Sarsıldık eve kapandık

Türkiye'yi sarsan depremler nedeniyle tüketici eve kapandı. İstanbul'daki restoran ve eğlence mekanlarının iş hacminde yüzde 70'e varan düşüşler görülürken, AVM'lerin ziyaretçi sayısı yüzde 15-20 azaldı.

ÖZGÜL ÖZTÜRK

Türkiye'nin 11 ilini etkileyen deprem felaketi, tüm ülkede mateme neden olurken, tüketicilerin harcama ve alışveriş alışkanlıklarında da gözle görülür değişimlere neden oldu. Suçluluk psikolojisiyle dışarıda yeme ve eğlenmeye ara veren vatandaşlar, restoranların cirolarında yüzde 70'e varan düşüşlere neden oldu. Şubat ayı restoran rezervasyonlarında ciddi düşüş olduğunu ifade eden Tüm Restoranlar ve Turizmciler Derneği (TÜRES) Başkanı Ramazan Bingöl, "Yaşanan deprem felaketi tüm milletimizi psikolojik olarak yoğun şekilde etkiledi, bu da ziyaretçi sayılarımız ve cirolara yansıdı" dedi.

2 MİLYON ÇALIŞAN VAR

Türkiye'de 300 bin irili ufaklı restoran olduğunu ve sektörün 2 milyon kişiye istihdam sağladığını ifade eden Bingöl, "Türkiye gastronomi sektörü 10 milyar dolar büyüklüğe gidiyor. Ama şu anda böyle giderse bu rakamları zor yakalarız" diye konuştu. Eğlence ağırlıklı mekanlar başta olmak üzere restoran sektörünün iş hacminde şubat ayının ilk haftasında yüzde 70-80'e varan düşüşler olduğunu belirten Turizm Restoran Yatırımcıları ve Gastronomi İşletmeleri Derneği (TURYİD) Başkanı Kaya Demirer de Mart ayıyla birlikte sektörün kendi dinamiklerine kavuşmasını beklediklerini dile getirdi.

İŞ HACMİ YÜZDE 85 GERİLEDİ

Ekonomideki durgunluk en fazla İstanbul eğlence hayatının merkezi Beyoğlu'nda hissedildi. Hafta içi 1.5 milyon, hafta sonu 2.5 milyon kişinin gezdiği İstiklal Caddesi'ndeki kişi sayısı 250 binlere düştü. Beyoğlu Eğlence Yerleri Derneği Başkanı Aydın Ali Kalaycı, "Beyoğlu her türlü afetten ilk etkilenen bölge oluyor. Depremin ardından ilk 10 gün hiç açmadık mekanları. Açık olanlar da müzik çalmadı. Hatta çok sayıda esnaf dükkanını kapatıp deprem bölgesine yardıma koştu. Beyoğlu'nda bin 500 eğlence mekanı var. Bu dönemde iş hacmimiz yüzde 85 düştü. Ama bizim güçlü olmamız gerekiyor ki ekonomi düzelsin" dedi.

AVM ZİYARETLERİ YÜZDE 15-20 DÜŞTÜ

Yüzyılın afeti nedeniyle gıda ve hızlı tüketim ürünleri hariç diğer alışverişlerde bir öteleme eğilimi görüldü. Bu durum AVM'lerin ziyaretçi sayıları ve cirolarına da yansıdı. Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Nuri Şapkacı, depremin ilk haftasında AVM ziyaretçi girişlerinin yaklaşık %30-35 düştüğünü ilerleyen haftalarda bu düşüşün %15-20 seviyelerine oturduğunu söyledi. Şapkacı sözlerini şöyle sürdürdü: "Gözlemlenen düşüşlerin önemli bir kısmı, yeme-içme de dahil olmak üzere eğlence branşında meydana geldi. Bunun yanı sıra moda ve lüks tüketim branşlarında da satışlar düştü."