Salgın sonrası seyyar manavlar geri döndü

Salgın nedeniyle alışverişe gitmek istemeyen ya da internetten sebze-meyve alamayanların imdadına seyyar manavlar yetişti. Kamyon arkasında seyyar sebze-meyve satışı yeniden canlanırken, bu işten gelir elde edenler de arttı.

ÖZGÜL ÖZTÜRK

Geçmiş yılların seyyar manav uygulaması koronavirüs salgınıyla birlikte yeniden canlandı. İstanbul, Muğla ve Balıkesir’de birçok kişi kamyonuna yüklediği meyve sebzeyi, mahalle mahalle gezerek satmaya başladı. Sosyal mesafe ve topluluk oluşturulmadan alışveriş yapma olanağı sağlayan ve zamandan tasarruf ettiren seyyar manavlar, virüs bulaşır korkusuyla markete gitmekten çekinen vatandaşların hayatını kolaylaştırırken, işsiz vatandaşlara da gelir yarattı.

VATANDAŞ ÇOK MEMNUN

Halkalı’da her salı sitelerine gelen seyyar manavdan alışveriş yaptığını anlatan İpek Durak isimli vatandaş, “Yeni doğum yaptığım için ve koronavirüsten korktuğum için market veya pazara alışverişe gidemiyordum. Seyyar manavdan hem taze hem de uygun fiyata ürün alabiliyorum” dedi. 67 yaşındaki Ayşe Çıdam ise, “Virüs korkusuyla evden çıkamıyordum. Şimdi içim rahat bir şekilde alışverişimi yapıyorum” diye konuştu.

UYGUN FİYATA ALIŞVERİŞ

Seyyar manav uygulaması bireysel girişimciler dışında belediyelerin de son dönemde gündemindeydi. Türkiye genelinde birçok belediye koronavirüs salgını döneminde sokağa çıkma yasağı getirilen 65 yaş üstü vatandaşların hayatını kolaylaştırmak için mahallelerde seyyar meyve sebze satışına ön ayak oldu. Vatandaşlar evlerinden çıkmadan uygun fiyata pazar alışverişlerini yapma imkanı buldular. 

ONLINE SİPARİŞ DE KATLANDI

Pandemi döneminde restoranlar kapalı olduğu için ticari işletmelerin sebze meyve siparişlerinin düştüğünü anlatan İBB Muhtarlıklar ve Gıda Daire Başkanı Ahmet Atalık, bu dönemde evde kalan vatandaşların online ve ya telefonla ürün siparişinin katlandığını söyledi. Nielsen araştırma şirketinin son yaptığı araştırmaya göre ise, önümüzdeki dönemde üreticiden tüketiciye online taze sebze meyve satışı popüler olacak. Şimdilik Çin ve Endonezya’da başlayan bu akımın önümüzdeki yıllarda dünyaya yayılması öngörülüyor. 

GIDANIN ÖNEMİ BİR KEZ DAHA ORTAYA ÇIKTI

Türkiye'de sebze üretimi 2019 yılında bir önceki yıla göre yüzde 3.5 artarak yaklaşık 31.1 milyon ton oldu. Aynı dönemde meyveler, içecek ve baharat bitkileri üretim miktarı 2019 yılında bir önceki yıla göre yüzde 0.3 oranında artarak 22.3 milyon ton olarak gerçekleşti. Kovid-19 döneminde önemi artan yaş meyve sebze sektörü Türkiye’nin ihtiyacını karşıladığı gibi yurtdışına da her yıl ciddi miktarda ihracat gerçekleştiriyor. Türkiye bu yılın ilk 5 ayında 915.4 milyon dolarlık yaş meyve ve sebze ihraç etti.