Şans oyunlarına reklam yasağı yolda... Bakanlık yönetmelik hazırlıyor

Ticaret Bakanlığı, elektronik sigara ve şans oyunları reklamlarının yasaklanması için harekete geçti. Geçtiğimiz hafta sektör temsilcilerinin görüşüne sunulan taslağın, ocak ayında yürürlüğe girmesi planlanıyor.

AKŞAM GAZETESİ

Elektronik sigara ve şans oyunları reklamlarına karşı mücadele yeni düzenlemeyle güçlendirilecek. Ticaret Bakanlığı'nın üzerinde çalıştığı düzenleme; indirimli satışlardan şarta bağlı kampanyalara, dijital oyunlardaki "ganimet kutuları" uygulamalarından yapay zekâ ile oluşturulan reklamlara kadar pek çok başlığı kapsıyor. Özellikle genç tüketicilerin kumar ve benzeri zararlı alışkanlıklara yönlendirilmesini engellemeyi hedefleyen düzenleme, şans oyunları ve elektronik sigarayı ayrı bir kategori olarak ele alıyor. Böylece bu alanlara yönelik reklamların tüm mecralarda yasaklanması amaçlanıyor.

'DİJİTAL İNSANA' ÖNLEM

Düzenlemeyle reklamlarda yapay zekâ kullanılarak oluşturulan "dijital insan" karakterlerinin açıkça belirtilmesi zorunlu hale getirilecek. Filtreleme, yapay zekâ veya başka yazılımlar yoluyla gerçeğinden farklı algı yaratılan içeriklerde tüketicinin açık şekilde bilgilendirilmesi istenecek. Hedefli reklamcılıkta ise çocuklara yönelik hassasiyet ön plana çıkıyor. Çocuk kullanıcılara, kişisel verilere dayalı profilleme yapılarak hedefli reklam gösterimi yapılamayacak. Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürü Avni Dilber, dijital mecralarda giderek artan reklam faaliyetlerinin tüketiciler üzerinde yanıltıcı etki yaratabildiğine dikkat çekti.

Düzenlemeyle özellikle genç tüketicilerin kumar ve benzeri alışkanlıklardan korunması amaçlanıyor.

DİJİTAL REKLAMLARA YAPAY ZEKA FRENİ

Avni Dilber, reklamcılığın ağırlıklı olarak dijital ortamlara kaydığına dikkat çekerek, yeni dönemde reklamların yaklaşık yüzde 75'inin dijital mecralarda yer aldığını söyledi. Dijital dünyadaki hızlı dönüşümün denetlenmesinin zorlaştığını vurgulayan Dilber, özellikle yapay zekâ ile oluşturulan reklamlarda vatandaşların sıkça yanıltıldığını ifade etti. Yapay zekâ kullanılarak ünlü iş insanları veya şirket isimleri taklit edilerek yatırım çağrıları yapıldığını belirten Dilber, "Bunların önüne geçmek için insan taklidi içeren yapay zekâ reklamlarını yasaklıyoruz. Tüketiciyi korurken sektörün de çıkarlarını gözetiyoruz" dedi.

INFLUENCERLARA NET KURALLAR GETİRİLİYOR

Yeni yönetmelikle birlikte influencer reklamları da net kurallara bağlanıyor. Daha önce bu alanda yalnızca kılavuz niteliğinde düzenlemeler bulunduğunu hatırlatan Dilber, influencerların büyük bir reklam alanı oluşturduğunu ve bu nedenle özel bir düzenlemeye ihtiyaç duyulduğunu söyledi. Yeni kurallarla influencerların hangi durumlarda nasıl davranması gerektiğinin açıkça belirleneceğini aktaran Dilber, "Eskiden aykırı davranan influencerlara doğrudan ceza uygulanıyordu. Şimdi ise herkes ne yapacağını bilecek. Görevlerin ve sorumlulukların tanımlanması hem sektör hem de içerik üreticileri için faydalı olacak" dedi.