Sahibinden araba almak çoğu zaman iyi olan ve hemen herkes için daha uygun olan bir alım türüdür. Araba ihtiyacı olan kişiler sahibinden arabalara daha çok bakmaktalar. Bunun nedeni de sahininden satılan arabalara komisyon alınmamasıdır. Son derece önemli olan bu arabalar kaliteye sahip olan ve sevilen arabalar olmaktadır. Sahibinden İkinci el otomobil ve motosikletin motor, şanzıman, elektrik sistemi gibi parçaları satış tarihinden itibaren üç ay veya beş bin kilometre, ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal eden işletmenin garantisi altında olacak. Garanti süresinde otomobilde oluşan arızalar azami otuz, motosiklette oluşan arızalar ise azami yirmi iş gününde giderilecek. Aksi durumda tamirde geçen on iş gününü takip eden üç gün içinde taşıt sahibine ikame taşıt tahsis edilecek. Peki ikinci el otomobil yetki belgesi nedir, yetki belgesi alma şartları nelerdir ve kimler ikinci otomobil satma belgesi alabilir ve ikinci el otomobil yetki belgesi kaç yıl geçerli olacak? Yetki belgesi için en az lise mezunu olma şartı getirilirken, işletme sahibinin iflas etmemiş veya iflas etmiş olsa bile itibarını yeniden kazanmış olması gerekiyor. Ayrıca kasten işlenen bir suçtan dolayı affa uğramış olsalar dahi devletin güvenliğine, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine, milli savunmaya ve devlet sırlarına karşı suçlar ile casusluk, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama, terörizmin finansmanı, kaçakçılık, vergi kaçakçılığı veya haksız mal edinme suçlarından hüküm giymemiş ya da ticaret ve sanat icrasından hükmen yasaklanmamış olmaları hükme bağlandı.
YETKİ BELGESİ ŞARTLARI
Yetki belgesi için en az lise mezunu olma şartı getirilirken, işletme sahibinin iflas etmemiş veya iflas etmiş olsa bile itibarını yeniden kazanmış olması gerekiyor. Ayrıca kasten işlenen bir suçtan dolayı affa uğramış olsalar dahi devletin güvenliğine, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine, milli savunmaya ve devlet sırlarına karşı suçlar ile casusluk, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama, terörizmin finansmanı, kaçakçılık, vergi kaçakçılığı veya haksız mal edinme suçlarından hüküm giymemiş ya da ticaret ve sanat icrasından hükmen yasaklanmamış olmaları hükme bağlandı.
TANITIM KARTI ZORUNLU
Satışa sunulan ikinci el motorlu kara taşıtının üzerinde kolaylıkla görülebilir ve okunabilir şekilde taşıta ilişkin tanıtıcı bilgilerinin güncel olarak yer alması gerekiyor.
Tanıtım kartında ikinci el motorlu kara taşıtına ilişkin asgari olarak, marka ve modeli ile model yılı, rakam veya harflerinin bir kısmı karartılmak suretiyle motor ve şasi numarası, plaka numarası, yakıt türü, kilometresi, satış fiyatı, boyalı ve değişen parçaları, niteliği belirtilmek suretiyle hasar kaydı, üzerinde rehin veya haciz gibi şerhlerin bulunup bulunmadığı, değişen parça, hasar kaydı, rehin ve haciz gibi bilgilerin ilgili sistemlerden temin edildiği tarih ve saat gibi bilgiler bulunacak.
EKSPERTİZ RAPORU ALINMASI GEREKİYOR
Yetki belgesine sahip işletme tarafından ikinci el motorlu kara taşıtı satışından hemen önce ekspertiz raporu alınacak ve raporun bir nüshası satış esnasında alıcıya teslim edilecek. Ancak 8 yaş veya yüz altmış bin kilometrenin üzerindeki ikinci el motorlu kara taşıtları için ekspertiz raporu alınması zorunlu olmayacak.
GARANTİ ZORUNLULUĞU GELDİ
İkinci el otomobil ve motosikletin motor, şanzıman, tork konvertörü, diferansiyel ve elektrik sistemi, satış tarihinden itibaren üç ay veya beş bin kilometre aracı satan işletmenin garantisi altında olacak.
Bu parçalarda garanti süresi veya kilometresi içinde meydana gelen arızalar azami otuz iş günü içinde giderilmek zorunda. Motosikletler için ise bu süre azami yirmi iş günü olarak belirlendi. Arızanın giderilmesine ilişkin masraflar işletmeye ait olacak.
Ancak 8 yaş veya yüz altmış bin kilometrenin üzerindeki otomobil ve motosikletler için garanti uygulaması olmayacakç.
Yine benzer şekilde satış sırasında alıcı tarafından bilindiği işletme tarafından belgelendirilen arıza ve hasarlar, ekspertiz raporunda belirtilen arıza ve hasarlar ile aracın olağan kullanımı nedeniyle kayışlar, egzoz, amortisör, debriyaj, ön dişli takımı, fren balataları ve pabuçları, diskler, contalar gibi parçalarda meydana gelen aşınma ve yıpranmalar garanti kapsamına dahil edilmeyecek.
3 METRE YÜKSELİK ŞARTI
İkinci el motorlu kara taşıtı ticareti yapılan işletmelerin açık ve kapalı alan toplamının en az dört taşıtın kapladığı alan büyüklüğünde olacak. Bir taşıtın kapladığı alan büyüklüğü olarak otomobil için en az yirmi beş metrekare, motosiklet için en az beş metrekare ve diğer taşıtlar için en az elli metrekare esas alınacak.
Teşhir alanının net yüksekliği de en az üç metre olacak.
İşte 2017 yılında Türkiye’de en çok satılan modeller
Bir yıl daha geride kaldı. 365 günlük uzun maratonun sonuçları da açıklandı. İlan edilen sonuçlara göre Renault, 2017 yılının en çok satın alınan markası olurken, Fiat ve Volkswagen onu izledi. Bu markaların satışları içindeyse en çok satan modeller sıralandı. Sıralamada pek bir sürpriz yok. Fiat’ın Türkiye’de üretilen modeli Egea ailesi, bir başka yerli Megane ile çarpıştı ve az bir farkla ipi önde göğüsledi. Yine bir yerli üretim Cilo gerek hatchback ve erekse “steyşın” gövde seçeneklerile kürsünün üçüncülük basamağına çıktı. Her iki modelinin 85 bin adete yaklaşan satışı Renault’nun Türkiye’nin otomobili olmasında da en büyük katkıyı sağladı. Renault bu iki modelinin büyük desteğiyle Türkiye’nin en çok satan markası ünvanına bir kez daha uzandı.
İşte 2017 yılında en çok satan otomobil markaları ve satış rakamları...
FERRARI - 1 adet satıldı
ASTON MARTIN - 3 adet satıldı
BENTLEY - 3 adet satıldı
DS - 9 adet satıldı
MASERATI - 9 adet satıldı
SMART - 9 adet satıldı
JAGUAR - 16 adet satıldı
INFINITI - 18 adet satıldı
LEXUS - 19 adet satıldı
SSANGYONG - 43
ALFA ROMEO - 60
LAND ROVER - 106
SUBARU - 107
PORSCHE - 127
MAZDA - 130
MINI - 136
KARSAN - 171
JEEP - 215
SUZUKI - 222
IVECO - 279
ISUZU - 313
VOLVO - 368
MITSUBISHI - 508
SEAT - 1.159
AUDI - 1.327
KIA - 1.340
BMW - 1.470
SKODA - 2.150
CITROEN - 2.406
MERCEDES-BENZ - 2.416
HONDA - 3.034
PEUGEOT - 3.069
NISSAN - 3.106
OPEL - 3.229
DACIA - 4.357
TOYOTA - 4.401
HYUNDAI - 5.358
FIAT - 9.100
FORD - 9.649
VOLKSWAGEN - 10.816
RENAULT TOPLAM 11 BİN 029 ARAÇLA BİRİNCİ SIRADA
Listenin ilk sırasında yer alan Renault, toplamda 11 bin 029 araç satış rakamına ulaştı.
Sahibinden 2.el arabalar çok satanlar ve dikkat edilmesi gerekenler
İkinci el araba pazarına ilgi oldukça fazla. Yeni yıl öncesinde araç fiyatlarına gelen ÖTV zammının ardından vatandaşlar 2. el arabaları tercih etmeye başladılar. Her şeye rağmen otomobil piyasasında hareketlilik devam ederken, vatandaşların ikinci el alırken dikkati elden bırakmamaları gerekiyor. Sıfır otomobil alacağınız zaman zaten ilk sürücü siz olduğunuz için bir sorun yaşamıyorsunuz ancak 2. el araba alırken dikkatli olmak gerekiyor. Sahibinden satılık araba ilanları ya da oto galeriler tarafından satılan araba ilanlarında zaman zaman yanlış beyanlar veriliyor. Araç satın almak isteyenler eğer dikkatli olmazlarsa, satın aldıkları ikinci el arabalarda sorun yaşıyor. Peki ikinci el araba satın alırken nelere dikkat edilmesi gerekiyor.
Öncelikle ikinci el araba almanın nedeni sıfır araçlara göre daha ekonomik olmasıdır. Ancak yanlış beyanlara kanarak alınan arabalar çıkardığı masraflarla neredeyse sıfır araba parası ödemenize neden olurken, ödediğiniz paranın çöpe gitmesine de neden olabiliyor. Bu nedenle araç satın alırken dikkatli incelemek çok önemlidir. Mümkünse arabadan anlayan biriyle, hatta oto tamircilerle satın almaya gitmeniz yararınıza olacaktır. Ayrıca mutlaka aracı deneyin ve beklentinizi karşılayıp, karşılamadığına bakın.
İkinci el araba satın alacağınızda aracın dışında çizik, pas ya da boya olup olmadığını kontrol edin. Onarım görüp görmediğini inceleyin ve aklınıza takılanları mutlaka satan kişiye sorun. Aracın süspansiyonlarının sağlam olup olmadığını görmek için aracı dört tarafından da sallayın. Süspansiyonlar sağlamsa, araç bir kere sallanıp duracaktır. Eğer durmuyorsa bu süspansiyonlarında sorun olduğunu gösterebilir. Yine araç durduğu yerde düz bir şekilde durmuyorsa bu görüntü de süspansiyonda sorun olduğunu gösterir. Kilitleri, camları, kapı kollarını kontrol edin.
Yine güvenliğiniz için direksiyonu kontrol edin. Direksiyonu çevirdiğinizde eğer tekerlekler hemen reaksiyon veriyorsa sorun yok demektir. Ancak hemen tepki alamıyorsanız yine aracın bu anlamda bir problemi olduğunu göstermektedir.
Mutlaka kaputu açarak, kablo sistemine, yağ kalıntıları olup olmadığına, yağ seviyesine, motor kayışlarına ve motorun su seviyesine bakın. Araç lastiklerini de kontrol etmeyi unutmayın. Bir aksta yer alan lastiklerin aynı olması gerekmektedir, bunu aklınızdan çıkarmayın. Ayrıca lastik basıncını da kontrol edin. Gaz ve fren pedallarının aşınma durumunu kontrol etmeyi unutmayın.
Aracı satın almadan önce deneme sürüşü yaparken çekiş sorunu olup olmadığını kontrol edin. Yine motorun kolay çalıştığından ve garip sesler çıkarmadığından emin olun. Yine bu kontrolu araçtan çıkan tüm sesler için yapın. Olağandışı sesler soruna işaret etmektedir. Aracı çalıştırdığınızda çıkan egzos dumanının renginin siyah ya da benzeri renklerde olmaması gerekmektedir. Gri ve renksiz olması normal olandır. Aracın fren pedalına bastığınızda pedalın 4 cm'den fazla inmediğinden emin olun. El freninin doğru çalıştığından emin olun. Araç ile dönüş yaparken akslardan ses gelip gelmediğini kontrol edin.
Yine düz bir yolda ilerlerken aracın direksiyonunu bırakın ve direksiyonun hareket edip etmediğini kontrol edin. Eğer hareket ediyorsa rot ayarlarında sorun var demektir.Yine düz yolda hızlandığınızda direksiyon veya araba fazla titriyorsa balans ayarlarında sorun var demektir. Direksiyonu kontrol etmekte zorlanıyorsanız lastik havasını ve ön takımları kontrol ettirin. Lastik havasında sorun yoksa ön takımlarda sorun var demektir. Son olarak, sakin bir yere geçip el freninizi çekin. Vitese geçirip yavaşça ayağınızı debriyajdan çekin. Normal şartlarda arabanızın istop etmesi gerekir. Etmiyorsa debriyajında bir problem var demektir.
Bu gibi detaylar 2. el araba alırken mutlaka uygulamanız gereken şeylerdir ve vereceğiniz paranın boşa gitmediğinden emin olmanın bir yoludur.