Restoranlarda bahşiş dayatması

Restoranlarda yaygınlaşmaya başlayan ‘zorunlu bahşiş' uygulaması tarafları ikiye böldü. Sektör temsilcileri ‘servis ücreti' adı altında aldıkları yüzde 15'lik bedelin normal olduğunu savunurken, Tüketiciler Derneği ise bahşişin gönüllü bir uygulama olduğunu, zorla dayatılamayacağını söylüyor.

Akşam

Son dönemde pek çok restoranın hesap ücretine 'servis ücreti' adı altında zorunlu bedel eklemesi tartışma yarattı. Pek çok restoran ve lokanta, hesap ücretinin yüzde 10-15'i civarında ek bir bedeli adisyona ekleyerek müşterilerinden talep etmeye başladı. Türkiye'de çok fazla yaygın olmayan bu uygulama, tüketicilerin tepkisini çekerken, restoran sahipleri ise yurtdışında kabul gören bu sistemin ülkede de yaygınlaşmasını istiyor. Tüm Restoranlar ve Turizmciler Derneği (TÜRES) Başkanı Ramazan Bingöl, ABD başta olmak üzere pek çok ülkede bu uygulamanın bulunduğunu belirterek, Türkiye'deki turist sayısının artış gösterdiğini ve turistlerin de servis ücreti olduğunu düşünerek bahşiş bırakmadığını anlattı. Dünyada yaygın olan bu uygulamanın artık Türkiye'de de yaygınlaşmaya başladığını belirten Bingöl, "Türkiye'de eskiden bahşiş daha yaygındı. Ancak artık insanlar eskisi gibi bahşiş bırakmıyor. İşletmeler de standart yüzde 10-15 'servis ücreti' yazmaya başladı, bunu da adisyona ekliyorlar. Restoranlarda servis yapılıyor, bu da onun karşılığı olan ücret" diye konuştu.

UYGULAMA YAYGINLAŞIYOR

Artık lüks restoranlar başta olmak üzere bu tür uygulamaların olduğunu, vale, kuver gibi ek ücretler talep edilebildiğini anlatan Bingöl, şunları söyledi: "Oturuyorsun sana su, peynir ve tereyağı gibi ikramlar veriyor. Bu tür uygulamalar artık ülkede standartlaşıyor. İnsanlar şu an buna alışkın değil. Oturduğun an 100 lira yazan mekanlar var, 300 lira vale parası alan yerler var. Müşteri de ona göre hareket edecek, kendi bütçesine ve damak zevkine uyan yerlere gidecek. Artan maliyetler nedeniyle bu uygulamalar artık çok normal." Bazı işletmelerin menülerinde servis ücreti alınacağını belirttiğine, bazısının ise böyle bir uyarıyı paylaşmadığına işaret eden Bingöl, "Sen belli bir seviyede lokantaya gidiyorsan, bu bedelleri göze alacaksın" dedi.

ANCAK GÖNÜLLÜ VERİLEBİLİR

İşletmelerin 'servis ücreti' adı altında aldıkları ücretleri, normalde perakende satış fiyatlarına yansıtmış olması gerektiğini vurgulayan Tüketiciler Derneği Genel Başkanı Levent Küçük, şunları kaydetti: "Bir malın satış fiyatı enerji, su, kira, hammadde, mal, personel gibi maliyetler ile kâr marjı dikkate alınarak belirlenmektedir. Bu nedenle tüketicilere, sadece bir malın ya da hizmetin perakende satış fiyatı yansıtılmalıdır. Kişiler gönüllü bahşiş bırakabilir. Ama bahşiş dışında ayrıca böyle bir hizmet ücreti alınması ve bunun dayatma şeklinde olması, tüketicilerin haberi olmadan bunun uygulanması doğru değil. Bu ücretin alınacağı görünür şekilde asılmalı ya da menüde belirtilmeli."