Romanya'nın yolları Türker'e emanet

Türkiye merkezli inşaat şirketi Makyol, Romanya'da, toplam portföy büyüklüğü 3 milyar euroyu aşan 7 stratejik altyapı projesi yürütüyor. Makyol bu ülkede Alarko, Özaltın, Nurol gibi şirketlerle de ortak işler yapıyor.

SERDAR SAĞLAM

Son yıllarda Avrupa Birliği'nin (AB) aktardığı fonlarla altyapısını geliştirmek isteyen Romanya'da Türk şirketleri önemli roller üstleniyor. Bu şirketlerden biri de 1965'te kurulan Makyol İnşaat. Toplam portföy büyüklüğü 3 milyar euroyu aşan 7 stratejik altyapı projesi yürüten şirketin hem yerel ortaklıkları hem de Alarko, Özaltın, Nurol gibi diğer Türk firmalarıyla kurduğu konsorsiyumlar bulunuyor. Şirket, bu kapsamda ülkede toplam 128.55 kilometre karayolu ve 6.6 kilometre metro hattı inşa ediyor. Proje verilerine göre, inşaatlar 3 binden fazla kişiye istihdam sağlarken, 100 bin tonu aşan çelik imalatı ve 150'den fazla köprü/viyadük yapımını içeriyor.

KARPATLARI DELİYOR

Makyol'un Romanya portföyünde; Transilvanya Otoyolu (A3), Sibiu-Fagaraş Otoyolu'nun (A13) dört etabı, Ploieşti-Buzau Otoyolu (A7) ve Bükreş Havalimanı Metro Bağlantısı yer alıyor. Bu projeler arasında, 1.3 milyar euro sözleşme bedeliyle Transilvanya (A3) Meseş Kesimi öne çıkıyor. Karpat Dağları'nı 2.8 km uzunluğunda bir tünel ve 41 köprü/viyadük ile aşacak olan 41 km'lik bu hat, coğrafi koşulları nedeniyle Romanya'nın teknik açıdan zorlu altyapı yatırımlarından biri olarak belirtiliyor. Ayrıca, Alarko ortaklığıyla yürütülen 237 milyon euro bütçeli Bükreş Havalimanı Metro Hattı, 6.6 km uzunluk ve 6 istasyonla havalimanı erişimini kolaylaştırmayı amaçlıyor. Sibiu-Fagaraş Otoyolu'nun dört ayrı lottan oluşan toplam 73.6 km'lik (toplam 1,26 milyar euro üzeri bedel) kesimleri ise Romanya'nın ana ulaşım ağının önemli bir parçasını oluşturacak. Romanya'daki toplam Türk yatırımlarının 8 milyar dolara ulaştığı belirtiliyor.

İTALYANLAR BU HIZA YETİŞEMİYOR

Şirket projesini üstlendiği metro hattını 5 sene içerisinde teslim etmeyi hedefliyor. Şirket yetkililerinin verdiği bilgiye göre 7 kilometre uzunluğundaki M5 metro hattını İtalyan bir firma üstlenmiş ve projeyi yaklaşık 12 yılda teslim etmiş.

CEO ÇEBİ: AB'YE ENTEGRE EDİYORUZ

Makyol İnşaat Romanya CEO'su Saffet Oğuz Çebi, yürüttükleri projeler hakkında bilgi verdi. Çebi, "Bu projelerle, Romanya'nın AB ulaştırma ağlarına entegrasyonuna katkıda bulunuyor, Avrupa'nın doğusu ile batısı arasında kesintisiz bir bağlantı sağlamayı hedefliyoruz" dedi. Tüneller ve viyadükler içeren projelerin bölgesel kalkınmayı hızlandıracağını belirten Çebi, "Zorlu doğa koşullarını aşan bu altyapı sistemleri, bölgesel kalkınmayı hızlandıracak. Romanya'nın kuzeyindeki bu hatlar, Avrupa koridorlarına entegrasyonda rol oynuyor" şeklinde konuştu.

MAKYOL'UN DEVAM EDEN ULAŞIM PROJELERİ

PROJE DETAY BİLGİSİ

Bükreş Havalimanı Metrosu 6.6 km uzunluğunda, 6 istasyonlu metro hattı. (Alarko ortaklığı)

Ploieşti–Buzau Otoyolu (Lot 3) 13.9 km uzunluğunda otoyol kesimi.

Sibiu–Fagaraş Otoyolu (Lot 1) 14.25 km otoyol hattı, 26 köprü inşaatı.

Sibiu–Fagaraş Otoyolu (Lot 3) 17.6 km otoyol hattı, 2 kavşak ve 28 köprü.

Sibiu–Fagaraş Otoyolu (Lot 4) 21.9 km otoyol hattı (en uzun kesim), 3 kavşak.

Transilvanya (A3) Meseş Tüneli 41 km otoyol, 2.8 km tünel ve 41 köprü/viyadük. (Özaltın ortaklığı)