konuşmada 2018'de kanunla kurulduklarını hatırlatarak "Türkiye'de kamunun kalkınma bankasıyız. 1.7 milyon liralık fon kurduk. Burada da teknoloji ve KOBİ'lere yönelik olarak sermaye katkısı da sağlıyoruz. Firmalara ayrıca birleşme ve satınalma konusunda danışmanlık hizmeti de veriyoruz. Start-up'lara da yatırım yapıyoruz. Bugüne kadar Türkiye'ye 5 milyar dolar fon getirdik" dedi. Sürdürülebilirlik konusuna da dikkat çeken "Sürdürülebilirlik artık en herkesin ajandasında. Herkesin de birincil önceliklerinden birisi oldu" dedi. Yıldız ayrıca sermaye tarafında yeni dönemde yeni ürünler ekleneceğini de belirtti. Yıldız 'yeşil finansman'ın bu yıl içinde daha da artacağını belirterek şunları söyledi: "Ülkenin en çok ihracat yaptığı Avrupa kıtası Ocak 2026'da sınırda karbon vergisi uygulamaya başlayacak. Bu anlamda dönüşüm gerçekten kaçınılmaz oldu. İhracatçıların yeşil dönüşümlerini tamamlama zorunluluklarının yeşil finansman bacağını hızlandırılacağını, tematik kaynakların artarak geleceğini düşünüyorum."

TİCARİ BORÇ ALACAKLA ÖDENECEK

Finansal Kurumlar Birliği Başkanı Ali Emre Ballı, "2022 birliğimizin çatısındaki bulunan sektörler için güzel geçti. Hem reel ekonomiye verdikleri destekleri güçlendirerek, hem dijitale yaptıkları yatırımın karşılığını aldığı bir yıl olarak biz 2022 ikiyi öyle gördük. İlk dokuz aydaki büyümemiz yüzde 82. 'Birlikten kuvvet doğar' mottosu ile 2023'te bu büyümenin daha üzerine taşımayı hedefliyoruz" dedi. Ballı "2023'te de bu bağı kuvvetlendirmeyi hedefliyoruz. Bu sektör 2023'te daha aktif olacak. Daha iyi işlere imza atacağız. Pazar payımızı artıracağız" dedi. Ballı ayrıca tedarik zincirine dönük finansmanı hayata geçirdiklerini de belirterek "Ticaretin dönmesi için çok önemli bir adım diye düşünüyorum. Sistemle ticari borç ticari alacakla ödenecek. Bunu yoğun kullanmak istiyoruz" diye konuştu. Ballı ayrıca birlik olarak işbirliklerine de hazır olduklarını anlattı.

Colendi kurucu ortağı ve Global CEO'su Bülent Tekmen'in (soldan) moderatörlüğündeki ilk oturuma Papara Kurucusu ve yönetim kurulu başkanı Ahmet Faruk Karslı, Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası Genel Müdür Yardımcısı Seçil Yıldız, Finansal Kurumlar Birliği Başkanı Ali Emre Ballı ve KPMG ortağı Sinem Cantürk katıldı.

2. OTURUM: OTOMOTİV

MOBİLİTE KAVRAMI HAYATIMIZA GİRDİ

24 TV program yapımcısı Murat Öztürk'ün moderatörlüğünde gerçekleşen Otomotivde Gelecek &Trendler oturumunda konuşan MAİS A.Ş. Genel Müdürü Dr. Berk Çağdaş, mobilite kavramının hayatımıza girdiğini söyledi. Çağdaş "Geçmişten bugüne gelinceye kadar durumu özetlediğimizde şunu görüyorduk. Teknolojiyi kullanan bir otomotiv sektörü vardı. Şimdi artık otomobilin gücünü kullanan bir teknoloji dönüşümü olacak" dedi. Bugün Kuzey Avrupa ve Uzak doğu ülkelerinden başlayarak, Amerika Birleşik Devletleri'nde ticari araçlarda bir otonom sürüşe geçilmeye başlandığını belirten Berk Çağdaş, "Ayrıca heyecanlı bir o kadar da yakından izlememiz gereken bir tüketici talebi, tüketici dönüşümü var. Karşımızda bir z kuşağı gerçeği var " ifadelerini kullandı. Çağdaş konuşmasında, "Türkiye'de satılan her 100 aracın 97 tanesi 1,6 motor ve altındaki araçlardan müteşekkildir" ifadelerine yer verdi. Çağdaş, "Avrupa'da doğalaz sıkıntısı nedeniyle artık cam üretilmediğine de dikkat çekerek "Bunun için birçok araç bekliyor" dedi.

GOOGLE VE AMAZON İLE REKABETTEYİZ

Stellantis Türkiye CCO'su Ayça Furth, pandemiyle birlikte otomotiv sektörünün değişiminin daha net görebildiğini anlatarak, "Artık otomotiv sektörü enerji üretmeyi ve alternatif enerji kaynaklarını konuşuyor. Bunu sadece ürettiği metada değil ama üretim hatlarında da alternatif enerjileri kullanmayı konuşuyor. Bu ne demek? Otomotiv sektörünün biraz böyle enerjiye omuz vermesi demek. Enerjinin yanı sıra artık dijitalde de Amazon ve Google'a rekabet açıklayan böyle iddialı söylemler içerisindeyiz. Bu perspektiften baktığımda müşteriyi merkeze almış, sürdürülebilirlik, dijital transformasyon, müşteri odaklılık gibi farklı değerler ve yetkinliklerle örülmüş yepyeni bir sektör kapıda. Adına otomotiv mi deriz bilmiyorum. Ama olan biten şey hani gerçekten çok heyecan verici. Çok dönüştürücü, çok ilham verici" değerlendirmesinde bulundu.

Otomotiv sektörü temsilcilerine panelin sonunda Mustafa Kartoğlu ile Tülay Mutlu Dölen tarafından teşekkür plaketi verildi.

DÖNÜŞÜMÜN İÇERİSİNDEYİZ

Otomotiv sektörünün çok önemli bir dönüşümüne hep beraber şahitlik ettiklerini söyleyen Ford Türkiye iş biriminden sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Özgür Yücetürk, "Otomotiv sektörünün yöneticileri olarak da bu dönüşümün içerisinde yer almak, markalarımızı bu dönüşüme hazırlamak ve gelecekteki rekabette de pay kapabilmek için yoğun bir mücadeleye dostane, yoğun bir mücadeleye devam ediyoruz. Gelecek elektrikli mi olacak? Elektrikasyon bu anlamda bugünün şartlarında önümüzdeki en yakın çözüm olarak duruyor. Tabii ki bunun ileriki aşamasında belki daha yeni teknolojiler ve ulaşılabilirlikle birlikte daha yeni teknolojilerle karşılaşacağız ama yakın vadeye baktığımızda önümüzde elektrikasyon olduğunu söyleyebilirim" dedi. Dünyaya bakıldığında, geçtiğimiz sene içerisinde elektrikli araç sayılarının yaklaşık on milyon adede ulaştığını ve bu rakamın bundan iki sene öncesinde üç milyonlar civarında olduğunu hatırlatan Yücetürk, "Türkiye özelinde bu rakam geçen sene 8 binlere yaklaştı. Sadece elektrikli araç olarak söylüyorum. Hibritleri de eklediğimiz zaman rakamların 70-80 binler mertebesinde olduğunu görebiliyoruz" dedi.

YERLİ SANAYİ AYAKTA TUTTU

Pandemiyle birlikte tedarikin önplana çıktığını anlatan Anadolu Isuzu Genel Müdürü Tuğrul Arıkan, "Önce yurtdışında kapanmalar yaşandı. Sonra çip tarafındaki sıkıntı oldu. Ama bizi bir şey ayakta tuttu. O da yerli sanayimiz, yan sanayimiz. Pandemi sırasında bize kesintisiz hizmet vermeye devam etti. O büyük bir avantajımızdı. Yan sanayimizin ihracatında ciddi artış oldu. Derinliğine baktığınız zaman birçok yabancı grubun Türkiye'deki yan sanayiindeki paylarını artırdığını, hatta yatırıma teşvik ettiğini, kapasite artırmaya teşvik ettiğini de görüyoruz" diye konuştu. Öte yandan çip tarafında ciddi bir sıkıntı yaşandığını aktaran Arıkan, "Özellikle bazı araç gruplarında çok sıkıntı yarattı. Fakat 2022'nin ortasından itibaren çip tarafı biraz daha yumuşadı. Bitti diyemiyorum" diye konuştu. Anadolu Isuzu Genel Müdürü Tuğrul Arıkan, regülasyonların daha akıllı ve daha güvenli araçlar istediğine işaret etti.

24 TV program yapımcısı Murat Öztürk'ün (soldan sağa) moderatörlüğünde gerçekleşen panelde Stellantis Türkiye CCO'su Ayça Furth, MAİS A.Ş. Genel Müdürü Dr. Berk Çağdaş, Ford Türkiye İş Biriminden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Özgür Yücetürk, Anadolu Isuzu Genel Müdürü Tuğrul Arıkan yer aldı.